וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרגיל של 10 שניות יכול לקבוע אם אתם בסיכון למוות מוקדם

עודכן לאחרונה: 23.6.2022 / 9:41

אם היינו אומרים לכם שיש תרגיל אחד ממש ממש פשוט שיכול לנבא את מצבכם הבריאותי, לא הייתם מנסים אותו? בטח שכן! כתבו לנו בתגובות איך הלך ואולי תזכו בחיים ארוכים

גיף עמידה על רגל אחת. Giphy
פשוט, פשוט, פשוט. התרגיל שמנבא מוות מוקדם/Giphy

כבר שנים שמומחים קושרים בין פעילות אירובית והבריאות שלנו. עם זאת, נדמה שהם שמו פחות דגש על כושר לא אירובי - דברים כמו גמישות, כוח/כוח שרירים ושיווי משקל. מחקר חדש מראה שאולי פספסנו בגלל זה משהו חשוב. המחקר שפורסם ב-British Journal of Sports Medicine מגלה כי לאנשים שאינם יכולים לעמוד על רגל אחת במשך 10 שניות מגיל 50 ומעלה יש סיכוי כפול למות בעשר השנים הבאות.

המחקר השתמש במשתתפים במחקר עוקבה/הערכה פתוח לפעילות גופנית של CLINIMEX, שהוקם במקור ב-1994, כדי להעריך את הקשר בין מדדים שונים של כושר גופני לגורמי סיכון אחרים. במאמרם, החוקרים העריכו קבוצה של 1,702 משתתפים בין השנים 2009 ל-2020.

במהלך הבדיקות, המשתתפים נתבקשו לעמוד על רגל אחת במשך 10 שניות ללא כל תמיכה נוספת. החוקרים אף הקשו את המבחן הזה, והקבוצה הניחה את החלק הקדמי של כף רגלם החופשית על החלק האחורי של הרגל התחתונה, עם הידיים לצדדים, והכל תוך מבט ישר קדימה. לקבוצה הורשו עד שלושה ניסיונות של הליך זה.

התוצאות היו מדהימות

בסך הכל, אחד מכל חמישה מהקבוצה נכשל במבחן עמידה על רגל אחת והיה מתאם בין גיל לכישלון. נראה כי הכישלון הוכפל במרווחים של חמש שנים מגיל 51-55 ואילך.

החוקרים המשיכו לעקוב אחר הנחקרים במשך שבע שנים בממוצע וגילו ש-7אחוזים (123) מהקבוצה מתו. מתוך אותם מקרי מוות, 32 אחוזים נגרמו מסרטן, 30 אחוזים ממחלות לב וכלי דם, 9 אחוזים ממחלות בדרכי הנשימה ו-7 אחוזים עקב סיבוכי קורונה. שיעור מקרי המוות בקרב אלו שנכשלו היה גבוה בהרבה: 17.5 אחוזים לעומת 4.5 אחוזים. תוך התחשבות בגיל, מין ומצבים בריאותיים, החוקרים קבעו כי אלה שלא יכלו להשלים את המבחן של 10 שניות היו בעלי סיכון גדול ב-84 אחוזים למוות מכל סיבה שהיא בעשור הבא.

עמידה על רגל אחת. ShutterStock
נהיה קשה יותר בגילאים מבוגרים. אישה עומדת על רגל אחת/ShutterStock

האם בדיקה זו טובה בניבוי הסיכון למוות?

נראה כי אלו שנכשלו בבדיקה היו במצב בריאותי גרוע יותר: סוכרת מסוג 2 הייתה שכיחה פי שלושה בקבוצה שנכשלה מאשר בקבוצה המצליחה, והיה שיעור גבוה יותר של השמנת יתר, לחץ דם גבוה, פרופילי שומן לא בריאים ומחלות לב.

"אני חושב שכושר לא-אירובי לקוי (קשור בדרך כלל לאורח חיים בישיבה, אבל לא תמיד) הוא הרקע לאיכות חיים ירודה, פחות פעילות גופנית וכן הלאה", אמר ל-IFLScience ד"ר קלאודיו גיל אראוחו, המחבר הראשי של המחקר, "השורה התחתונה היא כושר גופני ירוד. בנוסף, כמובן, שיווי משקל לקוי קשור לנפילות. אנשים מבוגרים שנופלים נמצאים בסיכון גבוה מאוד לשברים גדולים וסיבוכים קשורים אחרים. זה עשוי לשחק תפקיד גם בתמותה הגבוהה הזו", הוסיף אראוג'ו.

" הייתי מציע לאנשים בני 51-75 ללכת לבדיקת בריאות, ללא תלות במצב הקליני ובכל סביבה", אמר אראוג'ו ל-IFLScience. "צריך לכלול את מבחן 10 השניות בתחילת הייעוץ, יחד עם מדידות גובה, משקל ולחץ דם. זה פשוט", אמר אראוג'ו. "כמסר מעשי, אם אתה מתחת לגיל 70, אתה צפוי להשלים בהצלחה את המבחן. עבור אלה מעל גיל 70, אם אתה מסיים אותו, אתה במצב איזון סטטי טוב יותר מאשר בני גילך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully