וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כל כך קשה לנו לעשות שינויים בחיים?

בשיתוף ICA

עודכן לאחרונה: 13.6.2022 / 7:55

1 מ-7 אנשים בישראל סובל מהתמכרות כלשהי ואצל צעירים המספרים כבר מגיעים ל-1 מתוך 5. איך מצליחים לעשות שינוי ומה הצעד הראשון בדרך לשם? פסיכולוגית רפואית מהמרכז הישראלי להתמכרויות מסבירה על התהליך שנוגע לא רק למכורים

כל אחד מאיתנו מכיר את התחושה הזו - אתם יושבים בספה וחושבים שאתם חייבים להתחיל לעשות ספורט, לאכול בריא או להפסיק לעשן - אבל אתם לא מצליחים לגרום לזה לקרות. למה זה בעצם כל כך קשה לנו לעשות שינויים שהם לטובתנו והאם אפשר לפתור את זה?

"נתחיל בזה שכולנו יצורים שהם לא רק רציונליים, למרות שאנחנו כן רוצים להאמין שכך", מסבירה אורית קובץ', פסיכולוגית רפואית מומחית ואחראית על הכשרות הגישה המוטיבציות במרכז הישראלי להתמכרויות -ICA ומדריכה במרפאה. "כל אחד בחיים שלו יכול לראות התנהגויות שהוא צריך או רוצה לעשות אחרת - יותר מדי זמן מסך, יותר מדי ג'אנק פוד, פחות מדיי זמן איכות עם הילדים -אבל ההבנות האלה פעמים רבות לא מצליחות להיות מתורגמות למציאות"

לדבריה זה נובע גם כי יש לנו חלקים שונים בתוכנו: "החלק הרציונלי שמבין מה נכון, שאולי רוצה להיטיב את מצבינו ולצידו יש גם כוחות אחרים: חשקים ודחפים שונים, פחדים, פנטזיות, חלקם מודעים ונגישים לנו וחלקם לא. ואז אפשר לראות התנהגויות שלא מסתדרות לנו עם מה שהיינו רוצים". ואם שינוי הוא כל קשה עבור שאנשים שאינם סובלים מהתמכרות כלשהי, תארו לכם כמה קשה זה לעשות שינוי כשאתה סובל מהתמכרות

התמכרות. ShutterStock
"הקושי לעשות שינוי לעיתים בולט הרבה יותר אצל מטופל הסובל מהתמכרות"/ShutterStock

התמכרות כמחלה כרונית של המוח

ההתמכרות מוכרת כהפרעה פסיכיאטרית לכל דבר בספר האבחנות הפסיכיאטריות (ה-DSM-5). שמגדיר את התמכרות כ"מחלה רפואית כרונית הניתנת לטיפול, הכרוכה באינטראקציות מורכבות בין מעגלי המוח, הגנטיקה, הסביבה וחוויות החיים של הפרט". התמכרות נחשבת להפרעה כרונית שתקופות מסוימות היא פעילה יותר ותקופות אחרות היא בהפוגה. החלק האופטימי הוא שכיום יודעים איך לטפל בהפרעה.

"הקושי לעשות שינוי לעיתים בולט הרבה יותר אצל מטופל הסובל מהתמכרות. רבים חושבים - איך זה יכול להיות שבנאדם ממשיך לשתות למרות הנזקים האדירים בחייו - הפגיעה בתפקוד, ההסתרה, השקרים, הכסף. ועדיין אנשים ממשיכים לשתות ולעשן ולהמר, ולא רק ממשיכים, אלא בשנתיים האחרונות אפשר לראות עליה בשימוש בחומרים ממכרים ובהתנהגויות ממכרות. אצל חלק הקורונה רק הגבירה את ההתמכרת", אומרת קובץ'.

סקר שפורסם השנה הראה כי 1 מכל 7 ישראלים, בשונה מבשנים קודמות שהיה 1 מכל 10, מתמודד עם התמכרות. בניגוד למה שרבים חושבים, התופעה חוצת מגזרים ומעמדות כלכליים. ואם הנתונים לא מספיק קשים, הסקר גם הראה כי כל צעיר חמישי בישראל סובל מהתמכרות. ובקרב מי שסובל מהפרעה פסיכיאטרית המספר כבר עולה ל-1 מכל 3.

"לא רק שהמספר גדול, אלא אנחנו גם יודעים שמעל 90 אחוזים מהסובלים מהתמכרות כלל לא קיבלו טיפול עבור ההתמכרות - זו תופעה מדאיגה מאוד, גם בתת התייחסות אליה - מספרים גדולים הרבה יותר מהפרעות אחרות שעוברים מתחת לראדר, אומרת קובץ'.

"בשונה מבעיות רפואיות אחרות, מדובר על בעיה שמלווה לא פעם בבושה, בהסתרה מצד המטופל ובסטיגמות קשות מצד החברה, מה שמשאיר את המטופל בודד עוד יותר ולעיתים אף מעכב את הפנייה שלו לקבלת עזרה מקוצית. מדובר בבעיה חברתית עמוקה ורחבה, וכאמור במצב של תת טיפול שמצריכה הסתכלות מחודשת על התמכרות כבעיה רפואית".

אילוסטרציה של גבר שותה אלכוהול. ShutterStock
66 אחוזים חושבים שהתמכרות היא עניין של חוסר כוח רצון/ShutterStock

מה מקשה על השינוי?

רגשות: "יש קושי לשנות ולצאת מאיזור הנוחות", מסבירה קובץ'. "גם אם היעד שלי ברור ורצוי, אני מבינה ובוחרת להפסיק או להפחית שימוש, מיד עולים גם פחדים - האם אצליח, איך אצליח, כמה קשה זה יהיה

לוותר או לשנות את הקיים, אולי ניסיתי בעבר ונכשלתי... יש כאן משהו רחב יותר, כבני אדם. מצד אחד אנחנו רוצים יציבות ועקביות בחיים שלנו, זה מייצר לנו תחושת ביטחון, מצד שני יש בנו גם סקרנות טבעית ורצון להיטיב את עצמנו, להוסיף להתפתח ובין הכוחות האלה אנחנו נעים, והם מופעלים עלינו גם כאשר אנחנו בוחנים את האפשרות לשינוי דפוס השימוש בחיים שלנו. כאן גם נכנס הטיפול בהתמכרויות שחייב לקחת את זה בחשבון, שינוי הוא לא דבר קל".

אמביוולנטיות: "המקלות בגלגלים שמקשים עלינו קשורים לטבע של לעשות שינוי. זה לא רק שיש בנו חלק שמפחד משינוי אלא שלפעמים אנחנו רוצים דברים סותרים - אני יכולה לרצות משהו אחד וגם אחר באותו הזמן - אני רוצה לחיות אורח חיים בריא, אבל גם רוצה להנות מהדברים שהחיים מציעים שהם לא תמיד בריאים..."

בעבר היו מדברים על מתמכרים כאנשים בהכחשה היום אנחנו מדברים על אנשים אמביוולנטיים - מצד אחד יכולים להבין לגמרי שהם בבעיה עם השימוש, מצד שני פונים אל השימוש בחומר או בהתנהגות ההתמכרותית מתוך צורך להקל על כאב או סבל".

נסיונות עבר שכשלו: מחקרים מוצאים שאנשים מנסים להפסיק לעשן סיגריות בין 7 ל-9 פעמים עד שהם מצליחים.

"בדרך לשינוי, אני צריכה לא רק לרצות אותו אלא להאמין שאני בכלל יכולה להצליח או לכל הפחות לנסות....ואם היו לי ניסיונות עבר כושלים זה מקשה, אני צריכה להאמין שהפעם זה יהיה אחרת. שהרי כולנו יצורים שלא רוצים לחוות כישלון או לפגוש חוסר מסוגלות ואנחנו מנסים להימנע מזה".

סטיגמה ודעות קדומות: ובתוך זה לא נשכח שלסובלים מהתמכרות יש התמודדות פעמים רבות עם בושה והסתרה שזה לא עוד קושי בריאותי - מה שמייצר קושי עבור הפניה לטיפול ועבור חשיפה של המצב לסביבה. "התמכרויות זה אחד השדות הכי שיפוטיים שיש - כאילו הבנאדם הביא את זה על עצמו מתוך איזו חולשת רצון או איזה פגם, אבל כשאנחנו מקבלים שזו מחלה שמעורבות בה מערכות מוחיות אולי נוכל לגלות הרבה יותר אמפטיה כלפי האחרים והכרה בסבל ובמצוקה שהם מתמודדים עימם".

אותו הסקר שהזכרנו קודם גם מצא כי 66 אחוזים חושבים שהתמכרות היא עניין של חוסר כוח רצון. 77 אחוזים חושבים שזה עבריינים רק 18 אחוז שאנשים "כמוני" מפתחים התמכרות. חשוב להבהיר כי התמכרות מכריעה גם אנשים נורמטיביים לחלוטין ו"מבית טוב" ויכולה להתרחש לצד החיים הרגילים ועדיין לפגוע בהם.

תגובת נגד כתגובה לסביבה: " פעמים רבות הסביבה שלנו בין אם זה משפחה או חברים, לוחצת עלינו ושיפוטית ובאופן טבעי כשאנשים לוחצים עלינו לעשות משהו, יכולה לעלות בנו תגובת נגד, אם כל הסביבה שלך "נכנסת בך" על השימוש שלך, לא פעם זה יוביל להתבצרות, להתנגדות - "אף אחד לא יחליט עליי" ועלול אף לחזק את השימוש ולהרחיק מקבלת עזרה", מסבירה קובץ'.

מד התמכרויות. יח"צ,
מד התמכרויות/יח"צ

מה יכול לאפשר שינוי?

"אנחנו מוצאים במחקרים ובקליניקה שדבר מרכזי שמניע לעבר שינוי הוא כאשר יש לאדם מוטיבציה פנימית לשינוי, שהוא מוכן ורוצה לצאת לדרך של שינוי מסיבותיו הפנימיות - כך יש יותר סיכוי שהוא ינסה ויצליח בשונה ממצב שהסביבה לוחצת עליו להשתנות", מבהירה קובץ' ומדגישה כי מדובר בדבר מורכב.

"שיווי המשקל הוא עדין ואנחנו מנסים לשמור על איזונים, לא כל כך בקלות נוותר על האיזון הקיים ונצא לדרך של שינוי, גם כאשר מחירי המצב הקיים כבדים. שינוי אומר לפגוש אחרת את החיים, את עצמנו, את מערכות היחסים שלנו, את האתגרים, הרגשות וההתמודדויות השונות. בטיפול, אנחנו מנסים יחד עם המטופל להתבונן על האיזון הזה אבל גם לאתגר אותו, להזמין בחינה מחודשת שלו".

"כדי שהשינוי יצליח צריך לחקור ולחפש ביחד את החיבור למוטיבציה הפנימית של האדם - מה חשוב לו בחיים, מה הוא היה רוצה ולמה? זה מתחיל בלקיחת אחריות על המצב והכרה במחירים שלא רוצים להמשיך לשלם כי הם כבדים מדי. תובנה חשובה נוספת היא שדברים יצאו משליטה ושהעיסוק בשימוש מנהל אותי ולא אני אותו. התובנה לגבי מחירי השימוש היא כמובן מאוד אישית ושונה מאדם לאדם. בחקירה משותפת עם המטפל אפשר לנסות לחדד את המחירים והתועלות שבשינוי במאמץ לייצר אותו ולחשוב ביחד על הדרך הטובה ביותר, המותאמת ביותר למטופל לנוע לעבר שינוי".

"המורכבות שאנחנו נושאים כבני אדם משפיעה על מורכבות הטיפול וכמובן על מורכבות המצוקות שלנו והתמודדות עימן.

אבל מילה אופטימית לסיום - התמכרות ניתנת לטיפול ובצורה יעילה ואין דבר מרגש יותר מלראות אדם שחייו חזרו לידיו, שהוא חש שוב מחובר למשמעות, לעצמו, למטרותיו, שהוא חופשי יותר לבחור את נתיב חייו", מסכמת קובץ'.

למד ההתמכרויות>>

בשיתוף ICA
  • עוד באותו נושא:
  • התמכרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully