וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטורף: המוח שלנו יכול להגיע לטמפרטורה של 40 מעלות ומעלה

עודכן לאחרונה: 16.6.2022 / 13:32

40 מעלות צלזיוס נחשב לחום גבוה מאוד שישלח את רובנו למיטה מותשים ומסכנים. אבל מחקר חדש מצא כי המוח שלנו מתקיים בחלקים מסויימים בטמפטורה הגבוהה הזו. איך זה קורה?

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בימים חמים או קרים - גוף האדם נמצא בדרך כלל בסביבות 37 מעלות צלזיוס. אבל על פי מחקר חדש לא ניתן לומר את אותו הדבר על המוח. במחקר גילו חוקרים כי מוחות אנושיים ובריאים חמים יותר ממה שחשבו בעבר, ויכולים להיות חמים יותר ב-2 מעלות משאר הגוף.

למשתתפים של מחקר, שפורסם בכתב העת Brain, הייתה טמפרטורת מוח ממוצעת של 38.5 מעלות צלזיוס, חום גבוה ב-2.5 מעלות צלזיוס מטמפרטורת הפה הממוצעת. באזורי מוח עמוקים יותר, נמצא שהטמפרטורה עולה על 40 מעלות צלזיוס כאשר 40.9 מעלות היא הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנרשמה.

טמפרטורת המוח אינה קבועה, מצא המחקר - היא משתנה יותר ממה שמדענים חשבו פעם ומושפעת מגיל, מין, מחזור חודשי, אזור המוח והשעה ביום.

"מבחינתי, הממצא המפתיע ביותר מהמחקר שלנו הוא שהמוח האנושי הבריא יכול להגיע לטמפרטורות שיאובחנו כחום בכל מקום אחר בגוף. טמפרטורות גבוהות כל כך נמדדו בעבר באנשים עם פציעות מוחיות, אך ההנחה הייתה שהן נובעות מהפציעה", אמר ד"ר ג'ון אוניל, ראש קבוצה במעבדת המועצה למחקר רפואי לביולוגיה מולקולרית, בהצהרה.

יד אוחזת באקדח מדחום שעל הצג שלו מופיעה המדידה 37.9 מעלות צלזיוס. ShutterStock
זה נחשב חום? תלוי איפה בגוף. מדחום/ShutterStock

הטמפרטורה ה"רגילה" של המוח מעולם לא הוגדרה בפועל בבני אדם וההנחה הייתה שהיא זהה לשאר הגוף. מחקרים קודמים השתמשו בנתונים של חולים פגועי מוח, שמוחותיהם מנוטרים ישירות. כעת, ניתן למדוד את טמפרטורת המוח באנשים בריאים באמצעות בדיקת תהודה מגנטית ספקטרוסקופית (MRS) - טכניקת סריקת מוח לא פולשנית.

באמצעות MRS, הצוות שמאחורי המחקר החדש בדק את מוחותיהם של 40 אנשים בריאים - 20 גברים ו-20 נשים - בגילאי 20 עד 40. המדידות בוצעו שלוש פעמים במהלך היום, מה שהופך זאת לפעם הראשונה שבה נעשה שימוש ב-MRS לעקוב אחר שינויים בטמפרטורת המוח לאורך היום. הממצאים הראו כי טמפרטורות המוח נעו בין 36.1 ל-40.9 מעלות צלזיוס. פני המוח נטו להיות קרירים יותר, בעוד שאזורים עמוקים יותר נמצאו חמים יותר. התלמוס, למשל, שהוא אחד החלקים העמוקים ביותר של המוח, הוא המקום שבו נרשמה הטמפרטורה הגבוהה ביותר.

נמצא גם שמינו של אדם משפיע על טמפרטורת המוח שלו. מוחות הנקבה היו חמים ב-0.36 מעלות במהלך המחצית השנייה של המחזור החודשי, לאחר הביוץ, מאשר במחצית הראשונה או בהשוואה למוחות של גברים. בכל המשתתפים, נמצא כי טמפרטורת המוח משתנה עד מעלה אחת במהלך היום. המוח היה הכי חם אחר הצהריים והכי קריר בלילה.

"גילינו שטמפרטורת המוח יורדת בלילה לפני שאתה הולך לישון ועולה במהלך היום. יש סיבה טובה להאמין שהווריאציה היומיומית הזו קשורה לבריאות המוח לטווח ארוך - משהו שאנו מקווים לחקור בהמשך", הוסיף אוניל.

מוח. Giphy
הטמפרטורה משתנה במהלך היום. גיף של מוח/Giphy

"טמפרטורת המוח האנושית גבוהה יותר ומשתנה יותר ממה שהניחו בעבר", מסכם המחקר, "יש לכך השלכות גדולות על ניטור וניהול הטמפרטורה, כאשר קצב טמפרטורת המוח היומי מתגלה כאחד המנבאים היחידים החזקים ביותר להישרדות לאחר פגיעה מוחית".

בעוד שהכותבים מציינים כי המסקנות שלהם צריכות לקבל תוקף במחקרים גדולים יותר, הם נשארים אופטימיים שיכול להיות להם ערך קליני בטיפול בפציעה מוחית טראומטית. "העבודה שלנו גם פותחת דלת למחקר עתידי לגבי האם הפרעה במקצבי טמפרטורת המוח היומית יכולה לשמש כסמן ביולוגי מוקדם למספר הפרעות מוחיות כרוניות, כולל דמנציה", אמרו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully