וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדברים המדהימים שאור יכול לעשות לבריאות שלכם

קובי טיריפינטו, בשיתוף zepter

עודכן לאחרונה: 30.1.2022 / 14:19

סובלים מכאבים, משרירים מתוחים, מתסמיני עור או סתם מדכדוך? יכול להיות שכל מה שחסר לכם זה קצת שמש. תחום הפוטותרפיה מציע חשיפה מבוקרת לתאורה מיוחדת המדמה את קרני השמש ומנצלת אור קוטבי רב צבעים שתכליתו לסייע לתכנת מחדש את השעון הביולוגי

בעשורים האחרונים מתריעים מדענים רבים מפני הסכנות הבריאותיות הרבות הכרוכות בעובדה שאנו מבלים חלק ניכר מזמננו במקומות סגורים עם תאורה מלאכותית, וכשתוצאה מכך כמעט ולא נחשפים לאור השמש, אך מנגד חשופים יותר לקרינת ה"אור הכחול" הבוקעת מתאורת הלד ברחובות, וממסכי הטלוויזיה, המחשבים, הטאבלטים והסמארטפונים.

מחקרים שנערכו במדינות שונות, לרבות בישראל, מצאו רמות נמוכות מאד של ויטמין D בקרב אנשים העובדים במשרדים ולכן אינם נחשפים מספיק לקרני השמש. למעשה, הקלציטריול - חומר שאחראי ליצירת כ-40% מהצורה הפעילה והסופית של ויטמין D מקורו בעור.

קרני שמש. PIXABAY,
השפעת האור על מצב הרוח הודגמה כבר ב-‭1984‬/PIXABAY

האפידרמיס (הרובד החיצוני של העור) עשוי מעשרות שכבות של תאים. התאים העמוקים יותר הם התאים החיים, ובהם קיימות מולקולות שעושות שימוש באנרגיה המתקבלת מקרינת השמש לטובת יצירת הקלציטריול.

באופן פרדוקסלי דווקא אורך הגל מסוג UVB, המסוכן מאד לתאי העור שלנו, הכרחי לייצור המולקולה, ולכן ההימנעות מחשיפה ישירה לקרניי השמש המזיקות הכרחית, אך היא גם הסיבה לכך שמחסור בוויטמין D נפוץ כל כך.

ויטמין D ידוע כבעל חשיבות מרכזית בכל מה שקשור למטבוליזם של העצם. הוא נוטל תפקיד חשוב בחוזק השרירים, יש לו השפעה חיובית על צפיפות העצם ואיכותה ומחקרים הצביעו שמחסור בו מוביל לשברים הקשורים לאוסטאופורוזיס.

בנוסף, רמה נמוכה של הצורה הפעילה של הוויטמין מהווה גורם סיכון למחלות לב וכלי דם ונמצא כי הצורה הפעילה של הוויטמין אף מפחיתה תהליך דלקתי, ונוטלת תפקיד בבקרת חומרים המעורבים בהסתיידות של כלי הדם.

השמש, העור ומה שביניהם

למעשה רוב התהליכים הפיזיולוגיים, הנפשיים וההתנהגותיים בגוף מתרחשים במקצבים צירקדיאניים, כלומר בעלי מחזורים של כ-‭24‬ שעות, ונועדו להתאים את הפעילות שלנו להשפעה המשתנה של השמש לאורך היממה. ‬‬

מקצבים אלו כוללים את מחזור הערות והשינה (הפרשת מלטונין בלילה), את חום הגוף, והפרשת הורמון הסטרס והדחק קורטיזול.

כדי לפעול במקצב יממתי קבוע השעון הפנימי נדרש לאותות חיצוניים - לקלט מהסביבה.

האות הנפוץ והחזק ביותר שמשפיע עליו הוא מתברר אור השמש, או ליתר דיוק, מחזורי האור והחושך. בהתאם לבהירות האור ולמאפיינים שונים שלו, השעון הביולוגי שלנו יודע כיצד לתפקד ומתי להורות על הפרשת חומרים חיוניים לדוף. ללא קלט מבחוץ הגוף יוצא מסנכרון.

או אז, רמות נמוכות של מלטונין ביחס לרמות גבוהות מדי של קורטיזול יש השפעה מובהקת על איכות נמוכה יותר של שינה והופעת תסמיני דיכאון.

השפעת האור על מצב הרוח הודגמה כבר ב-‭1984‬ עת ד"ר נורמן רוזנטל, פסיכיאטר וחוקר בריאות אמריקאי ידוע, הצליח להוכיח שטיפול בפוטותרפיה - חשיפה לאור בהיר בספקטרום רחב במשך כשעה ביום - הפחית דיכאון חורף.‬‬

הגילוי הזה הוביל מן הסתם את הקהילה המדעית להשערה שלא רק דיכאון חורף, אלא גם מצבי דיכאון נוספים, וגם תופעות עור שונות נגרמות או מוחמרות על ידי היעדר חשיפה מיטיבה לשמש וכאוס ביולוגי כתוצאה מהיעדר הסנכרון בין המערכות הביולוגיות.

כיום הראיות המצטברות מצביעות על כך כי היעדר אור שמש ישיר עלול לשנות אפילו את עין האדם ולפגוע בראייה (ע"פ מחקר שהתפרסם ב-JAMA Ophthalmology), כמו כן ברור שאור השמש עשוי להשפיע על תפקוד מערכת העצבים המרכזית - ובמיוחד בכל הנוגע לרמות ההורמון סרוטונין, נוירוטרנסמיטור שמיוצר בהיפותלמוס ומסייע לתאי מוח ותאי עצב אחרים לתקשר ביניהם. אך אליה וקוץ בה. חשיפה לקרינת השמש יוצרת כידוע נזקים לעור ומגדילה את הסכנה לפתח מלנומה (סרטן העור).

קרני שמש. ביופטרון ישראל,
האור אינו מכאיב כלל ובטוח כאמור לשימוש, ולא ידוע על שום תופעות לוואי שליליות/ביופטרון ישראל

האור החדש: להחזיר את האור הטבעי

השאיפה לנצל את האור הטבעי הבטוח הובילה חברות שונות לפתח טכנולוגיות שמבקשות לספק מענה בדרכים חדשות באמצעות חיקוי של אור הזריחה והשקיעה כך שיאפשר לנו לזכות ב"זריחה הדרגתית".

אחת מהחברות הללו היא "צפטר אינטרנשיונל" משוויץ שהצליחה לפתח מערכת רפואית לטיפול פוטותרפי בהיפרלייט, המדמה בעוצמה יעילה את פעולת קרני השמש בשעות הזריחה והשקיעה לטיפול במגוון רחב של מחלות ומכאובים.

המכשיר מתוצרתה, "ביופטרון" שמו, מאפשר למעשה חשיפה מבוקרת לאור לטובת טיפול יעיל בדיכאון חורף, ריפוי פצעים ועור, פיזיותרפיה וטיפול בגירויי עור ואלרגיות.

מדובר במנגנון תאורה המעניק לעור כמות עצומה של קרני אור בספקטרום שמעורר ריפוי טבעי, בטוח ונטול כאבים באמצעות חשיפה לאור ממוקד הדומה לאור של זריחה או שקיעה מלאה.

בחשיפה שכזאת קולטני האור שלנו קולטים דרך העפעפיים לא רק את האור עצמו אלא גם את ההדרגתיות של השינוי בעוצמתו, וההשתנות הדינמית הזאת של אור השמש מעוררת את הגוף בהדרגה, ולהדרגתיות הזאת בחשיפה לקלט האור יש השפעה על התפקוד, על הערנות ואפילו על מצב הרוח (מחקר שפורסם בכתב העת‭European ‬ ‭ Journal of Applied Physiology‬ שהוכיח שנמצא ששימוש באור מבוקר משפיע על הערנות הסובייקטיבית ומשפר את התפקוד הקוגניטיבי והפיזי לאחר).‬‬‬‬

חשוב להדגיש כי ייחודיותו של המכשיר טמונה בעובדה כי בניגוד לקרניי השמש הטבעיות הוא אינו מכיל אור אולטרא סגולי ולכן הוא בטוח לשימוש בניגוד לקרניים על-סגולות של השמש.

ככזה, ה"ביופטרון" פועל כ"מרפא" ומתאים לשימוש במבוגרים ובילדים כאחד. לטענת היצרנית "הוא עוזר לחיזוק המערכת החיסונית, מרפא פגיעות ברקמה ובכלל זה כוויות ומפחית כאבים וחוסר נוחות המונעים לא פעם מאיתנו למצות את החיים".

"הביופטרון מספק טיפול יומיומי לעור"

"לטיפול באור היסטוריה ארוכה. במשך אלפי שנים אנשים בכל העולם ידעו שהאור מועיל לבריאות. שיטת הריפוי באור השתפרה בשנים האחרונות בהצלחה רבה, ותוצאות המחקר הינן בפיתוח ה"ביופטרון", אור קוטבי רב צבעים המשלב אור גלוי ואינפרא אדום שאותו ניתן לנצל ביעילות לטיפול בגירויים על פני העור או חככת (אקזמה) ממקור פנימי, בעיות ודלקות בדרכי הנשימה העליונים, אלרגיות נשימתיות או ליקויים במערכת העצבים, השלד והשרירים", היא אומרת.

הטיפול המומלץ הוא בין 4-10 דקות. האור אינו מכאיב כלל ובטוח כאמור לשימוש, ולא ידוע על שום תופעות לוואי שליליות. "אחד היתרונות הגדולים הוא הקלות בה ניתן ליישם את הטיפול וזמן הטיפול הקצר" מוסיפה לפידות ומציינת כי "הביופטרון מוצע בשלושה גדלים, לטיפול בשטחי עור נרחבים בבית-החולים, כמכשיר לטיפול בשטחים בינוניים במכוני יופי ואסתטיקה ולטיפול ממוקד באור מזערי בבית".

יצוין כי במערב כבר אומצה השיטה לטיפול באור על ידי לב הממסד הרפואי לצד הטיפול התרופתי המסורתי. בכל בתי החולים פועלים מכוני פוטותרפיים שתכליתם לסייע להתמודד עם מחלות עור, דוגמת דלקות עור או פסוריאזיס, צהבת יילודים, קשיי שינה ואפילו, במצבים מסוימים, בסרטן העור.

מה שחשוב לציין בהיבט זה, הוא שלצד המכונים המקצועיים בבתי-החולים המציעים כאמור מענה רפואי מקיף בתחום הפוטותרפיה ניתן מעתה לרכוש בהשקעה יחסית סבירה מכשיר לשימוש עצמי לטובת שורה ארוכה של טיפולים שניתן לבצע גם בבית.

קובי טיריפינטו, בשיתוף zepter

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully