וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית ההתנתקות: הביקוש להמתות חסד בישראל מרקיע שחקים

17.4.2022 / 6:37

נתוני משרד הבריאות חושפים כי המגמה שהחלה עם התפשטות נגיף הקורונה המשיכה גם בשנת 2021: יותר ויותר ישראלים מבקשים לוודא כי במקרה של מחלה חשכות מרפא וסבל משמעותי - הם לא יחוברו למכונות הנשמה

הביקוש בישראל לביצוע "המתת חסד" באמצעות אי חיבור למכשירי הנשמה ממשיך להיות גבוה - כך עולה מנתונים רשמיים של משרד הבריאות. אלה מוכיחים, כי בשנת 2021 העניק משרד הבריאות 10,238 אישורים לפי "חוק החולה הנוטה למות", אותו חוק המאפשר לאדם להשאיר הנחיות רפואיות ולבקש לא להאריך את חייו באופן מלאכותי.

עם התפשטות הגלים הראשונים של נגיף הקורונה בשנת 2020, חל זינוק מטאורי במספר האישורים שהעניק "המרכז להנחיות רפואיות מקדימות" במשרד הבריאות. זהו הגוף אשר אמון על יישום החוק ואישורם של טפסי הנחיות מקדימות, שלפי החוק יכול אדם להשאיר למקרה שיימצא במצב רפואי של סבל מתמשך והעדר יכולת לקבל החלטה בעצמו. כך, בעוד שבשנת 2019 ניתנו רק 3,372 אישורים כאלה, בשנת 2020 כבר האמיר מספרם ל-11,313 - זינוק של כ-350 אחוזים.

המתת חסד. ShutterStock
חשוב לעשות צעדים עוד לפני כן כדי להיות ערוכים ליום הדין/ShutterStock

כעת מתברר כי אותה מגמה נמשכה גם בשנת 2021, בה הוענקו בסך הכול 10,238 אישורים, בעוד מספר הבקשות שהוגשו למשרד הבריאות בעניין זה היה ככל הנראה גבוה בהרבה. הנתונים האלה לא ממש מפתיעים את עו"ד הילה צאירי, מנהלת מחלקת דיני משפחה במשרד גדעון פישר ושות' ובעלת ניסיון רב בעריכת אישורים מכוח "חוק החולה הנוטה למות" וייפוי כוח מתמשך. לדבריה, "בשנתיים האחרונות בצל משבר הקורונה אפשר היה להבחין בעלייה משמעותית במודעות הציבור לכלים החשובים של ייפוי כוח מתמשך והשארת טפסי הנחיות רפואיות. אם בעבר היינו רואים בעיקר אנשים ששמעו על כך מקרוביהם, היום המידע בנוגע לנושא כבר מאוד מדובר בתקשורת, ועושה את דרכו לאוכלוסיות רבות ומגוונות".

"חוק החולה הנוטה למות" מאפשר לכל אדם מעיל גיל 17 לתת הנחיות מקדימות לפיהן לא יאריכו את חייו באופן מלאכותי. עו"ד צאירי מסבירה כי "לפי החוק נדרשים שלושה תנאים: תוחלת חיים נמוכה, החולה אינו לוקה בשכלו והוא סובל מסבל משמעותי. זה מאפיין, בין היתר, מחלות חשוכות מרפא כמו אלצהיימר, נזק מוחי בלתי הפיך, וכיו"ב. בין ההוראות שאדם יכול לכלול: איסור החייאה, איסור הזנה ואיסור הנשמה מלאכותית".

השארת הנחיות מקדימות חשובה במיוחד, מדגישה עו"ד צאירי, שכן לפי החוק בישראל הצוות הרפואי חייב לעשות כל שביכולתו כדי להציל את החולה, אפילו במחיר של הארכת חיים הכרוכה בסבל משמעותי. "רק השארת הנחיות מפורשות מראש יכולה למנוע חיבור אדם להנשמה מלאכותית", היא מסכמת, "חשוב לשים לב לכך שייפוי כוח מתמשך אומנם מאפשר לכל אדם להותיר הנחיות כיצד יש לנהוג בענייניו הרכושיים, האישיים והרפואיים - אך כדי להשאיר הנחיות מכוח 'חוק החולה הנוטה למות' נדרש, כאמור, מסמך הנחיות ייעודי נוסף".

  • עוד באותו נושא:
  • המתת חסד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully