וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בהיריון: זו הסיבה שאנשים אוכלים גירים

עודכן לאחרונה: 27.6.2022 / 10:24

בפרק ששודר אמש אמרה אילנה, אחת ממשתפות "האח הגדול" כי נהגה לאכול גירים כשהייתה בהיריון, מה שתפס את המשתתפים האחרים בהפתעה גמורה. אבל רגע לפני שתרימו גבה, דעו שיש תופעה כזו והיא ניתנת לטיפול

האח הגדול/צילום: רשת 13

אם אתם צופים ב"האח הגדול" בוודאי ראיתם בפרק ששודר אמש (ראשון) כי אילנה סיפרה לדניאל שנהגה לאכול גירים (וכרוב) כשהייתה בהיריון. כן, כן - גירים. ואם שגם אתם שאלתם את עצמכם "מה?!" תנו לנו להסביר שמדובר בתופעה דווקא די שכיחה, והיא לא חייבת להתרחש בהיריון.

אומנם החשק למזונות שונים במהלך ההיריון היא תופעה רחבת היקף שקיימת בכל העולם, אך סוג המזון הנחשק והשפעות התופעה משתנים. מחקר משנות ה-90 שבדק מהם סוגי המזון הנחשקים ביותר על 250 נשים הרות צעירות מצא כי הכי נפוצים הם המאכלים המתוקים, מוצרי חלב, מאכלים עתירי פחמימות ומזון מהיר.

תופעה דומה אך מוזרה מאוד שעשויה להתרחש גם במהלך ההיריון נקראת פיקה (Pica). מקור שמה בשם הלטיני של העורב, Pica - ציפור שידועה כלא בררנית בכל הקשור למזון. כמו העורב, גם הסובל מפיקה מפגין חוסר בררנות בענייני מזון ומעוניין לאכול חומרים שאינם מוצרי מזון, בהם חפצים של ממש.

רשימת ה"מזונות" האופייניים ללוקים בתסמונת ארוכה וכוללת אפר, בלונים, גיר, מתכת, דשא, עפרונות צבעוניים, חרקים, חול, סבון, דבק, חוטים, קרטון, פלסטיק ושבבי צבע. לאכילת קרח כפייתית יש שם משלה - פגופאגיה, גם לאכילה כפייתית של עמילן - עמילופאגיה ולאכילה של חימר - ויאופאגיה.

האח הגדול. רשת 13, צילום מסך
"מה זה?" אילנה ודניאל, משתתפי האח הגדול/צילום מסך, רשת 13

שלוש הסיבות השכיחות ביותר לפיקה הן אנמיה, חוסר תזונתי גדול והיריון. אף שנשים בהיריון חשות לעתים קרובות דחף לאכילת מזונות כמו מלפפונים חמוצים או גלידה, כל עוד מדובר במוצרי מזון - לא מדובר בפיקה. אבל כשהדחף הוא לחומרים שאינם מזון זה עלול להיות מסוכן לפגוע באם, בעובר ובהיריון. בדרך כלל זה קורה בגלל מחסור בברזל.

מה עושים?

אם נראה לכם שאתם סובלים מפיקה גשו לרופא וספרו לו על הבעיה. כדי להכריז על מצב של פיקה התסמינים צריכים להימשך יותר מחודש, ויש לשלול בעיות רפואיות אחרות כמו אנמיה. מלבד בדיקות דם לעתים יש צורך גם בצילום חזה ובטן או בדיקת CT. במקרים מסויימים יש צורך בטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully