וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מטפלים באלרגיה?

דורי נווה, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 14.4.2022 / 11:23

האביב מגיע, הפרחים פורחים ומחלות האלרגיה מתפשטות. איך ניתן לאבחן האם אנו אלרגיים ומה הן שיטות הטיפול הטובות ביותר כיום? רגע לפני שאתם מתעטשים, ד"ר יהודה שוורץ, מומחה לרפואת ריאות, נותן את כל התשובות

אישה מקנחת את האף בטישו. ShutterStock
"אלרגיה היא גנטית, יש קבוצות באוכלוסיה שיותר נוטות לסבול"/ShutterStock

"70% מאוכלוסיית האלרגיים סובלים מאלרגיה לקרדית אבק הבית ורק 30% אלרגיים לפריחה עונתית של צמחים בלבד", אומר ד"ר יהודה שוורץ, מומחה לרפואת ריאות. "קרדית אבק הבית מתרבה באביב וגורמת למי שאלרגי אליה נזלת או התקפי אסתמה על רקע אלרגיה. היא מצויה בעיקר בבית, במזרנים ובכריות". בכל הנוגע לאלרגיה עונתית, צמחים מסוימים כמו דשא בר או עץ הזית שפורח באביב ושכיח מאוד באזורנו, גורמים גם הם לאלרגיה, מסביר ד"ר שוורץ.

אילו תסמינים נפוצים בעונת האלרגיה?

"נזלת אלרגית, התעטשויות, אף סתום, אדמומיות בעיניים. באסתמה אלרגית יש יותר תסמינים של צפצופים בנשימה ושיעול ליחתי לרוב".

איך ניתן לאבחן אלרגיה?

"הבדיקה הפשוטה והיעילה היא תבחיני עור לנשאפים סביבתיים. שמים טיפה של כל אלרגן בנקודה נפרדת באמה, על ידי שריטה עדינה, וכעבור 20 דקות בוחנים את התגובה: אם נוצרים אודם ובעיקר נפיחות, אנו יודעים שהגוף מזהה את האלרגן ומגיב עם גירוי של תאי דלקת".

"לעתים, מסביר ד"ר שוורץ, לא תהיה תגובה מובחנת או שהעור עשוי להגיב יתר על המידה וקשה לאבחן לאיזה אלרגן הוא הגיב. "במקרים כאלה משלימים את האבחנה עם בדיקת דם מיוחדת המכונהRAST - בדיקה שניתן לבצע גם עבור אבחון בעיות עור או לתינוקות שלא ניתן לערוך להם תבחיני עור. ב-RAST משתמשים באותם אלרגנים ובמקרה שהם מייצרים תגובה, מאובחנת למעשה אלרגיה".

האם אלרגיה היא עניין תורשתי?

"כן, אלרגיה היא גנטית. יש קבוצות באוכלוסיה שיותר נוטות לסבול. אדם נולד עם הנטייה לאלרגיה ובהתאם לחשיפה יש תסמינים. יש אדם שחומרת האלרגיה שלו אינה גבוהה, ומשום שלא נחשף לאלרגנים שאליהם הוא רגיש, האלרגיה יכולה להופיע בגיל מאוחר יותר. זו פונקציה של שינויים שמתרחשים בגוף ומצד שני פונקציה של עוצמת החשיפה".

אישה מתעטשת. ShutterStock
"אם המחלה בחומרה קלה, היא עוברת עם או ללא טיפול"/ShutterStock

האם האלרגיה יכולה לחלוף ללא טיפול?

"אם המחלה בחומרה קלה, היא עוברת עם או ללא טיפול, אך ללא טיפול הדבר עלול לארוך יותר זמן. החשיפה לקרדית אבק הבית היא במהלך כל השנה, לכן מדובר למעשה במחלה כרונית. גם אסתמה מוגדרת כמחלה דלקתית כרונית, אך אם האדם האלרגי לוקח טיפול מניעתי, הוא עובר את העונה ללא בעיות ויכול להגיע למצב שגם אם לא יקפיד על טיפול יומיומי, מצבו ישתפר. לרוב, בחולים שסובלים מעל לשנה יידרש טיפול של חודשים ארוכים עד שאפשר יהיה להפסיק את הטיפול".

מהן שיטות הטיפול באלרגיה?

"הטיפול הטוב ביותר הוא הרחקת הגורם. במקרה של אלרגיה לקרדית אבק הבית - לא לצבור ספרים וחפצים שקולטים אבק, לשמור על סביבה סטרילית ובעיקר לא מאובקת, לעשות שימוש בשואב אבק (ולא במטאטא) על כל החפצים, כולל המזרן והכרית וכן בסמרטוט רטוב לניקוי משטחים, ולא סמרטוט יבש שעלול לפזר את הגורם לאלרגיה אך לא להסירו".

ד"ר שוורץ מוסיף כי יש לשים לב כאשר מחליפים בעונה זו את בגדי החורף בבגדי קיץ. אלה אוחסנו בארון ובינתיים צברו לא מעט אבק, ולכן עדיף לכבסם טרם השימוש.

במקרה של אסתמה אלרגית, השיטה הכי מקובלת והכי קלה היא שימוש במשאפים על בסיס סטרואידים עם מרחיבי סמפונות, ולאף - תרסיסים על בסיס סטרואידים ואנטיהיסטמינים. למי שסובל מנזלת אלרגית - ברגע שמתחילים להופיע התסמינים, מסביר ד"ר שוורץ, ההמלצה היא ליטול תרסיס באופן קבוע כדי לבלום את התסמינים ולשפר את איכות החיים. כיום יש תרופה שניטלת דרך הפה במקום בזריקה, על מנת להתחסן נגד האלרגיה, וניתן להפסיק את הטיפול בתרסיס אך יש לעשות זאת בהתייעצות והדרכה של הרופא המטפל.

למי שאלרגי לפריחת עץ הזית או לדשא, ד"ר שוורץ ממליץ "להשתמש בתרסיס אפי על בסיס סטרואידים או אנטיהיסטמינים כדי לבלום את התפרצות האלרגיה. לאסתמטיים הייתי ממליץ להשתמש בסטרואידים נשאפים טרם תחילת העונה כדי לעבור אותה בצורה קלה ורגועה מבלי לפתח תסמינים חמורים. יש לזכור כי ברגע שהתסמינים מתחילים להופיע קשה יותר לווסת ולשפר את המצב ולוקח יותר זמן לטפל באלרגיה", מסכם ד"ר שוורץ.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
דורי נווה, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • קמטים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully