וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כשהתינוק מסרב לשבת בכיסא האוכל?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

20.4.2022 / 6:22

לא כל ארוחה צריכה להיות מאבק. לפני שאתן מתייאשות - הנה כמה דרכים להתמודד עם הסירוב העיקש

הגיע זמן ארוחת הערב, אתן מתקרבות עם הצלחת העמוסה בכל טוב אל כיסא האוכל של התינוק, מבשרות לו שעכשיו הולכים לאכול, מנסות להרים אותו לכיסא ו...נתקלות בהתנגדות נחרצת. הוא פשוט לא מוכן. הוא משתולל ומתנגד, צועק "לא", הוא מתוסכל וגם אתן. מה אפשר לעשות?

נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה ומנחת NLP, מסבירה כי הדבר הראשון והבסיסי שעליכן לעשות הוא הוא להבין שלילד שלכן יש רצונות משל עצמו. כן, הוא תמיד יהיה חלק מכן, אבל תהליך ההיפרדות מתחיל לבוא לידי ביטוי סביב גיל שנה. למעשה, ברגע שהתינוק נעמד על רגליו, הוא מסמן סביבו טריטוריה חדשה, העמידה הזאת נקראת עמידת ה-I. הוא מתחיל לראות דברים אחרת והתפיסה המרחבית שלו משתנה, גם כלפי עצמו בעולם. במקביל, הוא מתחיל לבטא את הרצון שלו שמתנגש לעתים עם הרצון שלכן והתגובה שלו היא מחאה.

קבלו והכילו את התחושות

אחרי שהבנתן את בסיס ההתנהגות של התינוק, תנשמו עמוק. אם הוא היה עכשיו באמצע משחק ו"הפרעתן" לו עם ארוחת הערב - הוא מרגיש שיש לו סיבה טובה לבכות. קבלו את ההרגשה שלו. מותר לו להרגיש מתוסכל. אפשרו לו לבכות ולכעוס והוציאו את ה"למה?" מתוך השיח. זה רק יגביר את התסכול שלכן, וזה פחות מועיל כשגם התינוק נמצא במצב כזה בעצמו. הוא זקוק לכן רגועות שלוות וסבלניות.

דברו עם התינוק שלכן

עכשיו זה הזמן לדבר עם התינוק. כן, הוא מבין. אולי לא את כל המילים, אך בהחלט מבין את המסרים שעוברים בטון, במבט, בשפת הגוף שלכן ואף יזהה את ההדהוד שייצא מכן מתוך השיח המקדים שלכן עם עצמכן טרם ניגשתן אליו. הסתכלו עליו, בעיניים רכות, אוהבות, מכילות ומבינות, ודברו אליו ברוגע - "אני רואה שאתה לא רוצה לשבת בכיסא האוכל, אני מבינה, זה באמת יכול להיות לא כיף לפעמים".

הסבירו באופן רציונלי

אחרי שהבנתן אותו ודיברתן בקול שאמור להרגיע אותו בסופו של דבר, הסבירו לו בהסברים אובייקטיביים ש"חשוב לאכול", "שהוא צריך לגדול", "שחשוב לאכול בישיבה" או כל הסבר רציונלי אחר לכך שמבחינתכן הוא צריך לשבת לאכול בכיסא.

חשבו על פתרונות יצירתיים

זה לא עזר? חישבו על דרך אחרת. אולי הוא רוצה לקבל מכן חיבוק קודם? הציעו לו אפשרות שתוכלו להתמיד בה, שתהיה נוחה גם לכן ותנו לו לבחור בין שתי אפשרויות שהן לגיטימיות מבחינתכן. למשל, לא רוצה בכיסא אוכל? אז אפשר בכיסא נמוך של ילדים, או בכיסא של גדולים באופן בטיחותי ותלוי בגיל, כמובן.

פתרונות יצירתיים אחרים הם אולי להרקיד אותו בדרך לכיסא, לשיר או לעשות פרצופים או להושיב לידו בובה שהוא מאוד אוהב ולשים גם לה צלחת, סכו"ם וכוס. לפעמים התחושה שבובה אוכלת איתך מספקת חברותא ומדרבנת. אתן יכולות לתת לו לבחור את האוכל שיהיה בצלחת ואז הוא יאכל את "מה שבישל" לעצמו. הרעיון פה הוא להיות יצירתיות, לראות מה עובד ועם זה להמשיך ואם צריך, מדי פעם לגוון. זה לא אומר שעכשיו תצטרכו לעשות מניפולציות קבועות, אבל ייתכן מאוד שבתקופה מסוימת זה משהו שיוכל לסייע לכן.

תינוק על כיסא אוכל בוכה ומסרב לאכול. ShutterStock
הילד שלכן הוא ישות נפרדת מכן, ועליכן לכבד את המקום והרצונות שלו/ShutterStock

בדקו גם במישור ה"טכני"

אולי לא נוח לו בכיסא הזה? אולי יש כיסא אחר שבו ייטיב לשבת? אולי הוא מסונוור מהאור בפינת האוכל או שאולי חשוב לו שיהיה לידו משחק מסוים? ואולי זה הסינר שמציק או החיתול שלוחץ? תמיד בדקו וודאו גם את הדברים האלה.

הכינו את התינוק מראש

אם התינוק שלכן תזזיתי ואוהב לזחול או לרוץ במרחב, סביר להניח שהפאוזה לעצירת האוכל תהיה לו קשה, ולכן אתן צריכות להתאים את עצמכן. איך? להכין אותו לזה מראש (לעשות הטרמה). במילים אחרות - להקדים ולדבר על הפעולות שהולכות לקרות בטווח של חמש דקות, כי תפיסת הזמן של הקטנטנים לא מסוגלת להכיל משפטים כמו "בעוד שעה..." אלא יותר לכיוון של "עוד מעט" או "עוד כמה דקות נניח את המשחק ונלך לאכול". חשוב לייצר טקס קבוע לפני, על מנת לייצר ודאות לקראת הדבר הבא שהולך לקרות ולא להנחית בהפתעה -"עכשיו קמים והולכים לאכול". ההטרמה והטקסיות מהותיות כחלק מההכנה המקדימה שאתן עושות לו, והן אלו שעוזרת לו להיערך.

לסיכום, מאבקי כוח עם תינוקות סביב גיל השנה פלוס הם מוכרים וטבעיים. הם באים להזכיר לכן שהילד שלכן הוא ישות נפרדת מכן, ועליכן לכבד את המקום והרצונות שלו. לצד זה שאתן מנווטות אך מאפשרות לו גם בחירה שתעודד עצמאות, ייווצר שיתוף פעולה ומוטיבציה פנימית. כל זה יכול לקרות כאשר תהיו בתקשורת מכילה, מבינה, שלא מפחדת מדרמות ובכי סביב כל נושא שהוא, בין אם ישיבה בעגלה ובין אם בכיסא האוכל. כאשר תפעלו בדרך הדואגת לייצר מאזן - זה לא יהפוך להיות יותר ממה שזה באמת. זאת בסך הכל עוד התנגדות אחת שמאלצת אתכן לייצר הקשבה עמוקה ושיח מקרב עם הפעוט שלכן.

seperator

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully