וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שלכם ביישן? כך תבנו את הביטחון העצמי שלו

דנה אמר, בשיתוף JAMA

22.2.2022 / 7:44

אנחנו רגילים לשבח את הילדים כשהם עושים משהו טוב ולפחד שיהיו משעממים לרגע אחד, אבל האמת היא שהם צריכים הורים םחות מגוננים, יותר קשובים וגם משתפים. מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי מסבירה איך לבנות עצמי ביטחון בילדים

האם הילד שלכם מלא בביטחון עצמ או שהוא בכלל חסר בביטחון ומכסה על כך ב"אובר" ביטחון? בשביל לענות על השאלה הזו אנחנו צריכים להבין קודם מהי בדיוק הערכה עצמית ובמה היא שונה מתחושת עליונות. הערכה עצמית גבוהה פירושה שאנחנו רואים את עצמנו כטובים, אנחנו תופסים את עצמנו כמסוגלים, אנחנו בטוחים בעצמנו, בערכים שלנו וביכולת שלנו להתמודד עם החיים.

אבל, וזה אבל חשוב, זה שלילד יש הערכה עצמית גבוהה לא מצביע על כך שהביטחון "עלה לו לראש" וזה לא אומר שהוא תופס את עצמו כטוב יותר מאחרים. אלא בדיוק להפך - תחושת הערך שלו מספיקה, הוא לא צריך להשוות את עצמו לאחרים או לנפח את יכולותיו כי מה שהוא זה די והותר. לעומת זאת, תחושה של עליונות נובעת דווקא מחוסר בטחון, יהירות, גאווה והצורך להאמין שאני טוב יותר מאחרים לרוב מונעים מהפחד העמוק שמא אני לא מספיק טוב.

כדי שהילדים שלנו יוכלו לעמוד באתגרים, להתמודד עם החיים, לפגוש תסכול ולהתמודד עם הצלחה, הם זקוקים למנה גדושה של בטחון עצמי והנה כמה עקרונות שכדאי להתחיל וליישם כבר מחר בבוקר:

תנו להם להרגיש שהם מספיקים בדיוק כפי שהם
לא משנה כמה הם "מפשלים", כמה פעמים הם מנסים ונכשלים, התפקיד שלנו תמיד יהיה לראות את הטוב, לעודד ולהמשיך להאמין בהם, לא להתייאש מהם ולא לוותר. כל ילד זקוק לתחושת הביטחון הזו שיש לו מקום בטוח בלי קשר למעשים שלו, להצלחות שלו או לכישלונות שלו. ספקו תנאי שייכות רחבים במשפחה שלכם וקבלו בברכה בכבוד וללא תנאי את כולם. ילד ששומע ומקבל את התחושה שמאמינים בו - תחושת האמונה תהפוך להיות הקול הפנימי שלו.

ילדה מרימה משקולות. ShutterStock
תמשיכו להאמין בהם. ילדה מרימה משקולות/ShutterStock

אפשרו להם לפגוש קושי ולטעות
אין כמו קצת קושי בשביל לגדול, בשביל להסתגל, בשביל למצוא כוחות ופתרונות בשביל לפתח חוסן ויכולת התמודדות. בשביל ללמוד ולהתפתח צריך להתנסות וכדרך הטבע מי שמתנסה גם טועה לפעמים, הטעויות מבורכות מהן הילדים לומדים לאסוף את עצמם, לקום ולצמוח מחדש. עם כמה שזה קשה ולעיתים מרגיש כמו ללכת נגד האינסטינקט ההורי שלנו, נסו לא לפתור את כל הבעיות עבורם, התרכזו יותר ביכולת שלהם למצוא בעצמם את הדרך ופחות בלנסות לפלס אותה עבורם.

הקשיבו להם
המטרה של ההקשבה שלנו היא לאפשר לילדים להקשיב לעצמם, כי אחרי הכל הם המומחים הכי גדולים לעניינים שלהם. אנחנו לא יכולים לבוא עם מסקנות מהעתיד ולקוות להבנה ושיתוף פעולה. רוב העבודה שלנו היא לקבל את חלון ההצצה הקטן הזה לתוך החיים שלהם ולהקשיב, תתפלאו כמה פתרונות יש להם לפני שנציע את שלנו.

תנו להם להשתעמם
ההורים של היום קצת פוחדים משעמום. יש סדר יום קבוע, שלל חוגים חופשות ואטרקציות. אין רגע דל. העניין הוא שעומס כזה עלול למנוע מהילדים שלנו לגלות מה באמת מעניין אותם ויותר מכך - להיות משועמם זו לא בעיה, לעיתים זה דווקא הכוח המניע לעשות דברים. ובאותו עניין, אם כבר הורדתם עומס אפשר לשחרר קצת את הרסן. אנחנו יודעים בכל רגע נתון איפה הילדים שלנו ומה הם עושים, אבל ילדים צריכים גם זמן שבו לא משגיחים עליהם, לשחק בצורה חופשית, מבלי שנתערב כל הזמן.

עוד בוואלה!

19 טיפים של פסיכולוגים לגידול ילד עם ביטחון עצמי

לכתבה המלאה
ילד משועמם משחק עם עיפרון. ShutterStock
לא לפחד משיעמום. ילד משועמם/ShutterStock

שתפו אותם
אנחנו רגילים לחלוב מהם מידע, לדרוש דיווח מדוקדק על מה אכלו, עם מי שיחקו, מה למדו ואיך היה בגן. אבל פעמים רבות אנחנו זונחים את הצד שלנו בעסקה ולא ממש משתפים אותם בסיפורים הקטנים של החיים, כמו את מי פגשתי ברחוב ומי עצבן אותי בעבודה. תחשבו רגע מה הילדים שלכם יודעים עליכם? מתי שיתפתם אותם בסיפור בלי מוסר השכל? ילדים אוהבים לשמוע סיפורים חסרי פואנטה, זה גורם להם להרגיש משמעותיים.

שבחו בצורה קונקרטית
המילים הטובות שנגיד לילדים שלנו יחלחלו ככל שהן יהיו מדויקות יותר "אלוף שלי", "חיים שלי" "אתה הכי מהמם" ו"הכי חכם" זה לא מספיק, השבחים הללו צריכים להאמר בקונטקסט קונקרטי ולפגוש את הילדים שלנו באמת ולאו דווקא כשהם במיטבם. מילה טובה לגמרי יכולה להגיע דווקא כשקשה, שם צריך אותה יותר.

ולסיכום זיכרו - הילדים כן יכולים
הם שומעים מאיתנו הרבה מאוד "לא" ולפעמים ההתנגדות שלנו ללא ממש בעדם אלא יותר בעדנו, כי ילד שרוצה לעזור יכול לעיתים להיות מאוד מפריע. אז כשאפשר וכשמתאים לכם, תנו לילדים לעזור, גם אם זה אומר לתת להם לנקות את השולחן בידיעה שהכל יגיע לרצפה או להתייעץ איתם איזו חולצה יותר מתאימה לכם לראיון. תחושת היכולת הזו מעיפה אותם כמה וכמה צעדים קדימה.

דנה אמר היא מנתחת התנהגות מוסמכת, MA בחינוך מיוחד, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully