וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תמנעו מהתינוק שלכם סבל וכאבי בטן

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

12.7.2022 / 10:22

למה מופיעים כאבי בטן אצל תינוקות? איך אפשר להרגיע אותם? ומה לא כדאי לעשות בזמן התקף? שירון אלטר, מדריכה ומאבחנת התפתחות תינוקות, עם כל התשובות

השעה היא שעת אחר צהריים מאוחרת והתינוק שלך מתחיל לבכות בכי מתמשך או בכי שמופיע בגלים. זה לא בכי של רעב, כי הוא אכל ממש לא מזמן וזה לא בכי של עייפות כי הוא הרגע התעורר. נראה שכואב לו ואת מרגישה חסרת אונים אל מול המתרחש. מה זה יכול להיות? ובכן, רוב הסיכויים שמדובר בכאבי גזים שתוקפים את התינוק שלך.

שירון אלטר, מדריכה ומאבחנת התפתחות תינוקות, מסבירה כי מדובר בתופעה טבעית הנפוצה בקרב תינוקות רבים בשבועות הראשונים לחייהם, וכדי לעזור להם כדאי להבין מדוע הם מופיעים, כיצד לתת מענה מדויק שיפחית את עוצמת הכאב ומה לא כדאי לעשות כשאת מזהה שהתחיל עוד התקף.

מהן הסיבות לגזים אצל תינוקות?

התינוק כבר מחוץ לרחם - עצרי להיזכר רגע איפה היה התינוק שלך עד לא מזמן - ברחם. התנאים שם היו אחרים לגמרי, הגוף שלו היה בכפיפה, עטוף ושמור, ההזנה הגיעה אליו דרך חבל הטבור והנשימה עדיין לא הייתה מעורבת בתהליך. תחושת הביטחון והמוגנות שברחם לא הפעילה את רפלקס הבהלה אצל התינוק, רפלקס מורו, ומיד תביני איך הכל מתחבר.

מערכת העיכול טרם הבשילה - עם ההגעה לעולם מערכת העיכול עדיין אינה בשלה ועוברת תהליך של הסתגלות. בנוסף לכך, היניקה אינה מבוססת ולא תמיד מסונכרנת (בהתאמה) עם הנשימה והבליעה של התינוק, מה שגורם להכנסה של אוויר תוך כדי - ומכאן הדרך לגזים קצרה מאוד.

השרירים הלוחצים בעקבות רפלקס מורו - החשיפה לעולם שבחוץ מאוד מבהילה את התינוק. האורות החזקים, הרעש השונה והשינויים הפתאומיים במעברים שבין התנוחות, השכיבה על הגב הפורשת את האיברים והכל כל כך חשוף ורגיש. רפלקס מורו הוא ביטוי של בהלה מכל הדברים החדשים הללו, ובמהלכו מתכווצים השרירים. לרוב, הדפוס הזה נשאר גם כשהבהלה חולפת אבל אז שרירי הבטן לוחצים על מערכת העיכול שזקוקה למרחב עבודה ושם נוצרת תקיעות שמביאה לעוד כאב, שמוביל לעוד כיווץ הפעם בבית החזה. באותו הזמן גם השרירים הבין צלעיים מתכווצים, בית החזה מתקשח ויש קושי בתנועתיות ולתינוק מתחיל לכאוב. מאוד.

אמא מחזיקה תינוק בוכה - עבור מגזין סימילאק. ShutterStock
אמא מחזיקה תינוק בוכה - עבור מגזין סימילאק/ShutterStock

אז איך כן אפשר לסייע לבייבי?

הקפידו להשכיב אותו על הבטן - שכיבה על הבטן בזמן מנוחה במהלך היום (בהשגחה) מביאה להרפיה של השרירים ומאפשרת התרחבות של מערכת העיכול.

תנוחות מומלצות - את יכולה לגלגל חיתול בד ולהכניס אותו מתחת לבטן או לכווץ בעזרת היד את שרירי הבטן לאט לאט ובהדרגה ולאחר מכן לשחרר באותו הקצב (לחיצה קטנה כל שנייה במשך חמש שניות ושחרור במשך חמש שניות). אחרי מספר פעמים תרגישי שהבטן מתרחבת ומשוחררת יותר ביד שלך וזה יהיה הסימן שהעבודה בוצעה כהלכה, את התהליך ניתן לבצע גם בתנוחת "נמר על עץ" המוכרת.

ערסול - החזיקי את התינוק כשהראש והידיים באותו הגובה ויש כפיפה בגב. ניתן גם במנשא או בתוך פוף המשמרים את הכפיפה הפיזיולוגית של התינוק. כאשר את מערסלת בידיים, אפשר להאריך ולכווץ את שרירי הבטן על ידי פתיחה וסגירה, קירוב הראש לאגן והרחקתו בתנועה איטית.

הקלה ותנועתיות בשכיבה על הגב - השכיבי את התינוק על משטח, הכניסי יד מתחת לאגן ואחזי ברגליים שלו ביד השנייה. הרימי והורידי אותן לאט וצרי סיבובי אגן לשני הצדדים. בסוף, הביאי את הברכיים לכיוון בית החזה שלו ולחצי בעדינות. סביר להניח שזה הרגע שבו התינוק יחווה שחרור ואת תוכלי לשמוע ולנשום לרווחה.

גירוי מערכת השרירים הטבעתית - מערכת השרירים הספינקטרים בגוף עובדת כמערכת אחת. כשמפעילים שריר טבעתי (עגול) אחד הוא משפיע על היתר. נסי לכווץ חזק את הפה והעיניים ותגלי שיש עוד שריר בגוף שהתכווץ - הרקטום. אם תגרי את הפה של התינוק עם מוצץ או אצבע נקייה, תפעילו את מערכת העיכול בהתאמה וזה יקל על העומס שלה.

ומה לא כדאי לעשות?

לא להציע אוכל על כל בכי - הרבה פעמים נוח לפתור את הבכי בהאכלה, שאכן מרגיעה את הבייבי בטווח הקצר. אבל אם הוא סיים לאכול לפני שעה-שעתיים, הוא ככל הנראה לא רעב. אם הוא יקבל אוכל כשהוא בוכה, גם כשהבכי הוא לא מרעב, את תעמיסי עליו גם עוד עבודת עיכול וגם עוד חלב שמכביד על הקיבה העמוסה דיה זה לא יביא לפתרון אלא רק יחמיר את המצב.

להשתמש בטיפול מונע בזמן ההתקף - את כל העקרונות שציינו מעלה עלייך לבצע אך ורק בזמן רגיעה ולעולם לא בזמן התקף גזים, זהו טיפול מונע.

איך להתנהג בזמן התקף גזים?

בזמן ההתקף כל שתוכלי לעשות זה להחזיק את התינוק בתנוחה אנכית, ישבן על יד אחת, ראש על הכתף ויד שנייה תומכת בגב וטופחת, לנענע מעלה מטה בתנועה שמגיעה מהרגליים או בקפיצה על כדור פזיו והפקת צליל מונוטוני וקבוע - "אההה". סנכרון חושים מונוטוני (קול, תנועה ומגע) מכניס את מערכת העצבים לתדר רגוע יותר. כדאי לך להרים את הקול, עוצמת המגע והתנועה בהתאם לעוצמת הבכי של התינוק. אם הוא בוכה הקפידו להיות בדציבל אחד מעליו, לנוע מהר יותר ולטפוח חזק יותר אפילו לשים מוזיקה ולרקוד, אך מיד כשהוא מוריד טונים התאימי את עצמך אליו ובכך לא תרגילי אותו לעוצמות הגבוהות והמיותרות.

בנוסף, אם יש מישהו בסביבה שיכול לעזור לך , להרים את התינוק ולאפשר לך רגע של התאפסות ונשימה אל תהססי להעביר את התינוק לידיים אחרות. תינוקות הם יצורים מאוד רגישים ואם קשה לך - הם ירגישו את זה ויגיבו בהתאם. אם תאפשרי לעצמך להירגע כמה דקות ולחזור, התינוק ירגיש אותך וסביר להניח שזה כשלעצמו ישרה עליו רוגע.

seperator

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully