וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדלים עציצים? זה עלול לפגוע בבריאות הנפשית שלכם

עודכן לאחרונה: 24.6.2022 / 7:15

גננות וגידול עציצים נחשבים בין הדברים הטובים ביותר שאפשר לעשות כדי לחזק את הנפש, אך מחקר מעניין שנערך בנושא מציג זווית אחרת ולא מדוברת של הטרנד הפופולרי - ואף מציע שבמקרים מסוימים עדיף לזרוק את הצמחים כדי לשמור על שמחת החיים

האפקט הקסום של הקולה/@lifetipsnow

טרנד גידול העציצים והגננות הופך פופולרי יותר ויותר בשנים האחרונות - בטח אחרי ימי הסגרים והבידודים בקורונה, שחייבו אותנו למצוא איזושהי תעסוקה שתמנע מאיתנו להשתגע בין ארבע קירות. זה לא מאוד מפתיע שרבים התאהבו בגידול עציצים בתקופה הזאת. איש לא חולק על העבודה שלדאוג לצמחים עושה טוב בלב, מחזק את תחושת המסוגלות וגם גורם לבית להיראות הרבה יותר צבעוני ושמח.

עם זאת, במקרים מסוימים, העציצים דווקא עלולים לגרום לכם להרגיש אומללים יותר, ואף להחמיר אתגרים נפשיים שמלווים אתכם. כך מזהירים חוקרים בריטים מאוניברסיטת רדינג ומהחברה המלכותית להורטיקולטורה. במחקרם, שפורסם באחרונה בכתב העת Building and Environment הם בחנו נתונים על יותר מ-500 אלף בני אדם בבריטניה ואת השפעתם של 12 עציצים פופולריים, עד שהגיעו למסקנה מאוד לא שגרתית.

לפני שנספר לכם עליה - קודם כל נציג את המסקנה הכי לא מפתיעה במחקר הזה - רוב האנשים מרגישים שמחים ורגועים יותר כשהם מוקפים בעציצים שהם תופסים כמעניינים ויפים. מנגד, החוקרים גילו שכשאנשים לא מצליחים לדאוג לעציצים שלהם ורואים אותם נובלים או מוזנחים - זה יכול לפגוע בבריאות הנפשית ולהעצים תחושות של עצב וכישלון. מחברי המחקר אף הדגישו כי הנתונים מראים שכשהעציצים נובלים - מצב הרוח של אנשים נוטה להיות ירוד יותר משהיה בסביבה נטולת צמחייה.

עציצים עם עלים צהובים. ShutterStock
מבאס. עציץ עם עלים צהובים/ShutterStock

"המחקר שלנו הראה שכשבוחרים בצמחי בית, המראה החיצוני שלהם מאוד חשוב", אמרה ד"ר ג'ני ברגר, חוקרת באוניברסיטת רידינג שהובילה את המחקר. "צמחים שאנשים מוצאים אטרקטיביים יותר, עשויים לתת את הדחיפה הגדולה ביותר לרווחה ולתחושה פנימית בריאה ומאוזנת יותר".

עציצים שונים - השפעות נפשיות שונות

כשפרסמו את מסקנותיהם, החוקרים גם צירפו המלצה שאם הייתה מתייחסת לבני אדם ולא לעציצים - היא הייתה מעוררת גלים של ביקורת מחסידי ה-PC. "כדי לשמור על מראה הצמחים האטרקטיבי ועל הבריאות הנפשית - כדאי לבחור צמחים יפים, שאפשר לתחזק בקלות ובלי להתאמץ יותר מדי".

בהמשך הם אף העריכו כיצד צמחים שונים ישפיעו על ההרגשה שלכם. לדוגמה, צמחים ירוקים עם עלים צפופים כמו תאנה בוכייה (פיקוס בנימין), קלתיאה או מונסטרה נמצאו כבעלי השפעה חיובית ביותר על הבריאות הנפשית. עציצים של עצי דקל הזכירו לאנשים זיכרונות שמחים של חגים וחופשות בעוד שצמחים עם עלים רכים ומעוגלים נתפסו כיפים ביותר.

מנגד, עציצי דקל מוזנחים ונבולים גרמו יותר מכל שאר הצמחים לתחושות של לחץ ואי שקט. חלק מהנשאלים גם דיווחו שהרגישו לחוצים יותר כשנחשפו לצמחים עם סימנים לא מוסברים על העלים, כי הם פחדו שזה יכול להצביע על נוכחות של נחשים וחרקים שאולי מסתתרים בתוכם.

עובד במשתלת הגן הקסום מחזיק עציץ מונסטרה ענקית. משתלת הגן הקסום,
בעלת השפעה חיובית ביותר על הבריאות הנפשית. מונסטרה/משתלת הגן הקסום

לסיכום, החוקרים המליצו לכולם - ובייחוד למי שלא בדיוק מצליחים לשמור על עציצים חיים לאורך זמן - לשקול לגדל צמחים שקל לתחזק וקשה להרוג. ברשימה הזאת ניתן למצוא לדוגמה את עציץ הזמיה הפופולרי (זמיאוקולקס) או ספטיפיליום. ואם אתם כבר הולכים על צמחים שמאתגר יותר להשאיר בחיים, המומחים מציעים לחתוך מהם עלים נבולים ולזרוק צמחים גוססים, לפני שהם יבאסו אתכם יותר מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully