כל מה שרציתן לדעת על גמילה מחיתולים בלילה

בשונה מהורדת החיתול ביום, בלילה היכולת היא פיזיולוגית - אך עדיין ניתן לאמן אותה. מנחת הורים מוסמכת מסבירה איך אפשר לעשות את זה ומאיזה גיל

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA
31/01/2022

הילד נפרד בשעה טובה מהחיתול ביום, אך עדיין ישן עם החיתול בשנ"צ ובלילה, ואתן תוהות מתי יגיע השלב הבא - הורדת החיתול בשינה? הכתבה הזאת היא בשבילכן. דנה לב, מנחת הורים מוסמכת, מסבירה כי הרטבות לילה מתרחשות בשלב ה-REM, שינת החלום, המאופיינת בתזוזות של הגוף. בשלב זה השינה קלה יחסית והילד מסוגל לשחרר פיפי.

אימהות רבות חוששות מרגע הורדת החיתול בשינה, בעיקר מהכביסות הרבות שיידרשו לסדין, לפיג'מה ולמזרן, והן מתלבטות מתי הרגע הנכון לתהליך.

אז מתי כדאי להיפרד מהחיתול בלילה?
ישנן גישות הטוענות כי יש לחכות לחיתולים יבשים במשך שבועיים כדי להוריד סופית את החיתול בשינה, אך גישות אחרות סוברות כי ניתן לעשות זאת במקביל לתהליך הלמידה להורדת החיתול ביום. יש לזכור כי יתכן ויהיו פספוסים בשינה מאחר ובכל זאת מדובר ביכולת פיזיולוגית, אך מנגד, ההמתנה לחיתולים יבשים עלולה לקחת הרבה זמן.

לאפליקציית JAMA

הרטבות לילה מתרחשות לרוב בשלב שבו השינה קלה יותר ויש תזוזות של הגוף. פעוט ישן(צילום: ShutterStock)

האימון בהורדת החיתול בשינה מאפשר לייצר חיווט עצבי חדש ותרגול היכולת ולעתים קל יותר לעשות אותו כאשר הילד צעיר יותר. עם זאת, צריך לזכור כי כל ילד הוא אינדיבידואל ולכל אחד ייקח זמן אחר להתעורר יבש, ללא הרטבת המיטה.

מה לא לעשות בתהליך הורדת החיתול בלילה?
אל תעירו את הילד ואל תקחו אותו באופן יזום להתפנות במהלך השינה. זה עלול לפגוע בחיווט העצבי של הלמידה של תחושת המלאות וההתרוקנות וייצור תלות בכם. מלבד זאת, זה פוגע גם בשינה שלו. בנוסף, אין לכעוס על הילד או להתאכזב שגם הלילה הוא התעורר עם פיפי.

מה כן אפשר לעשות כדי לעזור לילד שעדיין מרטיב ללא חיתול?
דאגו לו לאופציה ללכת להתפנות בצורה נעימה - מנורה קטנה בחדר או בדרך לשירותים, הצבת סיר במקום קבוע ויציב וכו'. על מנת להקל עליכן, הניחו שעוונית מעל הסדין, ומומלץ לרכוש יותר משעוונית אחת, כך שתוכלו להניח את השנייה ברגע שהראשונה נרטבה או בכביסה. במידה והילד ירטיב תוכלו לשלוף את השעוונית במהרה מבלי להחליף ולסדר מצעים חדשים והילד יוכל לחזור לישון מהר (כמובן תוך כדי החלפת פיג'מה זריזה).

הרטבת לילה. ShutterStock
קחו נשימה והתכוננו להתמודד עם כביסות בסבלנות והכלה. הרטבת לילה(צילום: ShutterStock)

בנוסף, הציעו פחות נוזלים כשמתקרבים לשעת השינה וקחו אותו לשירותים לפני שהוא נכנס למיטה כחלק מטקס השינה. זהו אימון גם לסחיטת השלפוחית רגע לפני שהולכים לישון.

הקפידו לשוחח עם הילד ולתזכר אותו מה עליו לעשות אם הוא מרגיש שיש לו פיפי בלילה ועודדו אותו שהוא יכול ללכת להתפנות בעצמו או לקרוא לכן. בבוקר דברו על מה שהיה בלילה, למשל "אתה זוכר שהתעוררת מהשינה והלכת לעשות פיפי?" - כדי לחזק את הדרך שהוא עושה בתוך התהליך. ואתן, קחו נשימה עמוקה והיאזרו בסבלנות גם אם התהליך מרגיש ארוך ומייגע - בסוף זה יצליח לכולם.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.


חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully