וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם שם כבר מהרחם: הכירו את הרפלקסים העיקריים אצל התינוק שלכן

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 12.6.2022 / 14:34

מהם שלושת הרפלקסים העיקריים בשנת החיים הראשונה של הבייבי ומה המשמעות שלהם?

הידעתן? כבר ברחם מתפתחים חלק מהרפלקסים שילוו את התינוק שלכן גם אחרי הלידה, כשחלקם ייעלמו במהלך השנה הראשונה לחייו. רפלקסים אלו הם תגובות מוטוריות בלתי רצוניות והישרדותיות, ותפקודם יאפשר לעקוב אחר התפתחות התינוק. דורית בן מאיר, מלווה התפתחותית בתנועה, מציינת שלושה רפלקסים בולטים שבטוח לא פספסתן, ומסבירה על משמעותם:

רפלקס המציצה - יניקה

זוכרות את תמונת האולטרסאונד בה העובר, שעכשיו תינוק, היה עם האצבע בפה? זהו ביטוי מוצלח במיוחד של רפלקס היניקה. הרפלקס מתבטא כאשר התינוק מסיט את מבטו לעבר הבקבוק או השד באופן לא רצוני ויכול להתקיים גם מנגיעה קטנה באזור הפנים שלו. ישנם תינוקות המתקשים ביניקה, ואז נהוג לגרות את אזור הפה שלהם על ידי מגע שיעודד את רפלקס היניקה. עד גיל שלושה חודשים צפויה הרפלקס הזה להיעלם.

רפלקס מורו - רפלקס הבהלה

זהו רפלקס הישרדותי שמעיר את התינוק מהנחה ישירות על משטח כשהוא נראה כמו בהלה או תגובה לנפילה או רעש חזק: הידיים שלו יהיו יתפרשו לצדדים במהירות ובפתאומיות. רפלקס זה מאפשר לצפות תפקוד מיטבי של מערכת העצבים וצפוי להיעלם סביב גיל חצי שנה.

רפלקס הצנחן - רפלקס ההגנה

אם תחזיקו את התינוק הפוך, תשימו לב שהוא מושיט את ידיו קדימה במטרה "לבלום" את הנפילה, או לחילופין - ישלח ידיים קדימה ממצב של ישיבה על מנת לבלום נפילה. רפלקס זה, בשונה מהקודמים, אינו מתחיל ברחם, אלא מתפתח סביב גיל 7-9 חודשים.

חשוב לדעת כי למערכת הרפלקסים ישנה משמעות חשובה להתפתחות התינוק, מאחר ועל ידים ניתן לאבחן בעיות נוירולוגיות-מוטוריות והתפתחותיות. זיהוי מוקדם וטיפול על ידי איש מקצוע עשוי לשפר משמעותית את היכולות התפקודיות של התינוק. אם זיהיתן כי משהו אינו כשורה ולבייבי אין את שלושת הרפלקסים שציינו כאן, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע על מנת למנוע עיכובים התפתחותיים.

אחות משוחחת עם יולדת שמחזיקה תינוק במחלקת יולדות. ShutterStock
אחות משוחחת עם יולדת שמחזיקה תינוק במחלקת יולדות/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully