וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא מה שהיה, אבל זה יכול לחזור לשם: מה קורה למיניות לאחר הלידה?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 14.6.2022 / 7:52

עם ההבנה שזה לגיטימי, תקשורת, מתן קשב לגוף ולנפש וגם סבלנות זה בהחלט יכול לקרות

פעם לפני 9 חודשים ויותר, הייתם זוג, את והוא, עם כל הזמן, הפנאי והמרווח להיות, לבלות, לאהוב או לישון. הייתה לכם היכולת להיות ספונטניים, ואפילו לצאת מהבית ככה סתם, מתי שמתחשק לכם. ואז התחלתם לחשוב על הריון וזה קרה - או באופן ספונטני או לאחר עבודה רבה ובזמן הזה על הגוף שלך עוברים תהליכים הורמונליים: הבטן גדלה, האיברים הפנימיים זזים ובעיקר - נוצרים שם חיים. מיכל אלון, מדריכת ליווי התפתחותי, יוגה ועיסוי תינוקות, יועצת שינה ויועצת מינית, מסבירה כי כבר בתקופה זו צפות חששות אצל שני בני הזוג לגבי החזרה לפעילות המינית אחרי הלידה, כשבבית תהיה תוספת משפחתית חדשה שתשפיע עליכם גופנית ונפשית.

והנה רגע הלידה הגיע. זוהי אומנם חוויה מעצימה בחייה של האישה אך יכולה להיות גם מטלטלת וקשה. לא בכדי נשים רבות מדווחות על פגיעה בחשק המיני ובדימוי הגוף שמשתנה. אם עד עכשיו הווגינה שימשה אותך לקיום יחסי מין, עכשיו תפקידה הוא להוציא את התינוק החוצה מהבטן, והחזה שלך שגם הוא היה סממן מיני הופך להיות מזונו העיקרי ולעיתים היחידי של התינוק. אז מה בעצם קורה לך?

שינויים הורמונליים לאחר הלידה

כמו בהריון, גם לאחר הלידה מתרחשים שינויים הורמונליים אשר גורמים לירידה בחשק המיני. קיימת ירידה ברמות האסטרוגן של האישה, דבר הגורם לפגיעה במצב הרוח ("בייבי בלוז" במקרה הקל ודיכאון במקרה הקשה), ואף יובש באזור הנרתיק. כמו כן, כדי שהגוף ייצר חלב, מופרש הורמון פרולקטין הגורם לאורגזמה להיות חמקמקה וחלשה מהרגיל.

גם תקופת משכב הלידה, העומדת על כ-6 שבועות, יוצרת מרחק מהמיניות המוכרת שלכם מכיוון שההמלצה הרפואית היא להימנע מקיום יחסי מין במהלכה כדי לאפשר לגוף ולאזור להחלים מהלידה. אבל מה קורה לאחר 6 שבועות? הרי עדיין אנרגיות רבות מושקעות בטיפול בתינוק, יש קשיי שינה ועייפות, האכלות, החלפות, גזים וחרדה - דבר המקשה לחזור להתעסק במיניות.

שאלות לגבי הזהות שלך

הפיכתך לאמא מעלה שאלות לגבי זהותך. האם את אמא? אישה? מאהבת? אשת קריירה? עם כל כך הרבה שאלות ותהיות - איך ניתן להרגיש מינית או בת זוג טובה בתקופה זאת? אם תדברי על מצבך עם אמהות אחרות, חברות ואפילו אמא שלך, תגלי שהתהיות הללו מוכרות להן ולא תרגישי בודדה במערכה.

הפרספקטיבה הגברית

בן הזוג שהפך לאבא יחזור בדרך כלל לשגרת חייו מהר יותר ממך, אבל זה לא אומר שהוא לא נושא עמו חששות ותוהה לגבי היחסים המיניים שלכם. יתכן והוא מפחד להזיק לגוף שלך במהלך היחסים על ידי יצירת לחץ או כאב על הצלקת או צוואר הרחם. בנוסף, הוא עלול להרגיש לעתים איך אשתו המינית הופכת לאמא על כל המשתמע מכך ואף יכול לחוות דיכאון אחר לידה.

איך אפשר להחזיר עטרה ליושנה?

למרות שמדובר בתקופה קשה, הורמונלית, ומבלבלת ניתן להנות מחיים מיניים טובים לאחר הולדת הבייבי. אמנם הם יכולים להיות מעט שונים בהתחלה, אך ככל שהזמן עובר, בשילוב הקשבה לגופך ולמצבך הנפשי, תוכלי לפתח עם בן הזוג שגרה והיכרות חוזרת, עם עצמכן ואיתו ברגעים האינטימיים שלכם. אז איך תוכלי לגרום לזה לקרות?

בקרי אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן

מומלץ לקבוע תור לפיזיותרפיסטית מומחית לשיקום רצפת האגן מיד בסיום תקופת משכב הלידה. היא תוכל להפיג תחושת אי נעימות או כאב בנרתיק ולעזור לגופך לחזור ולתפקד כמו מקודם.

היי קשובה לגוף ולנפש

כשתחזרו לקיים יחסי מין, הקפידי על תנוחות בהן הסיכוי לכאב נמוך יותר והחדירה איננה עמוקה מדי. תוכלו להתחיל כשאת עליונה ושולטת בקצב ועוצמת החדירה הנעימים לך. ניתן להשתמש בעזרים חיצוניים כגון חומר סיכה בכדי להרטיב ולהחליק את האזור ולייצר חוויה נעימה.

כמו כן, חשוב שתעשי דברים שיגרמו לך להרגיש טוב יותר. תאהבי את עצמך, הקפידי על אורח חיים בריא ותפריט מאוזן, חזרי לפעילות גופנית מתונה, רכשי בגד חדש התואם את מידות גופך החדשות והקפידי על זמן פנוי אישי וזוגי.

בקשי וקבלי עזרה

עזרה היא לא מילה גסה. כדאי להיעזר בגורם חיצוני בטיפול בתינוק על מנת לפנות זמן זוגי לך ולבן הזוג. כשאתם ביחד, התמקדו באינטימיות זוגית: אמבטיות, עיסוי או שיחות מלב אל לב. ספרו ושתפו על חוויית ההורות שלכם כמו גם על חששות מקיום יחסי מין. רומנטיקה והקשבה יעזרו מאוד בתקופה זאת. בין לבין, מצאו את הזמן הנכון לכם להתפנות לקיום יחסי מין. שעות הבוקר למשל, בהן התינוק עוד ישן יכולות להתאים עכשיו יותר מאשר בלילה, אחרי יום ארוך בטיפול בתינוק החדש.

חשוב תמיד לזכור כי מיניות טובה מתחילה בתקשורת טובה. אם אחרי לידה התקשורת נשמרת אז גם הזוגיות תישמר וכך גם חיי המין יחזרו בבטחה, תחילה במבט, מילה טובה, ליטוף, תמיכה הדדית והמון אהבה והערכה.

אישה מאוכזבת יושבת בקצה המיטה ליד גבר ישן. Lisa-S, ShutterStock
כמו בהריון, גם לאחר הלידה מתרחשים שינויים הורמונליים אשר גורמים לירידה בחשק המיני/ShutterStock, Lisa-S

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully