וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוטיזם: מה כדאי לדעת ואילו מיתוסים חשוב לנפץ?

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 31.3.2022 / 12:55

כאשר מדברים על הספקטרום האוטיסטי ישנם המון פערי ידע, סטיגמות ומיתוסים רווחים. לרגל יום המודעות לאוטיזם - הנה כמה עובדות שאתם חייבים לדעת על התסמונת שהופכת להיות יותר ויותר נפוצה

ילד אוטיסט נעזר במדריך. ShutterStock
האוטיזם הוא מצב מאוד נפוץ ברחבי העולם ושכיחותו הולכת ועולה בשנים האחרונות/ShutterStock

יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם יחול ב-2.4. אבל מהו בכלל אוטיזם? אוטיזם היא הפרעת רצף ((ASD - Autism Spectrum Disorder הקיימת מגיל הילדות. מדובר במגוון רחב מאוד של מצבים הנובעים מפגיעה בהתפתחות התקינה של המוח המשפיעה על הצורה בה העולם נתפס ויוצרת שיבושים בקשרים חברתיים, בתקשורת בין אישית ובהתנהגות מסתגלת.

המושג "רצף" מתייחס לקשת רחבה של סימפטומים בדרגות פגיעה שונות. אתגרים ושיבושים, לצד יכולות ייחודיות.

שכיחות הולכת וגדלה

האוטיזם הוא מצב מאוד נפוץ ברחבי העולם ושכיחותו הולכת ועולה בשנים האחרונות. לפי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, (CDC) בעוד שבשנת 2000 עמד שיעור הילדים המאובחנים עם אוטיזם על אחד לכל 150 לידות, נכון להיום השיעור עומד על 1 לכל 54 לידות. הגידול בשיעור האבחון נכון גם בישראל כאשר ישנו יחס של 1:4 בין המינים לרעת הבנים. במשפחה בה כבר יש ילד מאובחן הסיכוי שייוולד ילד נוסף עם אוטיזם הוא 20 אחוזים יותר מאשר הסיכוי באוכלוסייה הכללית.

אבחון בגיל מוקדם והתערבות מוקדמת

המודעות ההולכת וגדלה של גננות, אחיות טיפת חלב ואפילו אמהות בגינה לצד ההכרות המתפתחת עם הסימפטומים הבולטים של האוטיזם מאפשרת לילדים לקבל את האבחון בשלב מאוד מוקדם (כיום אפשר לאבחן אוטיזם סביב גיל 18 חודשים). המחקרים הרבים בתחום מצביעים על החשיבות של התערבות בגיל הרך עם עדיפות לשלוש שנים הראשונות.

אי אפשר "לצאת מהספקטרום" אבל אפשר בהחלט להשפיע על רמת התפקוד

אוטיזם היא הפרעה נוירו-התפתחותית עם מרכיב גנטי חזק וככזו אין לה מרפא. אבל כיום יש יותר ויותר טיפולים ופתרונות והמחקר מראה לנו באופן מובהק כי טיפול מוקדם יעיל ואינטנסיבי יכול לחולל שינוי של ממש בחייהם של ילדים רבים ולעזור להם להתקדם ולהפחית את חומרת הסימפטומים. עיקר הטיפול הוא מערכתי וכולל טיפול פרטני בילד במקביל להדרכת הורים וטיפול פארא רפואי של קלינאית תקשורת וריפוי בעיסוק.

הסיבה אינה ידועה

מדובר בלקות נוירולוגית מולדת שאינה ניתנת לזיהוי בבדיקות ההיריון והסיבות לה עדיין אינן ידועות לחלוטין. הלקות האוטיסטית הינה לקות "חדשה" והיא הוגדרה לראשונה בשנת 1943 ומאז נחקרת לאורך ולרוחב ועדיין לא נמצא גורם ספציפי. לפי המחקרים בתחום מדובר בשילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים, החל מסיבוכים בהריון ועד לגיל ההורים. על כל פנים הסטיגמה השגויה מיסודה כי מדובר בסגנון הורות לקוי הופרכה לחלוטין מזמן - מחקרי הדמייה מוחיים מראים ללא צל של ספק כי מדובר במבנה מוח שונה.

לאנשים עם אוטיזם יש רגשות מחשבות ורצונות

ייתכן בהחלט שאנשי הספקטרום עושים את הדברים בצורה ייחודית להם, אנשי הספקטרום זקוקים לסביבה מותאמת, לסיוע ותיווך, למגע וקרבה מותאמים. אבל, וזה אולי האבל החשוב ביותר - הם זקוקים לקשר בדיוק כמו כל אחד אחר. הם לגמרי יכולים להרגיש ולאהוב בדיוק כמו כולם והם רוצים בקשר חברתי, הם נתרמים מאוד מאינטראקציה וזקוקים לקרבה ומגע.

היום מחקרים הוכיחו היטב, שמרבית האנשים שאובחנו על הקשת האוטיסטית יכולים בהחלט להשתלב החל ממערכת החינוך הרגילה, ועד למקומות תעסוקה, הקמת משפחה ותפקוד תקין ומסתגל. חלק גדול מאוד מהאוטיסטים מצליחים באמצעות אנשי מקצוע, מטפלים ומדריכים לשפר מאוד את מיומנויות התקשורת שלהם ולממש את הפוטנציאל הקוגניטיבי והרגשי.

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד עם התמחות באוטיזם מאוניברסיטת בר אילן, מרצה ומלווה הורים משפחות וצוותים חינוכיים.

seperator

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA
  • עוד באותו נושא:
  • אוטיזם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully