וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההורה שלא ידע לשאול

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 17.4.2022 / 7:33

מוצאים את עצמכם שואלים את הילד שלכם "איך היה אצל סבתא?", והוא עונה, במקרה הטוב, במילה אחת? כנראה שאתם לא יודעים עד הסוף כיצד לשאול. לפניכם כמה טיפים מנצחים שישפרו את התקשורת בבית

אולי נתחיל בשאלה למה כל כך חשוב לשאול את הילדים שלנו שאלות? והתשובה נעוצה בכך שלכולנו יש את הרצון לגדל ילדים עם בטחון עצמי, כולנו רוצים לגדל ילדים מאושרים וחברותיים וכולנו רוצים שהילדים שלנו יראו בנו כמקור בטוח לשיתוף והתייעצות גם בעתיד.

לשם כך עלינו לזכור שאנחנו, ההורים שלהם, מהווים את הקשר הראשון והמשמעותי ביותר בחייהם, הילדים שלנו לעולם ילמדו על עצמם מאתנו. אז זה נהדר להגיד להם כמה אנחנו אוהבים אותם, אבל זה לא תמיד מספיק.

אחת התחושות החשובות ביותר עבור ילדים היא ההבנה שההורה מתעניין בהם באמת, מתעניין במה שהם מרגישים, במי שהם ובמה שהם אוהבים, התחושה הזו תחזק את הערך והבטחון העצמי שלהם, תעזור להם לתפוס עצמם כחשובים ותלמד אותם להתעניין באחרים.

מה שואלים?

תחשבו על עצמכם מה הייתם רוצים לשתף אחרי יום עבודה? כנראה שפחות בפרטים הטכניים ויותר בחוויה הכללית. כך גם הילדים שלנו - הם לא תמיד זוכרים את הפרטים הטכניים של היום, ולכן זקוקים לשאלות ממוקדות יותר בחוויה כמו למשל: "מה הכי הצחיק אותך היום?", "מה הכי העציב אותך היום?", "ספר לי על משהו אחד חדש שלמדת היום?" "ליד מי ישבת במפגש?" "אתה אוהב לשבת לידו?" שאלות מסוג כזה משדרות לילד שאני רוצה לדעת מה שלומו, שמעניין אותי על מה הוא חשב וכיצד הרגיש.

מתי שואלים?

חשוב להבין שהילדים שלנו עוברים המון חוויות במהלך היום שלהם, הם מוצפים ולא תמיד זוכרים את כל אשר קרה. ברגע שבאנו לאסוף אותם מהגן הם בעיקר שמחים לראות אותנו, תנו להם את הזמן לעבד את כל המידע והחוויות של היום לפני שאתם מתנפלים בשאלות.

איך שואלים?

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, חשוב ליצור מסגרת נוחה ומזמינה לשיחה, ועם ילדים בגיל הרך זה בהכרח אומר שיש להשיג את תשומת הלב שלהם לפני שמציגים את השאלה. אם לפשט את העניין - זה אומר להתחבר אליהם, להתקרב, לגעת, להתעניין במה שהם עושים באותו הרגע "ואוו אני רואה שבנית מגדל מהמגנטים..."

אמא עם ילדה שלא מקשיבה. ShutterStock
אל תבטלו חוויות והימנעו מהרצון לפתור את כל הבעיות/ShutterStock

מחקרים מצאו שכאשר אנו מחוברים לאדם אחר אנחנו פתוחים יותר להשפיע עליו, ולכן על ידי חיבור ראשון שכזה אתם פשוט מקלים על הילד להיות קשוב לכם, להתרכז במה שאתם שואלים אותו.

אז שבו לידו, חכו שירים את המבט, הסתכלו לו בעיניים ואז תתחילו לדבר (מאוד מהר תראו אותם משתמשים בטכניקה הזו בשביל להשיג את תשומת לבכם... ראו הוזהרתם).

אל תחזרו על עצמכם - אם שאלתם פעם אחת ולא קיבלתם תשובה זה רק אומר שלא השגתם את תשומת הלב - חיזרו לשלב הראשון .

תנו דוגמא אישית והקשיבו - נסו לשים לב איך מתנהלת תקשורת אצלכם בבית. האם אתם בוהים במסך בזמן שהילד שלכם מדבר ומספר על היום שלו? האם אתם באמצע ניקיונות, קניות, קריאת מייל או שאתם פנויים להקשיב?

הרעיון הוא לא להפסיק את כל מה שאתם עושים - אלא להגיד לילד "אני ממש רוצה לשמוע את מה שיש לך להגיד, תן לי לסיים את מה שאני עושה ואז אוכל להיות איתך..." אם אתם באמת רוצים שהילד יקשיב לכם, קחו את הזמן להקשיב לו זה לוקח רק כמה דקות.

(תתחילו את זה בגיל הרך ותזכו במתבגרים שיהיו מוכנים לדבר איתם - מבטיחה שאתם עוד תשמחו על כך)

תנו פידבק - השיתוף של הילדים הוא לא דבר מובן מאליו וכאשר ישנן התנהגויות שנרצה לראות מהן יותר בעתיד חשוב לתת עליהן פידבק, להאיר אותן, "תודה שבחרת לשתף אותי", "אני אוהבת לשמוע איך עבר עליך היום", "נהנתי לגלות מה אתה עושה בגן" משפטים כאלו מעודדים ומזמינים את הילדים לחזור על הפעולה גם בעתיד.

ולסיום, אל תבטלו חוויות והימנעו מהרצון לפתור את כל הבעיות - אם כבר שאלתם והילד מספר מה עובר עליו אל תמהרו לסתור או לבטל את התחושות והרגשות שלו "אז מה אם הוא לא שיחק איתך, יש לך המון חברים אחרים..." תגובות כאלו מלמדות את הילדים שרק חלק מהשיתופים הם לגיטימיים ויש סיפורים שעדיף להסתיר כי אותם אתם פחות אוהבים לשמוע. ברגע שהילד מקבל מאיתנו רשימת הוראות הפעלה לפעם הבאה, ייתכן שהוא יעדיף לשתף פחות.

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, MA בחינוך מיוחד, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי.

seperator

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully