וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיבור מהרגע הראשון: כך תיראה ההנקה בימים הראשונים לאחר הלידה

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 5.5.2022 / 9:39

כמה התינוק יונק בימים הראשונים, ואיך משתנה הרכב החלב שלך? רוב הנשים חוששות מאתגר ההנקה בימים הראשונים, אז הכנו מדריך הנקה שיעשה לך סדר

מזל טוב! את אחרי לידה, עדיין מוצפת מהחוויה העוצמתית שאת והבייבי שלך חוויתם, שניכם מסדירים נשימה ונכנסים לתוך פרק זמן מיוחד וקסום. אתם מוצפים בהורמוני אהבה, רוגע והיקשרות שעוזרים לכם לעבור הישר לשלב הבא: ההסתגלות של התינוק לחיים שמחוץ לרחם. ענת יערי, יועצת הנקה IBCLC - "אם ודרך", מסבירה על מה שצפוי לך ולתינוק לאחר הלידה ומה שכדאי לך לעשות כדי לבסס הנקה כבר מהרגע הראשון:

הנקה בחדר הלידה

עוד בחדר הלידה, בקשי מהמיילדת שתניח את הבייבי שלך על גופך במגע עור לעור. המגע הזה כל כך משמעותי עבור שניכם. עבור הבייבי, המגע על עורך מאפשר לו לווסת את דופק ליבו, את רמות הסוכר בדמו, את קצב הנשימה ואת חום גופו ואז הוא יתפנה למשימה הבאה שלו - משימת ההזנה. הוא ישתמש ברפלקסים הקדומים שלו וינסה להגיע לשד ולהתחיל לינוק. עבורך, המגע מפריש את הורמוני ההנקה ומסייע בפליטת השליה באופן בטוח יותר.

הנקה בשעה הראשונה אחרי הלידה חשובה וחיונית לביסוס טוב של ייצור החלב ואתחול התהליך. אם מאיזושהי סיבה תתרחש הפרדה בינך לבין התינוק בשעות הראשונות, כדאי לסחוט עבורו ידנית את הקולוסטרום ולספק אותו במזרק או בכפית. חשוב לציין כי בכל שלב שבו תפגשי את הבייבי שלך שוב, תוכלי לחזור לנקודת המוצא, להניח אותו במגע עור לעור על גופך ולתת לו הזדמנות להגיע אל השד.

הנקה ביממה הראשונה

ביממה הראשונה, דפוסי היניקה יהיו שונים ומגוונים. התינוק יכול לישון מספר שעות ברצף אחרי הלידה ואז לינוק לפרקי זמן ממושכים, או לחלופין לינוק לפרקי זמן קצרים ולאחריהם להירדם לתנומות קצרות. כל עוד הוא נמצא לידך, את תלמדי לזהות את סימני הרעב שלו ולהגיב אליהם.

החלב הראשוני מכונה קולוסטרום והוא נוצר סביב השבוע ה-16 להריון וזמין מיד לאחר הלידה. הקולוסטרום סמיך ומרוכז בנוגדנים ובמרכיבים חיוניים עבורו בימיו הראשונים. הכמות הקטנה של הקולוסטרום מותאמת לגודל קיבתו בימים אלו: עם הלידה גודל הקיבה הוא כגודל דובדבן, בגיל שבוע גודלה כבר מגיע לגודל של משמש ובגיל חודש היא כבר תגיע לגודל של כדור פינג פונג או ביצה. לכן, כמויות החלב שהבייבי שלך זקוק להן יעלו בהדרגה מיום ליום.

אישה מניקה ניובורן מיד לאחר הלידה. ShutterStock
פידבק חשוב להנקה יעילה הוא מספר היציאות ביממה/ShutterStock

אז לאיזו כמות חלב הבייבי זקוק בימים הראשונים?

ביממה הראשונה: 2-10 מ"ל לארוחה או 30-50 מ"ל ליממה.
ביממה השנייה: 5-15 מ"ל לארוחה ועד 150 מ"ל ליממה.
ביממה השלישית: 15-30 מ"ל לארוחה ועד 250 מ"ל ביממה.
ביממה הרביעית: 45-60 מ"ל לארוחה ובין 360-480 מ"ל ביממה.
מהיממה השישית ועד גיל שבועיים: 45-75 מ"ל לארוחה ובין 550-700 מ"ל ביממה.

(נתונים אלו מבוססים על הרצאה של ד"ר סמיילי IBCLC 2011, הרצאה של ננסי מורבאכר IBCLC 2016 וכן פרוטוקול מספר 3 של ABM).

למה את אמורה לצפות בימים הראשונים?

בין היממות השנייה לחמישית החלב הבשל נכנס. סביר שתרגישי מלאות, שדיים חמים ורגישים מעט למגע, החלב יהפוך להיות פחות סמיך ומרקמו ישתנה לנוזלי. הבייבי יהיה אקטיבי יותר על השד, יישמעו גמיעות במהלך ההנקה והוא צפוי לינוק 8-12 פעמים ביממה, לא בהכרח במרווחים שווים. לפעמים זמני ההנקה יהיו ארוכים, למשל כמה הנקות ברצף ללא שינה או שינה קצרה מאוד. לאחר מספר הנקות כאלו, תגיע שינה יותר ממושכת.

פידבק חשוב להנקה יעילה הוא מספר היציאות ביממה. מסוף השבוע הראשון נצפה לראות לפחות 5-6 חיתולים עם שתן ביממה ולפחות 3 חיתולים עם צואה שתשתנה ממקוניום בימים הראשונים, ליציאה רכה שהגוון שלה יהפוך מחום-ירקרק לצהבהב חרדלי.

איך להתמודד עם קשיים אפשריים בהנקה?

הנקה מושפעת מגורמים רבים ומגוונים, כשחלק מהם קשורים לאופן הלידה - האם היו התערבויות בתהליך? האם הבייבי שלך נולד במועד ובאיזה משקל? האם קיימות מחלות רקע? ועוד ועוד. אם את מרגישה כאב, גודש שלא מתפנה, ייצור חלב שלא מתבסס או שאולי את מתמודדת עם אתגרים מהצד של הבייבי - הוא נמצא באי שקט או אולי הוא דווקא מאוד ישנוני, אל תחכי. פני לקבלת עזרה מקצועית. הזמן הוא מרכיב משמעותי בהצלחת ההנקה.

seperator

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully