וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך להציב גבולות ולהתמודד עם המחאה הצפויה?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 28.6.2022 / 10:46

מוצאות את עצמכן לא עקביות מספיק בתגובות רק כדי שלא תצטרכו להתמודד עם צרחות והתנגדות? אפשר לנהוג בדרך אחרת

"השבוע היא חצתה כל גבול אפשרי, מתעקשת ובוכה על כל דבר. היא עושה סצנות כמו בסרט טורקי, איזה בושות…". מזדהות עם המשפט הזה? מוצאות את עצמכן מוותרות רק כדי לא להתמודד עם עוד סיטואציה של בכי והתנגדות? המידע הבא אותו ריכזה עבורכן דנה חובש, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, יעזור לכן להתמודד טוב יותר עם הרגעים האלו.

מדוע ילדים מתעקשים?

כשאנחנו האימהות לא ברורות מספיק ומזגזגות בין "כן" לבין "לא", מוותרות כשנוח ומתעקשות ברגעים אחרים - אז הילדים מבינים: יש איסור, אבל הוא לא קבוע ואפשר לפרוץ אותו. ההתעקשות נובעת מהידיעה שהם מסוגלים לעבור את הגבול, כי הגבול לא באמת ברור, לא לכן ולא להם.

מה אפשר לעשות?

להציב גבולות ברורים ועקביים שבו עם בן/בת הזוג שלכן וחישבו יחד מה באחריותכם, מה באחריותם ומה באחריות משותפת. מה שבאחריותנו ומוסכם כאסור בשום אופן, תפעלו ותמנעו אותו במיידי. לרוב יהיו אלה דברים הקשורים לבטיחות (חגורת בטיחות), בריאות (לוקחים תרופה) וביטחון (ביטחון רגשי) ועל כל בני הבית לנהוג כך. דברים אחרים, שהוסכמו ככאלה המותרים באופן מלא, ישוחררו משליטה שלכן ויועברו לאחריות הילדים לבחור ולהחליט בעצמם. למשל, איזה בגדים ללבוש, איזה סיפור להקריא לפני השינה. נושאים שבמחלוקת ינוהלו בשיח מכבד עם הילדים, התייעצות והסכמה (או אי הסכמה) יחד.

חשוב שהגבולות שאתן מציבות יהיו ברורים ומבוססים על ערכים שחשובים לכן, כך תוכלו להסביר ולהעביר אותם לילדים בצורה ברורה. כמו כן, הצמידו לגבולות שהצבתן תוצאות הגיוניות במקום עונשים, כך שיבינו שיש מחיר לחציית הגבול. לדוגמה: "ערך הבטיחות הוא ערך עליון. אני לא מצליחה להתרכז כשאתה צורח ומשתולל מאחורה, אני מפחדת לעשות תאונה, אז אנחנו נאלצים לחזור הביתה."

איך להגיב לבכי של התנגדות מהגבול שהצבתן?

תחילה, לא להיבהל. בכי הוא הבעת רגש. כשהילדים עצובים, כועסים, או נעלבים הם מגיבים בבכי. אל תנסו לבטל את הקושי שלכם במשפטים כמו "תפסיק לבכות, אתה כבר גדול" או להסיח את דעתם "הנה ציפור". רדו לגובה העיניים הסבירו את הערך שעומד מאחורי הגבול שהצבתם, עזרו להם לבטא את הרגש במילים, תנו להם תחושה שאתן מבינות אותם ואפשרו להם אופציה נוספת למה הם כן יכולים לעשות במקום. לדוגמא: "אסור לטפס על השולחן, בגלל שזה מסוכן (ערך הבטיחות), אני רואה שאתה כועס, זה באמת נראה ממש כיף לטפס על השולחן, אני מבינה אותך. אני כן מסכימה לטפס על השרפרף, בוא נספור כמה פעמים אתה מצליח לטפס".

זכרו, הילדים לא בוכים נגדכן. הם פשוט חסרי שביעות רצון מהגבול שהצבתן להם. חשוב לאפשר להם להתמודד עם התסכול, מאחר והמציאות בחוץ רבת קשיים והמטרה שלכן היא להדריך אותם לקראת החיים הבוגרים. היו עקביות ונחושות, שמרו על גיבוי הורי ובסופו של דבר הגבול ייטמע ויהפוך לחלק מהערכים של הילדים בבגרותם.

אמא מתוסכלת לפעוטה מנסה לעבוד מהבית. ShutterStock
אמא מתוסכלת לפעוטה מנסה לעבוד מהבית/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully