וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי זחילת גחון ואיך ניתן לעודד אותה?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 15.3.2022 / 7:07

אם התינוק שלכם מתחיל לנוע במרחב, כדאי שתכירו את התפתחות הזחילה כדי שתוכלו לקדם ולשפר אותה. מאבחנת ומטפלת בספורט טיפולי הוליסטי מסבירה

כמה אתן מחכות שהילד שלכן יתחיל להתנועע בעצמאות במרחב? בהחלט אפשר להבין אתכן. כיף למצוא את התינוק עובר ממקום למקום בעצמו, חוקר את הסביבה ומגלה עוד ועוד פינות מעניינות בבית. עם זאת, הזחילה, לרוב, לא מתחילה סתם כך ביום אחד, ותינוקות רבים עוברים כמה שלבים עד שיזחלו "רגיל". אחד השלבים המוקדמים לכך הוא זחילת הגחון, המתחילה סביב גילאי 6-9 חודשים. לרוב יתחילו התינוקות להתקדם כאשר הם מטילים את רוב גופם על משטח, אח"כ יעלו על שש ולבסוף יזחלו בהנאה.

דורית בן מאיר, מאבחנת ומטפלת בספורט טיפולי הוליסטי, יועצת שינה ועיסוי תינוקות, מסבירה כי זחילת גחון הנה זחילה בה כל הגוף צמוד לקרקע, מבלי להרימו במהלך התנועה. זחילת גחון נכונה תתבצע כאשר ישנה הפרדת תנועה בין הידיים לרגליים - כלומר, התקדמות היד והרגל הנגדית. כאשר תינוק מתקדם בזחילת גחון איכותית גם הזחילה על שש תהיה נכונה וכמובן יהיו לכך גם ההשלכות על הליכה, ריצה ואפילו ישיבה מול שולחן.

תינוק זוחל על שטיח. ShutterStock
לא כל התינוקות יזחלו זחילת גחון. תינוק זוחל/ShutterStock

האם כל התקדמות א-סימטרית אחרת של התינוק אינה תקינה?
לא בדיוק. תינוק שמתקדם בצורות שונות בעצם יוצר פיצוי על פעולה שיותר קשה לו לבצע, שייתכן ותראו השפעה על כך בהיותו אדם בוגר. לדוגמה, תינוק שמתקדם כיום עם יד ואותה הרגל בו זמנית, ייתכן ויפתח הטייה של הגוף כאדם בוגר.

איך תשפרו ותקדמו זחילת גחון תקינה של התינוק?
הובילו את התנועה והראו לתינוק את הדרך. השתמשו בטכניקות של היפרדות תנועה, למשל במשחק "אופניים" - יד עולה ויד יורדת וכנ"ל עם הרגליים.

שימו לב, לא כל התינוקות יזחלו זחילת גחון, אך אם התינוק שלכן כן נמצא בשלב הזה, שימו את הדגש על זחילה נכונה להמשך התפתחות תקינה ואיכותית. תמיד תוכלו לשכלל תפקודים מוטוריים, אך זכרו כי ככל שהילד גדל הוא מפתח קיבוע לתנועתיות ודפוסי התנהגות, שידרוש משניכם יותר זמן ומשאבים כדי לשנותם.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully