וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז איך תוכלו לספק סביבה תומכת ומטפחת לילדים הרגישים שלכם?

דנה אמר, בשיתוף JAMA

6.6.2022 / 7:22

מחקרים מראים שילדים רגישים מאוד מושפעים יותר מיחסי הורה-ילד. ילדים רגישים מאוד נוטים להצליח בצורה יוצאת דופן בסביבות תומכות, אך נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מגוון מצבי בריאות גופניים ונפשיים בסביבות קשות ולא תומכות, בהשוואה לילדים פחות רגישים

אנחנו יודעים שלכל ילד יש את הטמפרמנט (המזג) הייחודי שלו. המזג מתייחס להבדלים בסגנון ההתנהגות המתבססים על תכונות מולדות ונלמדות. כך למשל יהיו ילדים מופנמים ואחרים מוחצנים, ילדים פעלתניים ואחרים רגועים. אבל האם ידעתם, שגם רגישות נעה על ציר?

כמו כל תכונות המזג שלנו, ישנו גם רצף של רגישות (הנע בין רגישות נמוכה לרגישות גבוהה) וכולנו נמצאים לאורכו של רצף זה. ההערכה היא שלכ-20% מהאוכלוסייה יש רגישות גבוהה, חשוב לציין כי מדובר על וריאציה נורמאלית לחלוטין של מזג מולד.

רגישות גבוהה קשורה בדרך כלל לארבעה מאפיינים עיקריים:

· עומק רב יותר של עיבוד מידע מהסביבה
· נטייה לגירוי יתר, הצפה
· תגובתיות רגשית רבה
· אמפתיה גבוהה (יכולת גדולה לחוש דקויות בסביבה)

אפשר להשוות אנשים רגישים מאוד לגלאי עשן - הם יכולים לזהות שינויים עדינים בסביבה, שינויים שרוב האנשים יכולים לפספס.

אצל ילדים, רגישות גבוהה מתבטאת פעמים רבות בהפגנה של רגשות בעוצמות חזקות. כאשר הם כועסים - הם כועסים מאוד, כאשר הם שמחים - הם שמחים מאוד, הם מתחשבים, חושבים ודואגים עמוקות. הרגישות הגבוהה שלהם באה לידי ביטוי בכך שהם "מוצפים" במהירות בסביבה עמוסה או רועשת, והם נוטים להיות אמפתיים, פיקחים אינטואיטיביים, יצירתיים, זהירים ומצפוניים, בגדול המוח שלהם מעבד את הגירויים מהסביבה ביסודיות רבה.

מחקרים מראים שילדים רגישים מאוד מושפעים יותר מיחסי הורה-ילד. ילדים רגישים מאוד נוטים להצליח בצורה יוצאת דופן בסביבות תומכות, אך נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מגוון מצבי בריאות גופניים ונפשיים בסביבות קשות ולא תומכות, בהשוואה לילדים פחות רגישים. במילים אחרות, ילדים רגישים מאוד רגישים יותר לסביבתם לטוב ולרע.

ילד משחק בצעצועי עץ. ShutterStock
ילד משחק בצעצועי עץ/ShutterStock

אז איך תוכלו לספק סביבה תומכת ומטפחת לילדים הרגישים שלכם?

1. היו מודעים לרגש שלהם - בשביל לספק לילדים תמיכה רגשית עלינו להיות מודעים לרגשות שלהם. בשביל שזה יקרה צריך בעיקר להאט את הקצב ולהגביר נוכחות והתכווננות לתקשורת המילולית והלא מילולית שלהם. מלבד למה שהם אומרים שימו לב מה הבעת הפנים שלהם אומרת, מה תנוחת הגוף שלהם מאותתת, על מה טון הדיבור שלהם מעיד. ככל שתהיו יותר מודעים לרגשות של הילד שלכם תהיו בעמדה טובה יותר לעזור לו.

2. הכירו ברגש כהזדמנות לאינטימיות - פעמים רבות הרגשות השליליים של הילדים מאתגרים את ההורים המנסים "לכבות שרפות" ולפתור את הבעיות ולו בשביל להסיר כל מכשול או רגש שלילי מהלב הקטן והפגיע של הילד. אבל אנחנו לא יכולים לכבות את הרגש שלהם, במקום זאת, אמרו לעצמכם שבדיוק שם, כשלילד קשה - לכם יש הזדמנות להיות שם בשבילו.

3. הקשיבו באמפתיה ותקפו את רגשותיו של ילדכם - כאשר הילד משתף אתכם במחשבות שלו וברגשות שלו, תתרגלו לתת לו את תשומת הלב המתאימה, הראו לו שאתם מקשיבים, שזה חשוב לכם, שאתם רוצים להבין אותו. אפשר לעשות זאת על ידי שיקוף על מה שהוא אומר, משהו בסגנון "אוקיי, זה נשמע כאילו אתה כועס כי ביליתי יותר זמן עם אחיך אתמול."

4. עזרו לילדכם לשיים מילולית רגשות - ילדים לומדים לתקשר מילולית איך הם מרגישים דרך השיחה שלהם עם אחרים - ילדים לומדים על הרגשות שלהם מבחוץ פנימה. חשוב לעזור להם לתת שם למה שהם מרגישים, כך נוכל לעזור להם להבין את החוויה הפנימית שלהם.

5. הציבו גבולות בעת הצורך תוך סיוע בפתרון בעיות - ברור שחלק מהתפקיד ההורי שלנו הוא להציב גבולות, אבל המשימה הזו חייבת להגיע אחרי שעשינו את כל השאר! כך למשל אם הילד דחף את אחותו, כדאי להקשיב לתחושותיו, לאמת את החוויה, לתת שם ולגיטימציה לרגש וכמובן להגביל את ההתנהגות. זה ישמע משהו בסגנון : "אתה ממש כועס על אחותך כי היא עברה דרך הלגו שלך ושברה את הטירה שלך. השקעת הרבה זמן לבנות אותה, אני מבין את זה ואני מצטער שזה קרה - אני לא יכול לתת לך לדחוף את אחותך כשאתה כועס, אבל בוא נחשוב על דברים אחרים שאתה יכול לעשות כשאתה מרגיש ככה..."

לסיכום, לפעמים כשילדים מוטרדים ממשהו, כל מה שהם צריכים זה שפשוט נהיה שם איתם ובשבילם. נשמע אותם, נבין אותם ונרגיש אמפתיה לחוויה שלהם.

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, MA בחינוך מיוחד, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי.

seperator

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully