וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תינוקות וילדים תופשים את מושג הזמן?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 10.5.2022 / 7:25

עד גיל חמש ילדים לא אמורים לאמוד זמן - אז איך נכון לתאר להם אותו כך שיבינו?

כמה פעמים מתחשק לכן להגיד לילד שלכן "זה ייקח לי רק דקה!" או "אנחנו מאחרים, כבר שמונה ועשרה", אבל נראה לכן שהוא פשוט לא יבין עד הסוף למה אתן מתכוונות? אתן לא טועות, הוא באמת לא יירד לסוף דעתכן, וזאת משום שלתינוקות וילדים (עד גיל חמש לפחות) אין אומדן של זמנים.

דורית בן מאיר, מאבחנת ומטפלת בספורט טיפולי הוליסטי ויועצת שינה ועיסוי תינוקות, מסבירה כי את המשפט "אמא הולכת לחמש דקות" הילד יבין פשוט כ"אמא הולכת" והפירוש שלו לכך עלול ליצור מתח במקרה הפחות טוב, ובמקרה הטוב - פשוט חוסר הבנה ותהייה מתי היא תחזור. העניין תקף גם בתיאורי זמן מופשטים יותר, כמו בהריון, כשמצפים לתינוק חדש בבית. לפעוטות, כמובן, לא תהיה ההבנה של תשעה חודשים או 40 שבועות, ולכן שימוש במושגים כאלה לא יגיד להם שום דבר. דורית ממליצה לספר על התינוק שגדל בבטן שלכן כאשר הבטן גדלה והילד מבחין בכך ולומר בקצרה: "אנחנו מצפים לתינוק חדש" ולהוסיף הגדרת זמן שהוא יבין כמו: "הוא יגיע כשתתחיל ללכת לגן", או "אחרי שיסתיים החורף", מבלי להרחיב יותר מדי.

אז כיצד תסבירו זמן לילד ביומיום?

באופן דומה, כשהדגש הוא על פעולות. לדוגמה: "אמא הולכת לשתות וחוזרת לכסות אותך" או "היום אחרי הגן נלך לגינה". הבנת זמנים של ממש תתרחש, בדרך כלל, לאחר שהילד יידע לזהות מספרים ולאחר מכן ילמד לקרוא שעון אנלוגי על ידי זיהוי המספרים עליו. בינתיים, אם אתן רוצות להוסיף אלמנט של משחק בהעברת מושג הזמן לילד, ישנם שעוני חול בהם ניתן להשתמש כשרוצים להגדיר זמן לפעולה מסוימת. למשל, הציבו שעון חול ואמרו לילד שכשכל החול יירד מהחלק העליון לתחתון - זה הזמן ללכת לאמבטיה.

ילד עם שעון. ShutterStock
לתינוקות וילדים (עד גיל חמש לפחות) אין אומדן של זמנים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully