וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתן לדעת על תינוקות ומסכים

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 24.4.2022 / 7:36

האם לאפשר לתינוק לצפות בטלוויזיה? ומה קורה לו כאשר העיניים שלנו נודדות להודעה שבדיוק קיבלנו בטלפון?

אתן צופות ברגע של קסם בין התינוק שלכן לאבא שלו. הם שקועים במשחק ונהנים מהבונדינג המושלם ופתאום - צליל הודעה. האבא מפנה את הראש אל הטלפון, מרוכז כולו בטקסט שהוא קורא, הפנים שלו מתנתקות מהתינוק ולפתע הן חסרות הבעה. התינוק מנסה למשוך את תשומת הלב שלו, קורא לו, מחייך אליו, אבל האבא? מרותק למסך. הסיטואציה הזאת אינה שמורה רק לאבות, כמובן. גם אתן, כשאתן משחקות ואפילו מניקות את התינוק ומביטות בו, יכולות להיות מוסחות ברגע כאשר הטלפון שלכן מצלצל או שמתקבלת בו הודעה. העיניים שלכן נודדות למקום אחר והרגע שלכם הופסק בגלל הטלפון.

אז נכון, כולם מחוברים לטלפון, עובדים דרכו, מתעדכנים ושומרים על קשרים באמצעותו, אבל כדאי לחשוב לרגע מה מרגיש התינוק שלכן כשתשומת הלב עוברת ברגע - ממנו אל המסך. שלומית שוסטר, מומחית להתפתחות תינוקות, יועצת משפחתית ומדריכת הורים, מסבירה כי קשר העין המוסת בעקבות התראות הטלפון, חשוב להתפתחות הרגשית, החברתית והשכלית של התינוק. קשר העין בונה את תחושת הערך העצמי שלו, את היכולת שלכן לקרוא אותו ולהקשיב לו ולדעת למה הוא זקוק.

זהו הסבר אחד מדוע ההיצמדות שלכן למסך מפריעה להתפתחות התינוק, אך איך הצפייה שלו במסכים משפיע על התפתחותו? שלומית ממליצה להימנע מחשיפה למסכים עד גיל שנתיים מכמה סיבות:

פחות זמן מוטורי ואינטראקציה עם הסביבה - זמן מסך יבוא תמיד על חשבון פעילות מוטורית או זמן משחק, וכן גם על חשבון אינטראקציה עם ההורים.

פגיעה בשינה - הצפייה פוגמת בהפרשת המלטונין ואז עלולים להתעורר קשיי הירדמות ושינה.

עודף גירויים - המסכים עלולים להרגיל את התינוק למינון גבוה של גירויים.

צבירת מתח - צפייה ממושכת גורמת לצבירת מתח אצל התינוק שלרוב ישתחרר ע"י בכי.

צמצום טווח הראייה - הצפייה מצמצמת את טווח הראייה למסך בלבד, ובמשך הזמן הצמצום הזה נהפך להרגל ואפילו יכולת העיניים לחפש דברים במרחב קטנה. כמו כן, צפייה במסכים עלולה לגרום לבעיות מיקוד ראייה.

צמצום למידה ישירה - בחודשים הראשונים לחיי התינוק הלמידה צריכה להיות ע"י התנסות ישירה ולא עקיפה, בעיקר תוך כדי מגע ותנועה, מה שכמובן לא מתקיים בצפייה במסך.

היווצרות בעיות קשב וריכוז - מחקרים מצביעים על הקשר בין צפייה מוקדמת ומוגזמת במסכים לבין בעיות קשב וריכוז ויכולת שכלית נמוכה יותר.

פגיעה במיומנויות חשובות לתינוק - דמיינו שהתינוק רואה חפץ במסך ומושיט את ידו כדי לגעת בו, אבל בעצם אין שם כלום. זוהי פגיעה במיומנות תיאום עין-יד, ולאחר כמה התנסויות כאלו, מאוד יכול להיות שהתינוק יאבד מוטיבציה לנסות שוב.

אבל מה עושים כשהמסכים הם חלק מהמציאות שלנו?

כאמור, ההמלצה החד משמעית היא להימנע מחשיפה למסכים עד גיל שנתיים, אבל אם כבר צופים, אז לנצל את זה לפעילות משותפת - שירי משחק ופעילות בתנועה. פצלו את הצפייה לזמנים קצרים והקפידו שלא לבצע אותה

לפני השינה ובוודאי שלא להרגיל את התינוק להירדם עם טלוויזיה ברקע. שימו לב, באופן כללי, שהיא לא תמיד דולקת ברקע ואל תאכילו כאשר היא מהווה הסחת דעת מהארוחה.

בהחלט יש יתרונות במסכים בחיינו, והתינוקות נולדים לעולם טכנולוגי שמחייב צפייה במסכים, אבל כל עוד זה תלוי בכן - חכו איתם, רק עוד קצת.

תינוקת מול טאבלט. ShutterStock
ההמלצה החד משמעית היא להימנע מחשיפה למסכים עד גיל שנתיים, אבל אם כבר צופים, אז לנצל את זה לפעילות משותפת/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully