וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תעודדו הרגלי אכילה נכונים אצל ילדים בררנים

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 30.6.2022 / 11:46

מדוע הילד שלכן בררן באוכל ואיך התקשורת ביניכם יכולה להקנות לו הרגלים טובים ותזונה מאוזנת?

הילד לא מוכן לאכול מאכלים בצבע כתום? אם הביצה נגעה בגבינה אין סיכוי שהוא יכניס אותה לפה? אוכל חם תמיד מוצא את דרכו לרצפה? נראה שהילד שלכן מגלה בררנות באוכל ואותכן זה מתסכל, ובצדק. לפעמים זה מתחיל עוד בשלב החשיפה למוצקים, ולפעמים בגיל מאוחר יותר, כאשר הפעוט מגלה העדפות מסוימות או חשש לנסות מזונות חדשים. לצד התסכול, האכילה הבררנית עלולה לפגוע בצמיחה וההתפתחות של הילד והוא לא יעלה מספיק במשקל.

דניאל רוקח, תזונאית קלינית לתינוקות ממרכז "פעימה למשפחה שלך", מסבירה שבררנות אכילה יכולה להתפתח משתי סיבות עיקריות: ישנם ילדים שבאופן טבעי רגישים יותר לטמפרטורה, טעמים, ריחות ומרקמים. ילדים אחרים, לעומתם, מפתחים הרגלי אכילה בררניים שמבוססים על התנהגויות אכילה לקויות.

אז מה אפשר לעשות?

לא משנה מה הסיבה בגינה יש צורך לדייק את התזונה של ילדכן, זכרו שהמפתח לשינוי הוא בקשר ביניכם. כבר בשלב החשיפה למוצקים למדו אותו מהו מודל האכילה הנכון ביותר, חלקו את האחריות באופן כזה שיאפשר לתינוק עצמאות ושליטה וסמכו עליו שהוא יידע להביע תחושות רעב ושובע. בהמשך, נסו להימנע משימוש במילים שליליות כמו "מאבק" או "מלחמה", אפילו במחשבותיכן, והחליפו מילים אלו בשפת אכילה שתאפשר שיח בגובה העיניים ממקום קשוב ומכבד. למשל, כשמדברים על אוכל הקפידו לדבר בחיוב. במקום "אין היום חביתה" תאמרו - "היום יש טוסט ואם תרצה מחר נכין חביתה". בנוסף, הוציאו מהלקסיקון משפטים כמו "תסיים מהצלחת", "אתה תישאר רעב" וכמובן שהתניות כמו "אם תאכל תקבל קינוח".

הקפידו כבר מגיל קטן ליצור אצל הילד סקרנות סביב האכילה עוד משלב הכנת המזון ושמרו על אווירה חיובית ליד שולחן האוכל. אל תלחיצו עם סיפורים על מחלות וזריקות שהילד יצטרך כי הוא לא אוכל מספיק. זה אולי יעבוד לכן בטווח הקצר אבל בטווח הארוך ההפחדות הללו רק יגבירו אצל הילד תחושות שליליות בהקשר למזון. במקביל, הקפידו תמיד לשמש דוגמא. ככל שאתן תאכלו יותר בריא ומאוזן - כך הילד ישאף לחקות אתכן, במיוחד בגילאים הצעירים.

לסיום, חשוב לזכור שמדובר במרתון ולא בספרינט. הרגלי האכילה של הילד לא ישתנו בן לילה, אך הצעדים הקטנים שתנקטו בהם יום-יום יהפכו לצעד גדול לקראת חיים שלמים של אכילה בריאה ומאוזנת. כמובן שישנם מקרים בהם עדיף להפעיל שיקול דעת ולבקש חוות דעת מקצועית.

ילד אוכל מלפפון. ShutterStock
ילד אוכל מלפפון/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully