וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד דלקות אוזניים אצל תינוקות משפיעות על התפתחות השפה?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 5.4.2022 / 7:37

עם החורף עולה השכיחות לדלקות אוזניים אצל תינוקות וילדים וכדאי לעקוב אחר השמיעה שלהם אם הם נוטים לסבול מהן

תינוק בוכה ומחזיק באוזניים. ShutterStock
דלקת באוזן יכולה לבוא לידי ביטוי באי שקט אצל הפעוט, בחום או במשיכה של האוזן המביעה כאב או חוסר נוחות/ShutterStock

כבר החלפתן את תכולת מדפי הבגדים בארון, דאגתן לכובע צמר מחמם ואפשר לומר שאתן והבייבי מוכנים לבואו של החורף. מלבד הגשמים והטמפרטורות הנמוכות, החורף מתאפיין גם בתופעה שכיחה אצל התינוקות והיא דלקות אוזניים.

כדי לדבר על דלקות אוזניים, צריך להכיר את מערכת השמע שלנו. מיטל מנשרי, קלינאית תקשורת לילדים, מסבירה: מערכת השמע מורכבת משלושה חלקים עיקריים - האוזן החיצונית, הכוללת את האפרכסת ואת תעלת השמע, האוזן התיכונה שהיא חלל מלא באוויר ובו 3 עצמות קטנטנות והאוזן הפנימית שבה שמור מכל משמר איבר השמיעה (המכונה "השבלול"). היכולת לשמוע באופן מיטבי תלויה בתקינותם של שלושת החלקים הללו וזמן קצר לאחר הלידה נבדקת שמיעתו של התינוק במסגרת בדיקת "סינון שמיעה" בדרך כלל בבית החולים שבו הוא נולד. בדיקה זו מאפשרת זיהוי ראשוני של קושי שמיעתי, מולד או נרכש.

מהי דלקת אוזניים?

דלקת אוזניים היא למעשה הצטברות של נוזלים בחלל האוזן התיכונה. בתינוקות ובפעוטות תהליך ניקוז הנוזלים של האוזן התיכונה פחות יעיל מזה של המבוגרים ולכן דלקות אוזניים שכיחות מאוד אצלם, במיוחד בתקופת החורף. דלקת באוזן יכולה לבוא לידי ביטוי באי שקט אצל הפעוט, בחום או במשיכה של האוזן המביעה כאב או חוסר נוחות. בנוסף, יכולים להצטבר נוזלים באוזניים גם ללא הופעתה של דלקת.

ההשפעה של דלקת אוזניים על התפתחות השפה

מעבר לעניין הרפואי הדורש טיפול צמוד ומעקב של רופא אף אוזן גרון, לדלקות אוזניים יש השפעה על היכולת השמיעתית וכך על היכולת לרכוש שפה. דמיינו רגע איך אתן שומעות כאשר אתן צוללות מתחת למים. השמיעה היא עמומה, נכון? למעשה, כאשר מצטברים נוזלים באוזניים והם לא מטופלים לאורך זמן, מופיע ליקוי שמיעתי מסוג ליקוי הולכתי - ההולכה של גלי הקול מופרעת על ידי הנוזלים וכך שומעים פחות טוב.

לרוב, מדובר בלקות בחומרה "קלה" בשמיעה, אך עלולות להיות לה השפעות משמעותיות על רכישת השפה והתפתחות הדיבור. הנוזלים יכולים להימצא באוזן אחת או בשתי האוזניים, אך גם ירידת שמיעה באוזן אחת משפיעה על רכישת השפה והדיבור. שמיעה תקינה היא תנאי הכרחי לקיום תהליכי רכישת שפה תקינים ומובנות דיבור טובה. כאשר ישנה הפרעה באחד ממנגנוני השמיעה, צלילי השפה והסביבה לא נשמעים באופן המיטבי.

מהם הסימנים לכך שכדאי לבצע בדיקת שמיעה לבייבי?

● כאשר הוא לא מסובב את הראש למשמע צליל חזק ופתאומי.

● כאשר הוא מרבה לשאול "מה" ומתקשה לעקוב אחר השיחה.

● כאשר קיים עיכוב שפתי.

● כאשר מובנות הדיבור של הילד נמוכה.

אם אתן כבר יודעות שילדכן נוטה לדלקות אוזניים חוזרות, חשוב מאוד לדבר אליו באופן המתאים לו ולהנגיש עבורו את השפה ואת הדיבור: הפחיתו רעשי רקע במידת האפשר, השתמשו בתנועות גוף, הקפידו שהילד יראה את הפנים שלכן- כך יוכל להיעזר במידע נוסף כמו הבעות פנים ותזוזות הפה. אם יש לכן חשד לעיכוב שפתי, מומלץ לפנות להערכה אצל קלינאית תקשורת ולפעול בהתאם להמלצותיה.

הכתוב אינו מחליף ייעוץ רפואי אצל רופא ילדים או רופא אף אוזן גרון או ייעוץ פרטני אצל קלינאית תקשורת.

seperator

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA
  • עוד באותו נושא:
  • נזלת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully