וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגיע ומשרה ביטחון: מה אתן צריכות לדעת על עיטוף התינוק?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 16.6.2022 / 7:12

כדאי להכיר את טכניקת העיטוף ממש מהימים הראשונים לחייו של התינוק, גדי שתוכלו להשתמש בה ולגלות עד כמה היא תומכת באתגרים שלו בחיים מחוץ לרחם. אז הנה כמה דברים שכדאי שתדעו

עוד אחד מהמושגים שאמהות צעירות נתקלות בהן בראשית דרכן מבלי לדעת בדיוק מה הם אומרים הוא עיטוף. דנה לב, מנחת הורים לגיל הרך, חושבת שכדאי לכן להכיר את טכניקת העיטוף ממש מהימים הראשונים לחייו של הבייבי שלכן כדי שתוכלו להשתמש בה ולגלות עד כמה היא תומכת באתגרים של התינוק בחיים מחוץ לרחם. אז הנה כמה דברים שכדאי שתדעו על עיטוף:

למה עיטוף?

כאשר התינוק נולד הוא עדיין בפאזה העוברית שלו והוא זקוק להרבה חום ומגע. לא סתם נקראים חודשיו הראשונים של התינוק מחוץ לרחם "הטרימסטר הרביעי" להריון, וככל שתנסו לדמות עבורו סביבה רחמית - זה יקל עליו, ירגיע אותו ויתן לו תחושת מוגנות, ביטחון וחום, ממש כמו ברחם.
כאן טכניקת העיטוף נכנסת לתמונה. העיטוף יכול לעזור בהתכנסות לשינה וגם למנוע את התעוררות התינוק מרפלקס מורו (רפלקס הבהלה) שחולף סביב גיל 3-4 חודשים. בנוסף, נמצא שעיטוף מפחית את הסיכוי למוות בעריסה.

מתי אפשר להתחיל בעיטוף?

מלידה! אם תיזכרו בלידה, עוד כשקיבלתן את התינוק מהמיילדת, הוא היה עטוף. כמובן שגם אם לא התחלתן עם העיטוף עוד מלידה, עדיין ניתן לעשות זאת. מומלץ להתחיל את הניסיונות הראשונים בעיטוף כאשר התינוק רגוע ואף מעט ישנוני.

מה צריך כדי לבצע עיטוף?

חיתול טטרא גדול או שמיכה דקה. השתמשו בבד נושם, 100% כותנה לעיטוף התינוק. כיום מוכרים שמיכות ייעודיות לעיטוף, אך לא הכרחי להשתמש בהן.

הדגשים לביצוע עיטוף

● הכלל הראשון: עיטוף מבצעים על הגב בלבד, ולא כאשר התינוק שוכב על הבטן.
● עטפו את גוף התינוק בבד, ואת הקצוות הכניסו בקיפול פנימה.
● ודאו שהעיטוף לא רפוי מדי (עשוי להשתחרר) ולא הדוק מדי (מגביל את התינוק ולוחץ). תוכלו לדעת שעטפתן טוב אם תכניסו את כף ידכם בין שמיכת העיטוף לבין בטן התינוק ותרגישו שנוח לכן (לא הדוק ולא חופשי) .
● הקפידו שראשו של התינוק תמיד יהיה חופשי ולא עטוף.
● יש לוודא שהעיטוף לא הדוק באזור הברכיים והרגליים כדי שהתינוק יוכל להזיז ולכופף אותן. במידה והעיטוף יגביל את תנועותיו זה יכול לפגוע בהתפתחותו. לכן גם נימנע מעיטוף רגליים ישרות.
● ודאו שאין שאריות בד חופשיות שיכולות לשחרר את העיטוף.
● קחו בחשבון שהעיטוף הוא כמו עוד שכבת לבוש, לכן ודאו שהתינוק לא לבוש יתר על המידה ולא מראה סימני הזעה, ראש רטוב, אדמומיות וכו'. ההנחיות לעיטוף זהות להנחיות הרגילות של טמפ' נעימה בחדר 21-24 מעלות.
● אין לשים שמיכות, מגן ראש, צעצועים ואביזרים בסביבת התינוק גם כאשר הוא עטוף.
● הגבילו את זמן העיטוף בעיקר לזמני שינה או זמנים בהם התינוק לא נינוח (למשל כאשר סובל מגזים). בשאר היום אפשרו לתינוק לנוע, לשכב על הגב ועל הבטן ולהיות חופשי.
● במידה ורכשתן שמיכת עיטוף ייעודית יש לוודא שאין בה כפתורים, חוטים משוחררים או דברים שיכולים לגרום לחנק.
● מומלץ לעטוף את התינוק בבד שספג את הריח שלכן. אפשר ממש לעטוף את עצמכן לכמה שעות, ואם אתן מניקות - טפטפו מעט חלב אם על הבד.

עד מתי נכון להשתמש בעיטוף?

לרוב העיטוף יתאים עד גיל 3-4 חודשים, אלא אם התינוק מראה התנגדות אליו, מנסה להשתחרר ממנו, נאבק או מוציא גפיים. במקרה כזה, כבדו אותו ואל תעשו זאת, אך אפשר להמשיך לנסות בהדרגה. אם התינוק מתהפך או מראה סימנים שעומד להתהפך (מהגב לצדדים או לבטן) זאת האות לסיים עם העיטוף היות וזה מסוכן לעטוף תינוק כאשר הוא שוכב על הבטן. כמובן שברגע שרפלקס מורו יפחת, תבינו שיש פחות תנועה לא רצונית מצד התינוק וגם זה יסמן לכן שאפשר להפסיק.

איך לסיים עם העיטוף?

בהדרגתיות. שחררו בכל פעם קצת יותר את העיטוף. תחילה ניתן לשחרר את אחת הידיים, לאחר מכן את היד השנייה, בהמשך עברו להרפות מעט מהעיטוף באזור המותניים והרגליים ולשחרר יותר את הרגליים עד שתגיעו למצב שבו אתן משאירות את השמיכה על התינוק כשהיא משוחררת מאוד ולבסוף - גם בלעדיה.

תינוק עטוף במגבת. ShutterStock
לרוב העיטוף יתאים עד גיל 3-4 חודשים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully