וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: מהי התמכרות התנהגותית וכיצד מטפלים בה?

בשיתוף ICA

עודכן לאחרונה: 8.6.2022 / 7:32

מתי תחביב הופך לעיסוק כפייתי, אילו סוגי התמכרויות קיימים ולמי פונים בעת משבר? אמיר גורליצקי, קרימינולוג קליני, שמטפל ומדריך במרכז הישראלי להתמכרויות, עם כל התשובות

איך מטפלים בהתמכרות התנהגותית?/ICA

התמכרות היא מגפה עולמית בעלת היבטים ביולוגיים, נפשיים וחברתיים. היא חוצה גילים ומגזרים, היא גורמת למתמודדים איתה לדפוסי מחשבה ופעולה כפייתיים. בנוסף היא אחראית לשינויים במבנה הנוירולוגי של המוח שלהם וחלקם אף בלתי הפיכים. בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה משמעותית באנשים שמתמודדים גם עם התמכרויות התנהגותיות. אמיר גורליצקי, קרימינולוג קליני, שמטפל ומדריך במרכז הישראלי להתמכרויות, עם כל ההסברים.

מד התמכרויות. יח"צ,
מד התמכרויות/יח"צ

מהי התמכרות התנהגותית?

"מדובר בהתמכרות לכל דבר ועניין. כשמדברים על התמכרות מדברים על התמכרות לחומרים והתמכרות התנהגותית. התמכרות היא למעשה התנהגות כפייתית, התנהגות שחוזרת על עצמה, על אף נזקים נלווים. היא מתאפיינת בארבעה דגשים מרכזיים: איבוד שליטה, סבילות, תסמיני גמילה ועיסוק יתר".

מתי תחביב הופך לעיסוק כפייתי או התמכרות?

"ניקח לדוגמה את תחרות איירון מן. כאשר העניין מתחיל לנהל אותך - אם למשל אתה רץ בזמן פציעה, נמנע מאירועים משפחתיים ומאבד שליטה, אז בהחלט מדובר על התמכרות לספורט. אבל זה מאתגר, כי ספורט הוא דבר חיובי וחשוב להדגיש את זה".

האם הטכנולוגיה החמירה את הנושא?

"בהחלט. בעבר, כדי להמר, אדם היה צריך לחפש קזינו או דירה חשוכה. היום, בלחיצת כפתור, אותו אדם יכול להמר או לקנות. ברוב ההתמכרויות נשאף להפסקה מלאה, אבל אנחנו מבינים שאנו לא רוצים למנוע מאדם לקיים יחסי מין או להשתמש במסכים. לכן, בתחילת הטיפול נבקש הפסקה מלאה. בנוסף, נרצה להתמודד עם הפרעות נלוות כי בהרבה מקרים יש גם הפרעה נפשית".

מה עושים, למי פונים ואיפה מתחילים?

"אל תישארו לבד. אנחנו יודעים שהתמכרות מלווה בבושה, ואני קורא לאנשים שמתמודדים או חושבים שמתמודדים - מצאו אדם קרוב, חבר או בן משפחה, ותדברו ותשתפו. לאחר מכן אפשר לנסות להפסיק עם ההתמכרות - שבוע לא להמר או לקנות. אני מעודד פנייה לטיפול מקצועי כי יש המון הצלחות. 90 אחוז מהאנשים לא פונים לטפל בעצמם בגלל ענייני בושה".

אילו סוגי התמכרויות התנהגותיות קיימות?

"ב-2013 נכנסה התמכרות להימורים וב-2018 נכנסה התמכרות לגיימינג. מלבד שתי אלו, עדיין אין התמכרויות התנהגותיות רשמיות. במהדורה הבאה סביר להניח שנראה התמכרות למין ופורנו".

מה מייחד התמכרות התנהגותית?

"האדם מתחיל את תהליך ההתמכרות עוד בשלב הפנטזיה - הוא יפנטז כל היום על הסרט או על התכנים שבהם הוא הולך לצפות בערב. הוא עסוק בזה נורא.

למד ההתמכרויות>>

בשיתוף ICA
  • עוד באותו נושא:
  • התמכרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully