וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 דברים שלא ידעתם על זיעה

בשיתוף מרכז רפואי VIV בבעלות ד"ר צחי וידר

2.5.2022 / 11:26

הריח האופייני, החלוקה בין גברים לנשים, הזווית הרפואית והמאכלים שגורמים לנו להזיע בכמויות: כל מה שלא ידעתם שאתם רוצים לדעת על זיעה

זיעה. ShutterStock
האדם הממוצע ברחוב, ינחש לרוב שמי שמזיעים יותר הם הגברים. האמנם?/ShutterStock

למה לזיעה יש ריח (או שמא אין)?

זו ללא ספק הסוגייה הכי חשובה בהקשר של זיעה - הריח האופייני. שהרי עוד יותר מהמחשבה על כתם רטיבות שמתפשט לו על החולצה באזור בתי השחי, אנחנו מתכווצים כשאנחנו מדמיינים את הניחוח לא נעים שיעלה באפו של מי שאתרע מזלו להיות קרוב אלינו. אז מדוע לזיעה יש ריח?

האמת המוזרה היא שלזיעה עצמה, אין ריח כלל! הבעיה היא בבלוטות הזיעה. בגופנו יש שני סוגים שלהן - בלוטות אפוקריניות, אותן נמצא בעיקר בבתי השחי, החזה והמפשעות, ובלוטות אקריניות, שנמצאות בבתי השחי וגם במיקומים נוספים, כמו המצח וכפות הידיים. לאחר שהבלוטות האפוקריניות מפרישות זיעה, חיידקים הנמצאים על העור מתערבבים איתה - וכך נוצר הריח האופייני שכולנו מכירים ולא ממש אוהבים.

מי מזיע יותר - גברים או נשים?

האדם הממוצע ברחוב, ינחש לרוב שמי שמזיעים יותר הם הגברים, בעוד הנשים נותרות חינניות ועמידות לפגעי מזג האוויר, כמו תמיד. אך האמת היא שבני שני המינים מזיעים, ומה שמשפיע יותר על כמות הזיעה הוא הגודל שלנו - ולא איברים מסוימים שעימם נולדנו. גברים אמנם נוטים להזיע יותר כי לרוב הם גדולים יותר - אך בגיל המעבר זה מתהפך, וכעת הנשים הן אלה שמתחילות לסבול יותר מהזעה. כי אין כמו להתעורר באמצע הלילה במיטה רטובה.

זיעה. ShutterStock
כמעט כל בני האדם חולקים את התכונה האנושית הבסיסית הזו – אך יש כאלה שהזיעה שלהם לא מסריחה כלל/ShutterStock

מהי הזעת יתר?

ביולי-אוגוסט, אין ספק שכולנו חשים שאנחנו מזיעים יותר מדי. אך ישנם גברים ונשים שאכן סובלים רוב השנה מהזעת יתר בכל הגוף, הזעת יתר בבית השחי ו/או הזעת יתר בידיים. מדובר בהפרשת זיעה גם ללא קשר למזג האוויר או לפעילות גופנית, בכמויות גדולות מהממוצע. עבור מי שמכיר את הבעיה היכרות אישית כואבת, ונוטה לצאת מהבית עם חולצה להחלפה ולהתקלח 5 פעמים ביום גם בחורף, כדאי לדעת כי קיים טיפול בהזעת יתר - ללא ניתוח, ללא הזעה מפצה מאזורים אחרים ועם תוצאות שנשארות לאורך זמן.

המרכז הרפואי VIV לתחום הזעת יתר בראשותו של ד"ר צחי וידר - כירורג, מהרופאים הבכירים בעולם בתחום הזעת יתר, מציע מגוון פתרונות לבעיית הזעת יתר באמצעות טיפולים טכנולוגיים ולא ניתוחיים.

איזה אוכל גורם לזיעה?

תושבי העולם המערבי אולי עושים מאמצים כדי להימנע מלהזיע, אך במדינות חמות באסיה ובאפריקה, התושבים דווקא מעדיפים ארוחות עם תבלינים חריפים - שמובילים להזעת יתר, וכך מסייעים לגוף להתקרר. מדובר, למשל, בקארי, פלפל צ'ילי וכדומה. כדאי לדעת שסוג האוכל שאנחנו אוכלים גם משפיע על ניחוח הזיעה. לפי מחקרים, לאוכלי בשר יש ריח זיעה נעים פחות משל הצמחונים - ראו הוזהרתם.

באיזה גיל זה מחמיר?

הורים לילדים כבר יודעים שכאשר הם מגיעים לגיל ההתבגרות, מה שעד כה היה חסר ריח או בעל ניחוח תינוקי חמים, נהפך לעננה כבדה שמפריעה לכל מי שבסביבה. אך זה רק השלב הראשון בהידרדרות, שכן מסתבר שמגיל 40 ומעלה, ריח הזיעה שלנו שוב משתנה - וגם הפעם, זה לרעה. אך יש בונוס - ככל שמזדקנים, כמות הזיעה פוחתת, בשל שינויים שחלים בעור שלנו.

האם כל בני האדם מזיעים?

כמעט כל בני האדם חולקים את התכונה האנושית הבסיסית הזו - אך יש כאלה שהזיעה שלהם לא מסריחה כלל. לא כי הם מקפידים לאכול אוכל לא חריף ולהימנע מהתעמלות, אלא פשוט כי בורכו בגן נדיר למדי. כמו שתמיד אמרנו - צריך לדעת למי להיוולד.

זיעה. ShutterStock
בישראל, זיעה היא חלק בלתי נפרד מהחיים, אך מסתבר שלעתים היא גם נורת אזהרה/ShutterStock

האם יש מדינות שמזיעים בהן יותר?

כאמור, במדינות אסיה ואפריקה נוהגים לאכול אוכל חם וחריף, במטרה להיפטר מעודפי חום בגוף. באופן כללי, ושלא במפתיע, במדינות חמות ולחות יותר - גם התושבים מזיעים יותר. היינו אומרים שזו סיבה מצוינת לעבור לאלסקה, אלא שגם שם עולות הטמפרטורות בשנים האחרונות.

מה הקשר בין זיעה לקעקועים?

כל מה שקורה בתוך הגוף שלנו יכול להשפיע על הזיעה - וכך גם מה שמתרחש על עורנו, האיבר הגדול ביותר בגוף. מסתבר כי המחטים המשמשות להחדרת דיו לשכבה העליונה של העור במהלך קעקוע, יכולות להגיע גם לבלוטות הזיעה ולהשפיע עליהן. לפי מחקר מעניין, עור מקועקע לא רק מזיע פחות - אלא גם מכיל נתרן ברמה גבוהה יותר.

האם זיעה יכולה לרמוז על מחלות?

בישראל, זיעה היא חלק בלתי נפרד מהחיים, אך מסתבר שלעתים היא גם נורת אזהרה. הזעת יתר יכולה להצביע על מחלות ומצבים רפואיים שונים - מעודף משקל ופעילות יתר של בלוטת התריס, ועד שחפת וסרטן, כמו גם לחץ וחרדה. מוכרת גם התופעה של "זיעה קרה", שיכולה להעיד על היפוגליקמיה - רמת סוכר נמוכה מדי בדם.

בשורה התחתונה, זיעה היא מכנה משותף כמעט לכל בני האדם - אך עבור מי שמרגיש שהוא מזיע יותר מדי, בלי סיבה מתאימה, קיימים פתרונות יעילים.

יש פתרון טכנולוגי מתקדם שמעלים את ההזעה בשני טיפולים בלבד! קבעו עוד היום פגישה עם המומחים המובילים בארץ לטיפול בבעיות הזעה>>

בשיתוף מרכז רפואי VIV בבעלות ד"ר צחי וידר
  • עוד באותו נושא:
  • זיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully