וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תוכלו לעזור לילד כאשר הוא מתמודד עם תסכול?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

12.5.2022 / 7:22

צעקות, השתטחויות וזריקת החפצים - הילד שלכן מביע תסכול וכדאי לכן להגיב לכך בצורה הנכונה

לפני שהפכתן לאמהות, בוודאי יצא לכן לראות ילד קטן משתטח על רצפת הקניון וצועק, ואת אמא שלו לידו חסרת אונים. הרמתן גבה וחשבתן שלכן זה לא יקרה, אבל הנה אתן מתמודדות עם התנהגות דומה ממש עכשיו, עם הילד הפרטי שלכן. מתי ולמה זה קורה? דנה חובש, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מסבירה כי החל מגיל שנה וחצי בערך הילדים מתחילים תהליך היפרדות מההורה בו הם מגלים את העצמאות שלהם. הם מבחינים שיש להם רצונות שונים מאלו שלכן, ומבינים שהיכולות הללו מאפשרות להם להשיג דברים רבים.

הקושי מתחיל כשאתן, אמהות, מסרבות למבוקשו של הילד שלכן ועוצרות אותו בשל הרצון שלכן להגן עליו, חוסר סבלנות, חוסר בזמן ועוד, ופתאום, משום מקום, מתחיל מופע אימים של בכי, צעקות, השתטחות, זריקת חפצים ועוד. ומה בעצם קרה כאן? אתן אמרתן "לא" או "אסור", הילד נתקל בגבול שהצבתן והוא לא מרוצה ממנו וחווה תסכול. מכיוון שהמערכת העצבית שלו עדיין לא בשלה, ישנו קושי בוויסות הרגשי שלו והוא חווה את התסכול בעוצמה רבה מאוד.

איך אתן יכולות לעזור לילד בזמן שהוא חווה תסכול?

אלו השלבים שכדאי לכן לאמץ:

הכלה

הכילו ואפשרי את הבכי, הצעקות וההשתטחות. כל עוד הילד לא פוגע בעצמו או באחרים - תנו לו להמשיך בכך. השתדלו לא להיבהל מהבכי, הוא חלק מההתפתחות הטבעית שלו. כך הוא מתמודד עם התסכול שהוא חווה.

הבנה

רדו לגובה העיניים ותנו לילד הרגשה שאתן באמת מבינות מה עובר עליו, גם אם לדעתכן זה שטותי. זכרו כמה זה עוזר לכן שכשקשה לכן יש מי שמקשיב ומבין ללבכן. אמרו למשל: "אני מבינה שרצית עוד עוגיה, זה ממש טעים נכון? אם זה היה בריא היינו אוכלים יחד את כל החבילה".

שיום הרגשות

עזרו לילד לתת שם לרגש אותו הוא מביע. ככל שהוא יידע לדבר את הרגש, כך הוא פחות ישתמש בבכי, שהוא דרך להבעת רגש. למשל: "אני רואה שאתה כועס שלא הסכמתי שתאכל עוד עוגיה".

הצעת בחירה אחרת

אפשרו לילד לבחור מתוך אופציה נוספת, לאחר שהצבתן את הגבול. "תרצה לשטוף איתי תפוח או אגס? מחר נוכל לאכול עוגיה נוספת".

עידוד התגברות על התסכול

גם אם הילד בכה במשך 25 דקות, עודדו את הדקה בה הוא הצליח להתגבר והמשיך הלאה.

זכרו כי מה שתטפחו - ימשיך. אם תרבו להתעסק בהתפרצויות ובבכי, תדברו רק על זה ותשכנעו את הילד להפסיק או תכעסו עליו - הבעת התסכול הזאת תגדל ותתעצם. לעומת זאת, אם תעודדו התנהגות טובה ותחזקו את היכולת של הילד להתגבר על התסכול, זה מה שלבסוף יתגבר ויתעצם והילד ילמד להתמודד עם התסכול בדרך טובה יותר. זכרו כי הילד שלכן אינו נגדכן ואינו עושה לכן דווקא, אלא פועל עבור עצמו. עליכן לתמוך, להכין, להבין ולעודד אותו בכל גיל ולתת לו את ההרגשה שאתן שם בשבילו ומקבלות אותו בכל מצב.

אישה מנסה להרגיע ילדה כועסת שיושבת לידה. ShutterStock
הקושי מתחיל כשאתן, אמהות, מסרבות למבוקשו של הילד שלכן ועוצרות אותו בשל הרצון להגן עליו/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully