וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם כבר, אז כבר: מה עדיף להראות לילד כשחושפים אותו למסך?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 1.5.2022 / 10:40

גם אם המינון נמוך, כדאי שתבחרו בקפידה את התכנים שאתן מוכנות להראות לילדים בטלוויזיה

איך שלא נסתכל על זה, מסכים בגילאים צעירים הם פחות מומלצים. מחקרים קובעים כי החשיפה למסכים אינה כדאית, בוודאי לא מתחת לגיל שנתיים, אך אם אין ברירה, מומלץ לעשות זה במינון נמוך ככל האפשר. מאחר וכולנו חיים בעולם בו המבוגרים צמודים למסכים והילדים, מה לעשות, מחקים אותם, קשה מאוד למנוע את הגישה למסך ולכן אם כבר חושפים למסך, כדאי לבחור בתכנים מתאימים וראויים. איריס גרנות, מומחית להתפתחות הילד ולתקשורת איכותית ומקדמת, מרצה ויועצת להורים ואנשי מקצוע, ממליצה לשים לב לנקודות הבאות:

איכות התוכן

כדאי שתבחרו בסרטונים שמטרת התוכן בהם היא להעשיר שפה, לחשוף לצלילים, לקולות ומוסיקה. ככל שהמסך מהיר יותר ומרצד יותר זה עלול לגרום לבעיית קשב מסוימת אצל הילד, לכן רצוי לבחור בסרטונים בקצב איטי (ניתן גם להוריד את מהירות הסרטון ביוטיוב), עם צלילים המותאמים לקטנטנים, מוסיקה רגועה ושפה ברורה שדרכה הילד יכול לחוות ולקלוט את המידע שיש במסך.

אופי המסר

פעוטות, ובוודאי תינוקות, לא יודעים להבחין בין טוב לרע לכן חשוב מאוד שהתכנים שאתן בוחרות לחשוף אליהם יהיו עם מסר טוב. כמו כן, ילדים לא יכולים להפריד בין מציאות ודמיון לכן כדאי להפחית צפייה בדברים מפחידים. הילד שלכן לא יידע לומר ש"זה רק במסך". הוא יכול לחבר את הדברים המפחידים והדמויות הרעות לעולם האמיתי ולמציאות יומיומית וגם ללמוד מהם. מה כן כדאי? תכנים עם נרטיב אופטימי ומסר חיובי.

סוג המסך

מסכי טאץ' אינטראקטיביים (טלפון, טאבלט) שילדים יכולים לשחק בהם לא מומלצים במיוחד בגילאים צעירים, אך אם תבחרו כן לחשוף את הילד אליהם הקפידו על תוכן, איכות וקצב המשחק.

כמות התוכן הנצרך

לפי ההמלצה של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, מינון של עד שעה ביום לגילאי שנתיים עד חמש הוא תקין, ועדיף לא ברצף, אלא בחלוקה של צפיות לסירוגין כדי לא ליצור מצב של בהייה במסך.

זמן צפייה

אל תחברו את זמן המסך לפעילות אחרת. לא הולכים לישון עם המסך וגם לא אוכלים איתו. זה יכול בעתיד להפוך לתלות ולהיות בעייתי והילד שלכן עלול לקשר מסך לאכילה, כאשר חלק מבעיות ההשמנה הן כתוצאה מצפייה ממושכת במסכים. כאשר יש זמן מסך - זהו זמן מסך. אל תלבישו את הילד תוך כדי שהוא צופה במסך כי רק כך הוא מסכים להתלבש. הילד צריך להתרכז בלמידה של התלבשות ולפתח מיומנויות, ולא להיתלות במסך.

תיווך בזמן הצפייה

ככל שאתן יכולות, מומלץ שתשבו עם הילד בזמן הצפייה ותתמללו את המתרחש עבורו. "הנה, פה הם רצים מהר", "תראה מה קורה כאן" וכו'. נהלו שיח עם הילד תוך כדי הצפייה ונצלו את המסך על מנת לקדם את אותו בתקשורת ושפה.

ילד וילדה גולשים בסמארטפון ובטאבלט. ShutterStock
מחקרים קובעים כי החשיפה למסכים אינה כדאית, בוודאי לא מתחת לגיל שנתיים, אך אם אין ברירה, מומלץ לעשות זה במינון נמוך ככל האפשר/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully