וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הסרטן הזה מתפשט מהר יותר כשאנשים ישנים?

עודכן לאחרונה: 29.6.2022 / 7:53

מחקר שנערך על עכברי מעבדה ובני אדם מצא ממצא מעניין מאוד שיכול לשנות את האופן שבו מטפלים באנשים עם סרטן. הנה כל הפרטים

אישה ישנה במיטה. PeopleImages.com - Yuri A, ShutterStock
מה קורה לגוף כשאנחנו ישנים? אישה ישנה/ShutterStock, PeopleImages.com - Yuri A

אנחנו כבר יודעים ששינה היא הכרחית מאוד עבור הבריאות שלנו, אבל כעת מחקר חדש חושף כי יש לה גם צד שלילי כאשר מדובר בחולות וגם בחולים בסרטן השד. המחקר החדש שפורסם ב-Nature מצא כי כאשר אנשים ישנים, גרורות סרטן השד נוצרות בצורה יעילה יותר.

החוקרים לקחו דם מ-30 חולות סרטן שד ומעכברי מעבדה בזמנים משתנים. נמצא כי 78 אחוזים מכלל תאי הגידול (CTC) שנמצאו מהדגימות המשולבות הגיעו מאלה שנלקחו בשלב השינה הטיפוסי. צוות המחקר מצא גם שלתאים שיוצאים בלילה יש סיכוי גבוה יותר ליצור גרורות. הסיבה לכך היא שבהשוואה לתאי גידול במחזור שמתחלקים במהלך היום, תאי הלילה נוטים להתחלק מהר יותר. "כשהאדם הפגוע ישן, הגידול מתעורר", אמר עורך המחקר ניקולה אצ'טו בהצהרה.

סרטן הוא אחד האיומים הגדולים ביותר על בריאות האדם, וסרטן השד הוא אחת מצורות הסרטן השכיחות ביותר - יש 2.3 מיליון מקרים ברחבי העולם בשנה, ולפי הסטטיסטיקה בישראל 1 מ-8 נשים תחלה בו במהלך חייה. אם סרטן השד מתגלה מוקדם מספיק, המטופלות בדרך כלל מגיבות היטב לטיפול. עם זאת, הטיפול יכול להיות קשה יותר כאשר נוצרות גרורות והן הגורם ל-90 אחוזים מכלל מקרי המוות מסרטן.

"המחקר שלנו מראה שההתפצלות של תאים סרטניים מהגידול המקורי נשלטת על ידי הורמונים כמו מלטונין, שקובעים את מקצבי היום והלילה שלנו", אמרו המחברים.

אישה מחזיקה את השד. ShutterStock
האם מדובר במחקר שישנה את שיטת הטיפול בסרטן? אישה עושה בדיקת שד עצמית/ShutterStock

תוצאות המחקר הזה גם מראות שהזמן שבו נלקחות דגימות דם או דגימות גידול עשוי לשנות את התוצאות - זה מה שהוביל למעשה למחקר הזה מלכתחילה. "חלק מהקולגות שלנו עובדים מוקדם בבוקר או מאוחר בערב; לפעמים הם גם מנתחים את הבדיקות בשעות לא שגרתיות", אמרו. שעות חריגות אלו הדגישו שרמות התאים הסרטניים במחזור משתנות בהתאם לזמן.

"לדעתנו, ממצאים אלה עשויים להצביע על הצורך של אנשי מקצוע בתחום הבריאות לתעד באופן שיטתי את הזמן שבו הם מבצעים ביופסיות", אומר אצ'טו, "זה עשוי לעזור להפוך את הנתונים לברי השוואה אמיתית".

הדגימות שנלקחו מהעכברים גם הדגישו משהו יוצא דופן: תמיד נמצא מספר גבוה יותר של תאים סרטניים בעכברים בהשוואה לבני אדם. אגב, עכברים הם חיות ליליות, והמדענים בדרך כלל אספו את הדגימות בשעות היום, כאשר העכברים היו בסבירות גבוהה יותר לישון.

כעת, המדענים ינסו להבין כיצד ניתן לשלב את הממצאים בטיפולי סרטן קיימים. הצוות גם רוצה לחקור אם סוגי סרטן אחרים פועלים אותו הדבר, ואם הטיפולים הנוכחיים מצליחים יותר אם המטופלים מקבלים אותם בזמנים שונים במהלך היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully