וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסמונת הוואנה: מה גורם לפקידים בממשל האמריקני לחלות?

אחרי הרוגלות ומלחמות הסייבר, זה אולי לא צריך להפיע אותנו שיכול להיות שיש עוד כמה דברים מסביבנו שתוקפים ללא ידיעה. "נשק קולי", כזה שמתחיל בצליל צורם וארוך שגורם לתופעות פיזיות שונות, אפילו זכה לכינוי - "תסמונת הוואנה". אז במה מדובר ומה אומרים ב-CIA?

יש לא מעט תסמונות מוזרות שדיווחנו עליהן בעבר במדור הזה, אבל על מעט מהן דווח בתכנית היוקרתית "60 דקות", אם בכלל. ביום ראשון האחרון נחשף בתכנית התחקירים של רשת CBS News כיצד נשמע הרעש המקושר ל"תסמונת הוואנה" המסתורית.

אבל מה היא בכלל תסמונת הוואנה ואיך היא קשורה, אם בכלל, ליחסי ארה"ב וקובה ולממשל האמריקני בכלל? הטענות על התסמונת החלו בדיווחים של אנשים שעבדו בשגרירות האמריקנית בקובה, בחורף של 2016-17. הם דיווחו על צליל משונה, חזק ומונוטני שנשמע בקרבת השגרירות ושלאחריו הם חוו תסמינים כמו כאבי ראש, בחילות, סחרחורות, בעיות שינה, אבדן שמיעה ועוד. בדיקה של כמה מהחולים הובילה למסקנה כי הם סובלים מפגיעה מוחית נרחבת, שאינה קשורה לחבלת ראש.

במהלך השנים האחרונות צצו ועלו מקרים נוספים, ולאחרונה אף דווח על כמה מקרים שהתרחשו בוושינגטון, כולל כמה בשטחי הבית הלבן, מה שהעלה את ההתעניינות סביב הנושא.

כאמור, מדובר בתסמונת שעדיין לא ברורה במלואה, ויש הטוענים כי מדובר בכלל בצליל של צרצרים, אך בתכנית "60 דקות" העבירו הקלטה של הצליל כפי שתועדה על ידי פקיד לשעבר ששמו נותר חסוי. חשוב לומר ששמיעת הצליל לא תוביל לאף אחת מהבעיות הקשורות לתסמונת שכן הצליל הוא "תוצר לוואי" ולא הגורם, אז תרגישו חופשי לשמוע אותו.

אם זו נשמעת לכם כמו טענה הזויה, או כמו סתם קול של צרצרים, שימו לב מה היה לאוליביה טרוי, יועצת לביטחון פנים וללוחמה בטרור של סגן הנשיא דאז מייק פנס, להגיד בתכנית 60 דקות: "זה היה כמו תחושה חודרת בצד הראש שלי, זה היה כאילו, אני זוכרת שזה היה בצד הימני של הראש שלי וקיבלתי סחרחורת".

היא אמרה כי היא הרגישה את זה ב-2019 על גרם מדרגות בבניין משרד ההנהלה של אייזנהאואר (היכן ששוכן משרד החוץ האמריקני), שהוא חלק ממתחם ההבית הלבן, וכן שלוש פעמים נוספות במקומות סמוכים. "הייתי לא יציבה, הרגשתי בחילה, הייתי קצת מבולבלת, ואני זוכרת שחשבתי, 'בסדר את חייבת - אל תיפלי במדרגות. את צריכה למצוא את הקרקע שוב ולייצב את עצמך".

גם מנהל ה-CIA, וויליאם ברנס, התייחס לתקריות דומות כאל תקיפות. אחד מעוזריו של ברנס אף סבל מתסמינים במהלך טיול בניו דלהי ב-2020. ואם זה לא מספיק, לפני כשנה, חשד לסמונת הוואנה בשגרירות ארה"ב בווייטנאם, גרם לסגנית הנשיא האמריקני קמלה האריס לעכב את נחיתתה במדינה בכמה שעות.

עוד בוואלה!

הרוצח הלא השקט: כיצד הפך זיהום רעש לאיום הבוער על בריאות הציבור

לכתבה המלאה

בשנה שעברה ה-CIA שחקר את הנושא אמר שרוב המקרים לא נגרמו על ידי מעצמה זרה, אבל החקירות נמשכות. עד כה, לא הופיע הסבר מוצק, אבל התיאוריות כוללות נשק המשתמש באנרגיה, כמו גלי מיקרו, כפי שטענה האקדמיה הלאומית למדעים, הנדסה ורפואה בדוח שהוציאה בשנת 2020, בו טענה כי חלק מהפציעות המוחיות שנצפו עולות בקנה אחד עם ההשפעות של אנרגיית מיקרוגל מכוונת, נושא שלטענתם רוסיה חקרה זמן רב.

אחרים העלו השערות במקור פסיכולוגי, או "היסטריה המונית" אם תרצו. בעוד שממשל טראמפ טיפל במצב בספקנות, המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן בראשו הנשיא ג'ו ביידן דווקא כינסה כוח משימה המערב מומחים רפואיים ומדענים חיצוניים, שבוחן גם את תסמונת הוואנה וצפוי לפרסם כמה ממצאים בעתיד הקרוב, לפי גורמים רשמיים. משרד ההגנה, ה-FBI ומשרד החוץ עדיין עובדים כדי לחקור את מקורות התסמונת וכיצד למתן אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully