וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיוך מושלם: כך שינתה הטכנולוגיה גם את רפואת השיניים

ד"ר זאב מץ, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 16.2.2022 / 17:28

האמצעים הדיגיטליים שולטים בכל תחום בחיינו והם לא פסחו גם על עולם הרפואה, לרבות רפואת השיניים. איך שינתה הטכנולוגיה את רפואת השיניים והפכה את החיוך של מטופלים ללא פחות ממושלם? ד"ר זאב מץ מסביר

ד"ר זאב מץ הוא רופא שיניים כבר 25 שנה, והוא עדיין זוכר את הימים שבהם הטכנולוגיה לא הגיעה לתחום רפואת השיניים. "בעבר היינו משתמשים בחומרי מטבע בחלל הפה כדי להעביר לטכנאי את המידע הנחוץ לייצור הכתרים, התותבות וכו'. חוץ מתחושת חוסר הנוחות שהיתה מתלווה להליך עצמו, גם התוצאה לא היתה מדויקת לחלוטין. כבר בדרך למעבדה היה אובד מידע יקר בשל היווצרות של שינוי בחומר המטבע עצמו: התכווצות או התפשטות, התייבשות או ספיחת נוזלים וכדומה. אלה היו יוצרים עיוות והתוצאה היתה יצירה מוגמרת שהיא בערך-מדויקת", הוא מספר.

אישה אצל רופא שיניים. ShutterStock
אז איך תורמים לנו העזרים הטכנולוגיים? טיפול שיניים/ShutterStock

"כיום, עומדות לרשותנו מצלמות או סורקים תלת מימדיים שמצלמים את חלל הפה בצורה מדויקת ומהימנה וללא עיוותים. המידע שמועבר לטכנאי הוא מיידי והרבה יותר מדויק, ללא שום אפשרות לשינוי האינפורמציה", מסביר ד"ר מץ ומוסיף שבעוד מרפאות שיניים רבות מכריזות על הסורק כציוד מודרני וחדשני, במרפאתו נעשה שימוש בסורק תלת מימד כבר מ-2009 ובסורק דו מימד עוד קודם לכן.

מעבר לדיוק ולנוחות למטופל, איך עוד תורמים לנו העזרים הטכנולוגיים?

"מלבד החלק הראשון שמתבצע במרפאה, בחלקו השני, כאשר הטכנאי פותח את הקובץ שנשלח אליו, הוא יכול לעצב על מסך המחשב את השיניים העתידיות, להאריך או לקצר אותן, לעבות או לשטח וכו', כדי ליצור בסוף התהליך את החיוך האידיאלי למטופל ואז לייצר את הרכיב בחומרים זמניים או קבועים, בהתאם לצורך.

יתרון נוסף שעליו מספר ד"ר מץ הוא קיצור זמן הטיפול ללא פשרות באיכותו: "עצם היכולת שלנו לראות את הבעיות של המתרפא מכל זווית אפשרית, כדי לתת לו את הפתרון הנכון ביותר לבעיה שלו, משפרת למעשה את כל התהליך ומקצרת אותו לזמן מינימלי ולאיכות מקסימלית".

ה"עולם הדיגיטלי" מספק, אם כן, מהירות ביצוע, החל בהעברת הפרטים למעבדה וכלה בעובדה שהמטופל יכול להגיע לפחות מפגשים ולעתים אף לקבל את הציפויים והכתרים כבר באותו היום.

מודל על פי בחירת הלקוח

לכל אחד מאיתנו יש תמונה בראש המבוססת על טעם אישי ועל הדרך שבה היה רוצה לראות את עצמו ואת החיוך שלו משתקף אליו במראה. ד"ר מץ מספר שבחלק מהמקרים, במיוחד כאשר מדובר בציפויי שיניים, ניתן לשתף את המטופל בעיצוב השיניים העתידיות בשלב ההדמיה כדי להגיע לחיוך הנכון ביותר מבחינתו. "אנו מייצרים מודל מודפס של השיניים אליהן אנו שואפים ובעזרת מפתח סיליקוני מעבירים אותן לחלל הפה על ידי החדרת חומר שמדמה את חומר השן, כדי לראות מה תהיה התוצאה הסופית. בצורה כזאת המטופל יודע לקראת מה הוא הולך ובשלב זה, אם יש צורך, ניתן לערוך שינויים בהתאם לטעמו האישי".

אם בעבר ההתייחסות לטכנאי מעבדה היה פשוטו כמשמעו כפונקציה טכנית מובהקת, עם אומן חרסינאי בקצה, הרי שהיום זו אומנות של ממש מהרגע הראשון. "בשלב הייצור משתמשים בבלוקים מחומרים שונים (זירקוניום, חרסינה מחוזקת, סיבי זכוכית ועוד) בהתאם למקרה. מהם מכרסמים את הכתרים או הציפויים ואז הטכנאי, ממש כמו צייר, צובע עם מכחולים את הכתרים או הציפויים כך שלא ניתן יהיה לזהות שמדובר בשן מלאכותית. רמת הדיוק כה מושלמת עד כי לעתים אני כרופא שיניים מתקשה לזהות איזו היא השן הטבעית ואיזו המלאכותית".

ד"ר מץ מוסיף כי ייצור השן נעשה באמצעות מכונה, ללא מגע ידי אדם בדיוק מירבי, כמעט מושלם, כך שמה שתוכנן בשלב ההדמיה הוא מה שמתקבל בפועל. "העובדה שהנתונים נשמרים במחשב מסייעת לנו, במקרים של חבלה ונזק לשיניים, לשחזר בדיוק מושלם ובקלות רבה את היצירות שניזוקו, מה שמקנה תחושת ביטחון למטופל".

בסיכומו של עניין, "המעבר לדיגיטל הפך את התהליך ליעיל, קצר, מדויק והרבה יותר נעים ובטוח למטופל", אומר ד"ר מץ ומבקש להדגיש: "הטכנולוגיה היא רק עוד כלי בדרך לטיפול נכון ואיכותי וישנה חשיבות מכרעת לידע, לניסיון ולהקפדה של הרופא".

ד"ר זאב מץ

טלפון: 053-7896964

האמור בכתבה הוא אינו תחליף לייעוץ רפואי

ד"ר זאב מץ, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully