וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה כבר כאן: כל מה שצריך לדעת על רפואה מותאמת אישית

בשיתוף אונקוטסט

10.2.2022 / 6:30

עד לפני מספר שנים, חולים עם סרטן באותו איבר קיבלו טיפול זהה. אלא שאז נכנסה לתמונה ד"ר ליאור שושן-גוטמן, שייסדה את חברת אונקוטסט המסייעת להתאים את הטיפול המדויק ביותר לכל חולה סרטן: "נעשתה בישראל קפיצת מדרגה אדירה לעומת מדינות אחרות". צפו בכתבה

בווידאו: ד"ר ליאור שושן-גוטמן, מייסדת חברת אונקוטסט, על רפואה מותאמת אישית/עריכה: גלעד מן מנהיים

האזינו

עד לתחילת המאה ה-21, סיווג הסרטן נעשה על פי האיבר בגוף שבו אובחן הגידול, כשעל בסיס נתונים אלה, חולים עם סרטן באותו איבר קיבלו טיפול זהה, זאת למרות ששני אנשים עם "אותו" סרטן יגיבו בצורה שונה לאותו טיפול. לפני 23 שנה, רגע לפני מתן האישור של מנהל המזון והתרופות האמריקאי לתרופה המהפכנית "הרצפטין", זיהתה ד"ר ליאור שושן-גוטמן את הפוטנציאל ברפואה מותאמת אישית וייסדה את חברת "אונקוטסט". מאז ועד היום החברה מובילה בהנגשת בדיקות גנומיות מהמעבדות המובילות בעולם שמטרתם לסייע להתאים את הטיפול המדויק ביותר לכל חולה סרטן.

אנשים מכירים את המושג התאמה אישית בהקשרים של סרטן?

"בהחלט כן, אבל זה עדיין לא מספיק. זו מהפכה שמתרחשת פחות או יותר כבר 20 שנה. מה שקרה בשנתיים האחרונות מאז שמשרד הבריאות הכיר בעובדה שיש צורך ממשי לטפל בחולי סרטן לפי המאפיינים הגנטיים של הגידול, אז זה כבר הפך להיות ממש סטנדרט".

מהי רפואה מותאמת אישית?

"ברגע שמתאימים את הטיפול למטופל, אפילו אם מישהו בוחר לקחת כימותרפיה בשעות אחר הצהריים. זו רפואה מותאמת אישית, אבל אנחנו מנסים לדייק יותר את הטיפול לפי מאפיינים גנטיים של הגידול ושל המטופל. בעשור האחרון התפתח תחום חדש שנקרא פתולוגיה מולקולרית. למדו שאמנם הגידול מתחיל באיבר מסוים, אבל אם ניקח לדוגמה 100 אנשים עם סרטן ריאה, ולא משנה מה הגיל, נוכל למצוא שינויים ב-DNA וכל שינוי כזה הוא מחלה אחרת לחלוטין. לכן הטיפול הוא גם שונה לחלוטין".

אנשים שטופלו ברפואה מותאמת אישית חוו שיפור משמעותי לעומת אחרים?

"כן משמעית כן ויש מחקרים שמוכיחים את זה. לא בכל סוגי הסרטן זה קורה, אבל הסרטן שבו נעשתה הדרמה הכי משמעותית הוא סרטן ריאה. שם אנחנו רואים קפיצה משישה חודשים לשלוש שנים ומעלה. לא מדובר כאן על החלמה, אלא על הארכת חיים והטבה שלהם".

אילו בדיקות נדרשות?

"עד לפני חמש-שש שנים נדרש היה לדגום את הגידול עצמו ולאפיין אותו. ואז, לפני מספר שנים נכנסה טכנולוגיה חדשה שמאפשרת לרצף את ה-DNA הגידולי, ללמוד אותו מדגימת דם. הטכנולוגיות הפכו להיות כל כך רגישות שניתן לרצף את כל ה-DNA שנמצא".

אישה מחזיקה את השד. ShutterStock
"הדרמה הגדולה היא בסוגי גידולים כמו סרטן שד"/ShutterStock

אם אני רוצה לדעת שאני בסדר, ניתן לבקש בדיקת דם שתבדוק זאת?

"טכנולוגיה ראשונה כבר יצאה לשוק ואנחנו מעריכים שתוך שנה היא גם תגיע לארץ. הטכנולוגיה הזו מסוגלת לקחת בדיקת דם, ולאתר משהו שרק התחיל. אנחנו רוצים לקחת דגימת דם ולדעת באיזה סרטן מדובר ובאיזה שלב הוא".

אילו עוד מסקנות עלו בשנים האחרונות?

"הבנו דווקא במי לא לטפל - שם האימפקט הכי רציני. נכון, זה עוזר שאפשר למקד את הטיפול, אבל זה נכון לסוגי סרטן מסוימים. הדרמה הגדולה היא בסוגי גידולים כמו סרטן שד, מעי גס וערמונית. אם מזהים את המחלה מוקדם במקרים אלו, ניתן לשקול שלא לתת טיפול כימי".

איך נבדקים בבדיקות החדשניות האלו?

"זה כבר ברוטינה ואין צורך לבקש אותן. כן חשוב לקרוא ולדעת, המטופל עצמו או בני המשפחה, זאת כדי לא לפספס את המידע. אבל כן יש טכנלוגיות שנכנסו לשגרת הטיפולים. מדינת ישראל שותפה למחקרים מאוד מתקדמים. נעשתה פה קפיצת מדרגה אדירה לעומת מדינות אחרות. מבחינתי, כל אישה שנחסך ממנה טיפול כימי, אני עושה משהו טוב. נכון שזה מפחיד מאוד, אבל צריך קודם כל להבין את השלבים, מה הגידול ועוד".

בשיתוף אונקוטסט
  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully