וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כל כך הרבה אנשים מזניחים את השמיעה שלהם?

בשיתוף מדטון-הדים

3.3.2022 / 11:30

1 מכל 4 אנשים יתמודד עם ירידה בשמיעה* במהלך חייו וכשליש בכלל לא יטופלו**. מה הסיבות לירידה בשמיעה ולהזנחה, אילו טכנולוגיות קיימות ומה לגבי השתתפות של קופות החולים? חגית שגיא, קלינאית ראשית מחברת מדטון-הדים, החברה הגדולה בישראל לפתרונות שמיעה, עושה סדר

ילד עם מכשיר שמיעה. ShutterStock
1 מכל 4 אנשים יתמודד עם ירידה בשמיעה במהלך חייו. ילד עם מכשיר שמיעה/ShutterStock

אחד מכל ארבעה אנשים ייאלץ להתמודד עם ירידה בשמיעה עד שנת 2050*, וכשליש כלל לא יאובחנו ויטופלו** - כך מצא סקר בינלאומי של רשת מכוני השמיעה המובילה בעולם.

נראה שלא מעט אנשים סובלים מבעיות שמיעה שעלולות להחמיר עם השנים, אך בניגוד לבעיות ראייה שבדרך כלל מטופלות באופן מיידי, בדרך כלל נוהגים להזניח את השמיעה.

למה זה קורה, איך מעלים את המודעות לנושא והאם ניתן יהיה להימנע מהנתון המדאיג שבתחילת הכתבה? חגית שגיא, קלינאית תקשורת ראשית של חברת מדטון-הדים, החברה הגדולה בישראל לפתרונות שמיעה, מסבירה.

למה אנשים מזניחים את השמיעה שלהם?

"בעיקר בגלל חוסר מודעות, זאת בניגוד לבעיות ראייה למשל. בבעיות ראייה מטפלים, מדברים עליהן והן נמצאות בתודעה, אבל כשזה נוגע לשמיעה? המצב רחוק מכך. כיום אין כל המלצה רשמית לבצע בדיקת שמיעה תקופתית. הסטיגמה הקושרת בעיות שמיעה לגיל עוד קיימת, למרות שמדובר בבדיקה פשוטה למדי שאורכת כ-15 דקות בלבד".

ירידה בשמיעה מורגשת באופן מיידי? למה היא גורמת?

"לא, היא לא מורגשת באופן מיידי. לדוגמה אדם שסובל מבעיות אלו ישמע דיבורים, אך לא יבין לגמרי דקויות בדיבור. בנוסף, ירידה בשמיעה עלולה להוביל לדיכאונות, בעיות שיווי משקל, התדרדרות קוגניטיבית מהירה כמו פגיעה בזיכרון לטווח קצר וסיכון לאלצהיימר. לאנשים הסובלים מבעיות שמיעה גם קשה יותר למצוא עבודה".

רופאה מרכיבה מכשיר שמיעה על אוזנו של בחור. ShutterStock
"מכשירי השמיעה של היום זה לא מכשירי השמיעה של פעם". אישה שמה לגבר מכשיר שמיעה על האוזן/ShutterStock

באיזה גילים מתחילים לסבול מירידה בשמיעה?

"בערך ל-5 אחוז מהאוכלוסייה נרשמת ירידה בשמיעה מסביבות גיל 40, כשבגיל 70 ל-60-70 אחוז מהאוכלוסייה יש פגיעה בשמיעה".

מה תוכלי לספר על הטכנולוגיות החדשות?

"מכשירי השמיעה של היום זה לא מכשירי השמיעה של פעם. ראשית, מבחינת הנראות; הם כבר לא גדולים, מסורבלים ומכוערים, אלא חדשניים ומגיעים בהמון צורות וצבעים. ניתן למקם אותם ממש בתוך האוזן או מאחוריה; ניתן להבליט אותם או להסתירם; הם יכולים להגיע בצבע כחול זוהר או בצבע השיער כדי שלא יבחינו. כלומר ניתן להתאים אותם לכל אחד ואחת. למעשה המכשירים האלו הם כבר יותר גאדג'טים מאשר אביזרים שיקומיים, כשגם מבחינת היכולות שלהם נעשתה קפיצת מדרגה משמעותית. כיום ישנם מכשירים עם בינה מלאכותית שיכולה לנתח את הסביבה, בדומה למה שהמוח שלנו עושה. אין יותר צפצופים וניתן לחבר את המכשירים ישירות לטלפונים החכמים, למחשב או לטלוויזיה".

השימוש באמת משפר את השמיעה? בכמה אחוזים?

"זה תלוי בנקודת הפתיחה. במכשירים שאנחנו משווקים הקפיצה בשיפור השמיעה מטאורית, הודות לרכיב הבינה המלאכותית".

יש השתתפות של קופות חולים?

"יש בהחלט השתתפות של רוב קופות החולים; אנחנו מקבלים בברכה כל אדם מכל הקופות".

מה תוכלי לספר לנו על השירות מרחוק?

"את ההתאמה הראשונית של המכשיר אנחנו מעדיפים לבצע פיזית אצלנו. אבל מאותו רגע הכול מבוצע בשלט רחוק, כמו להגביר או להחליש צלילים למשל. ניתן לעשות זאת באמצעות הטלפון החכם או להתחבר לתוכנה אצלנו, שבאמצעותה אנו שולטים על מכשירים מרחוק, גם אם אותו אדם כלל לא נמצא בארץ".

צעירה עם מכשיר שמיעה. ShutterStock
כל אחד צריך לבצע בדיקת שמיעה בכל שנה. אישה עם מכשיר כשמיעה/ShutterStock

מה לגבי חודש ההתנסות? זה באמת כזה פשוט?

"כן, זה פשוט כמו שזה נשמע; מתאימים מכשיר שמיעה, מודדים ומנסים. לא מרוצים? פשוט מקבלים את הכסף בחזרה וממשיכים הלאה למכשיר אחר. ניתן להחזיר גם מכשירים שיוצרו במדויק לאוזן, זאת בתמורה לעלות הבנייה".

בקרוב יציינו ברחבי העולם את יום השמיעה הבינלאומי. מה מיוחד בו?

"כל אחד ואחת מאיתנו צריך לבצע בדיקת שמיעה בכל שנה, בדומה לבדיקות אחרות. אלא שבשל חוסר המודעות שקיימת בנושא, המציאות רחוקה מכך, אבל בדיוק לשם כך נועד היום הזה - כדי להעלות את המודעות לבעיות השמיעה השונות".

מה צריך לדעת לפני שבוחרים מכשיר שמיעה?

"חשוב להבין שלא מדובר במוצר מדף, אלא באביזר שיקומי שמצריך ליווי מקצועי. כמו בכל תחום, גם כאן יש כאלו שעושים זאת יותר טוב מאחרים ולכן חשוב מאוד להרגיש חיבור מול האדם שמבצע לכם את ההתאמה, כי התהליך לא פחות חשוב מהתוצאה".

כל פיתרונות השמיעה תחת קורת גג אחת

חברת מדטון-הדים היא החברה הגדולה בישראל לפתרונות שמיעה, שמציעה תחת קורת גג אחת פיתרון נרחב לכל תחומי השמיעה, החל משלב הדיאגנוסטיקה ועד לשלב השיקום. לחברה סניפים בפריסה ארצית, בהם מבוצעים בדיקות שמיעה על ידי צוות אודיולוגי מוסמך, מנוסה ומיומן, וכן התאמות מכשירי השמיעה המתקדמים ביותר בעולם, עם טכנולוגיות חדשניות על ידי קלינאי/ת תקשורת מוסמך/ת.

לפרטים ומידע נוסף לחצו כאן>>

*מחקר של מכון מחקר YouGov, שנעשה 2-28 דצמבר 2021.
**Tsimpida D, Kontopantelis E, Ashcroft D, Panagioti M. Comparison of Self-reported Measures of Hearing With an Objective Audiometric Measure in Adults in the English Longitudinal Study of Ageing. JAMA Netw Open.

בשיתוף מדטון-הדים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully