וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרוצח השקט": כל מה שצריך לדעת על הסיכונים של כולסטרול גבוה

מוגש כשירות לציבור בחסות נוברטיס

עודכן לאחרונה: 21.6.2022 / 11:31

כולסטרול גבוה עלול לגרום למחלות מסכנות חיים. מהם גורמי הסיכון, האם יש דבר כזה כולסטרול "רע" ומה לגבי דרכי טיפול? ד"ר חן גורביץ, קרדיולוגית ואחראית על המרפאה הקרדילוגית המניעתית במרכז הרפואי רבין, מסבירה בהרחבה

בווידאו: ד"ר חן גורביץ על הסיכונים של כולסטרול גבוה/עריכה: גלעד מן מנהיים

יותר מ-40 אחוז מהאנשים מעל גיל 55 סובלים מכולסטרול גבוה המכונה גם הרוצח השקט, שעלול לגרום למחלות מסכנות חיים בטווח הארוך. לרגל שבוע המודעות לכולסטרול שוחחנו עם ד"ר חן גורביץ, קרדיולוגית ואחראית על מרפאת קרדילוגית מניעתית במערך הקרדיולוגי של המרכז הרפואי רבין כדי להבין יותר טוב איך הכולסטרול משפיע על הגוף שלנו וכיצד ניתן להתמודד איתו.

ראשית, מהו כולסטרול?

"אפשר להגדיר אותו כחומר בניין. למעשה, הוא אחד החומרים החשובים לבניית התאים בגוף שלנו. נהוג לחשוב שכולסטרול הוא רק שלילי, אבל אנחנו זקוקים לו לצורך בנייה של תאים והורמונים".

יש כולסטרול טוב ויש כולסטרול רע?

"מדובר למעשה על הנשאים של אותו כולסטרול. הטוב הוא בעצם הנשא שנושא את הכולסטרול ששוחחנו עליו, ממחזור הדם לתוך התאים. הכולסטרול הרע עושה את הפעולה ההפוכה - הוא מושך אותם מתוך התאים ושם אותם במחזור הדם. הוא זה שגורם לכך שיהיה לנו כולסטרול רב בתוך מחזור הדם, ולכן הוא כל כך ידוע לשמצה, כי כשמצטבר כולסטרול במחזור הדם הוא יכול לשקוע בדפנות התאים וליצור את התופעה שאנחנו קוראים לה טרשת העורקים".

אנחנו שומעים על כולסטרול בדרך כלל בהקשר של מזון. מדוע?

"חלק מהכולסטרול תלוי בתזונה. כמובן שהיא צריכה להיות מאוזנת וצריך לדעת שאסור להפריז, אבל דווקא מבין השומנים השונים שיש לנו במחזור הדם, הכולסטרול, וספציפית הכולסטרול הרע, פחות מושפע מתזונה. כן, יש השפעה אבל לא מדובר בדבר העיקרי או היחידי. הרבה מפרופיל השומנים של כל אדם ייקבע גם על ידי הגנטיקה שלו. לפעמים מגיעים אליי אנשים שנשבעים שהם אוכלים את התזונה הכי בריאה שיכולה להיות, ולמרות זאת ערכי כולסטרול גבוהים מאוד שלעתים מגיעים לשמיים, ואז מגלים שגם אמא הייתה ככה או האחים".

מה לגבי גורמי סיכון?

"כולסטרול מושפע מגנטיקה, זאת לעומת טרשת עורקים שזה לא רק כולסטרול - יכול להיות גם עישון, לחץ דם גבוה ועוד. יש עוד גורמי סיכון לטרשת עורקים שמושפעים מאורך החיים שלנו".

גם ילדים יכולים לסבול מכולסטרול גבוה?

"במשפחות שידוע אצלן על כולסטרול גבוה, ההמלצה היא לבדוק גם את הילדים".

מה לגבי דרכי הטיפול?

"מלבד שינוי אורח החיים, אלו הסובלים מכולסטרול גבוה מגיעים לטיפול תרופתי. אלו תרופות שידועות הרבה מאוד שנים. הן מפחיתות את רמת הכולסטרול בדם ויש להן את היכולת להפוך את התהליך של טרשת העורקים".

מה לגבי חיסון לטרשת עורקים?

"העובדה שיש חיסון לא אומרת שמי שמקבל אותו יכול לזלול בלי הכרה או לחיות בצורה לא נכונה, כי לא מדובר רק בכולסטרול, יש עוד גורמי סיכון לטרשת עורקים, כמו השמנה למשל. לכן צריך לשמור על אותם הרגלים בריאים גם אם אנחנו מקבלים טיפול להפחתת כולסטרול".

נוברטיס, מוגש כשירות לציבור בחסות נוברטיס
  • עוד באותו נושא:
  • כולסטרול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully