וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחים בנפש: איך לשפר ולחזק את מערכת היחסים בין הילדים?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 17.2.2022 / 9:18

זו מערכת היחסים הכי ארוכה שתהיה להם בחיים, אבל ביומיום הם רבים, מקנאים, מתחרים עליכם ועל מקומם במשפחה - איך תוכלו לשפר את הקשר והחיבור בין הילדים שלכם?

מערכת היחסים הארוכה ביותר שיחווה ילד בחייו היא עם אחיו. זוהי מערכת יחסים לא פשוטה ומסובכת, היוצרת בתוכה פרגון, חום ואהבה מצד אחד, ותחרותיות וקנאה מהצד השני. בשנים הראשונות לחייהם המשותפים, האחים נאלצים להתחלק כמעט בכל דבר אפשרי - בחלל המשותף, במשחקים השונים, ובמשאב ההורי המוגבל שהוא עיקר המריבות והתחרות ביניהם: מי מקבל התייחסות אישית מההורים, מתי, איך וכמה.

דנה חובש, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, טוענת כי כדי להיכנס לעומק ולהבין את מורכבות היחסים ביניהם, יש להתבונן ולהכיר את המקום הפסיכולוגי, התפקיד שכל ילד תפס לעצמו במשפחה ואת הדרך בה ההורים מקבלים אותם בהשוואה לאחיהם. בשנותיו הראשונות הפעוט מנסה להבין מהו המקום הייחודי לו, זה שייתן לו להרגיש אהוב, בעל ערך, משמעותי ושייך למשפחה. הוא מסיק מסקנות מחוויות ותגובות הוריות, ודרך הפרשנות שלו בהשוואה לאחיו ומקומו בבית מושפע מהתגובות ההוריות אליו ולאחיו והן אלו המעצימות או פוגעות במערכת היחסים ביניהם.

לאפליקציית JAMA

אחים צמודים רבים. ShutterStock
הם יהיו יחד כמעט כל החיים, אבל את היומיום הם מבלים במריבות ותחרויות. אחים צמודים/ShutterStock

איך תוכלו לסייע בחיזוק מערכת היחסים בין האחים?

הפרדה - כבדו את המרחב, הצרכים והרצונות של כל ילד בפני עצמו. יחסי הכבוד ביניכן לבין ילדיכן הוא המודלינג שתיצרו ליחסים ביניהם.

הדגמה מתוך מערכת היחסים שלכן עם בן הזוג - הדגימו להם מערכת יחסים זוגית המושתתת על כבוד הדדי לרצונות ולערכים אחד של השנייה, הקשבה, שוויון ערך, שיתוף פעולה וחברות. כאשר בני זוג מנהלים מריבות, תחרותיות, מאבקי כוחות ושליטה מעל ראשי הילדים, הם למדים כי זו הדרך לפתור חילוקי דעות בחיים, וכך ינהגו מול אחיהם.

זמן איכות נפרד - דאגו שכל אחד מהילדים יקבל זמן איכות עם כל הורה בנפרד. התייחסות אישית יזומה מחזקת את תחושת השייכות ונותנת הרגשה שמקומו של הילד במשפחה בטוח, כך אין לו צורך להילחם על כך עם אחיו.

הימנעו מהשוואות, הכללות ותיוגים - מעבר לכך שהערות כאלו פוגעות בערך של הילד, הן יוצרות תסכול, תחרותיות וכעס כלפי האח: הוא ילד יותר טוב ממני? אוהבים אותו יותר? הוא הכי טוב בכדורגל? הוא ילד של אמא? אז מה אני? איפה מקומי במשפחה?

אחים קטנים מתחבקים. ShutterStock
כשהם רבים, אל תקחו צד ותסמכו עליהם שימצאו דרך לפתור את זה לבד. אח ואחות מתחבקים/ShutterStock

עודדו התנהגות רצויה - האירו ועודדו אותם כשהם משחקים יחד, משתפים, אמפתיים ומוותרים אחד לשני.

אל תקחו צד - בזמן מריבה בין האחים אל תתערבו או תשפטו ואל תקחו צד. דברו לשניהם כאחד, הכילו כמה שאפשר ורק כשזה עובר את הגבול ומגיע לאלימות (גופנית/נפשית) הפרידו מיד. כשהם יקראו לכן, הקשיבו והכילו ואמרו להם שאתן סומכות עליהם שהם יכולים לפתור את המחלוקת ולהסתדר בעצמם.

עודדו דרכים לפתרון קונפליקטים - אם אתן חשות שנוצר קרע קבוע במערכת היחסים בין הילדים, בזמן רגוע הזמינו אותם לשיחה וסייעו להם לנהל שיח מכבד. למדו אותם כיצד להקשיב בצורה אמפתית והציגו דרכים לפתרון הקונפליקט.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully