וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא התחיל ראשון": כך תתמודדי עם יריבות בין אחים

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

22.3.2022 / 6:52

לא בטוחה כיצד להתנהג כשהקטנים רבים? הכתבה הבאה תציע לך פרספקטיבה מעניינת וגם כלים להתנהלות נכונה

אחים רבים. ShutterStock
האם נכון להתערב? לנקוט צד? להתעלם?/ShutterStock

מי מאיתנו לא הייתה רוצה שהילדים שלה יהיו החברים הכי טובים בעולם? כל אמא מקווה שהיחסים בין האחים בבית יהיו אידיאליים, אבל לפעמים המציאות קצת פחות ורודה. הילדים רבים, מציקים אחד לשני, מתגרים ומקניטים ואת - אובדת עצות: האם נכון להתערב? לנקוט צד? להתעלם? לירז סנה אור, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ומנחת סדנאות, מציעה כמה דרכים להתמודד עם יריבות בין הילדים:

אל תשפטי

אל תקבעי מי התחיל, מי אשם, מי הצד הפוגע ומי הנפגע. את חושבת שאת יודעת איך התחילה המריבה ומה החלק של כל ילד באירוע אבל בפועל את רואה רק את קצה הקרחון. אולי כבר שעות או ימים קודם לכן היו הקנטות, העלבות, הצקות מאחד הצדדים והמריבה שראית כרגע היא רק התגובה? במקום להגיד "למה אתה מציק", תגידי: "אני לא יודעת מי מכם התחיל, אבל אני אוהבת את שניכם באותה המידה".

אולי לא ידעת את זה, אבל כשאת שופטת מי צודק ומי לא את מפרה את האיזון ביחסים בין הילדים. כשאת מתערבת את מחלישה (בלי כוונה) עוד יותר את הילד החלש ומעבירה לו מסר שגוי שהוא לא יכול להסתדר בכוחות עצמו, שהוא תלוי בך ובהגנה שלך וזה עלול להשפיע עליו גם בסיטואציות חברתיות מחוץ למשפחה.

מצאי את הרגע לסלול תקשורת בין הילדים

אחרי שהמריבה הסתיימה והילדים נרגעו (וגם את) שבו ודברו. "בואו נחשוב איך אפשר להתנהג אחרת", "איך בפעם הבאה לא תריבו שוב על אותו הדבר" או "מה אתה יכול לעשות בפעם הבאה במקום לחטוף/ להרביץ לאח שלך". תני לילדים להיות שותפים ולהעלות מגוון אפשרויות ודרכי פעולה חלופיות. ילד שיצליח למצוא פתרון למריבה עם אחיו ירגיש בעל ערך ותחושת המסוגלות שלו תתחזק, דבר שיביא בהמשך להפחתת המריבות.

אפשרי להם להביע את רגשותיהם

במריבות הילדים חווים מגוון רגשות עזים כגון: כעס, קנאה, עלבון, תחרותיות וגם פגיעות. רגש שלא קיבל ביטוי או התייחסות הולמת עלול להתעצם ולהביא להצפה רגשית. לכן, חשוב שהילדים יביעו וישתפו ברגשותיהם. זה יצור תשתית טובה להמשך התפתחות מערכת יחסים מיטיבה שהולכת ונבנית לאורך הדרך.

במקביל, עבדי על הגיבוש שלהם

צרי מפגשים משפחתיים יזומים של זמן יחד משפחתי ותכנני מראש, אפשר בשיתוף הילדים, איזו פעילות הם בוחרים לעשות. יחד תבלו, תשחקו, תאכלו מאכל אהוב. כך הילדים ילמדו לא להיות רק אחד נגד השני אלא ירוויחו זמן מהנה של אחד עם השני - דבר שיקרב ויגבש ביניהם ובין כל המשפחה.

זכרי, ממריבות יוצא גם טוב

המשפחה היא השדה החברתי בו הילדים לומדים להתמודד עם חילוקי דעות, לעמוד על שלהם ולהביע את רצונם. הם לומדים לנהל משא ומתן, לפתור קונפליקטים, לגשר וגם לוותר, להתחשב, להתגמש ולהתפייס. כל אלו הן מיומנויות חשובות להצלחה בחיים. כאשר אחים רבים הם מתאמנים בבניית יחסים בינאישיים ורוכשים כלים שישמשו אותם במהלך חייהם. תני להם.

ילדה חוטפת צעצוע לאחיה התינוק. ShutterStock
זכרי, ממריבות יוצא גם טוב/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully