וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך להתמודד עם הרצונות המנוגדים שלכם ושל הילד?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

20.1.2022 / 7:33

כל הורה מכיר את ההתנגשות החזיתית הזאת: אתם לא מסכימים למשהו, אומרים לא נחרץ, אבל הילד ממשיך להתעקש. מה עושים? כך תסגלו הורות קשובה גם ברגעים מאתגרים

הגיע הערב, הילד כבר נכנס למיטה, אבל רגע לפני השינה הוא מבקש, שלא לומר דורש: "אמא, אני רוצה גלידה!". מאחר וזה משהו שאתן ממש לא מסכימות שיקרה, נוצרת כאן אי הלימה בין הרצון של הילד לבין זה שלכן. הוא ממשיך להתעקש וגם לבכות ואתן מוצאות את עצמכן מתרגזות, אולי גם מרימות את הקול, וכל האווירה הנעימה שקדמה לוויכוח נעלמת כלא הייתה.

לידור תמיר סטון, מלווה אימהות להורות קשובה ומודעת באמצעות מיינדפולנס, מציעה גישה אחרת להתנהלות קשובה וחומלת בסיטואציה. קודם כל, לתת מקום לרצון של הילד - הוא מבחינתו רוצה את הגלידה כרגע, אפשר להגיד לו: "אני מבינה שאתה מאוד רוצה לאכול את הגלידה עכשיו", לאחר מכן נסרב בתוספת הסבר: "כבר צחצחת שיניים ולא כדאי לאכול מתוק לפני השינה, לכן לא תאכל גלידה היום", ואז תוכלו להציע אופציה אחרת שכן מתאימה מבחינתכן, למשל: "נוכל לשמור את הגלידה למחר בצהריים".

העקרון הוא לתת מרחב מקבל ומאפשר, להיות קשובים לרצונות של הילד ולא לבטל אותם, אך במקביל לא לבטל את הערכים, והרצונות שלכם כהורים. במילים אחרות - לקדם את המוטיבציות של עצמכם, של הילד ושל הקשר מתוך גישה החותרת למפגש בכבוד ובהדדיות.

ילד בוכה. ShutterStock
תנו מקום גם לתסכול. פעוט בוכה/ShutterStock

פעמים רבות, כשהילד יגיד "לא" למשהו שאתם מבקשים ממנו או יתעקש על משהו שלא הולם את הערכים של המשפחה, התגובה תהיה אוטומטית ולא תעצרו לחשוב מה בעצם הילד רוצה. זה קורה מאחר ולכל אחד מאיתנו יש כפתורים שאם ילחצו עליהם זה יפעיל משהו אוטומטי. ברגע שתהיו קשובים יותר ומודעים לכפתורים האלה, יהיה יותר קל להתמודד עם סיטואציות בהן הרצונות של ההורים ושל הילד פשוט מתנגשים.

תוכלו לבחור את התגובות ממקום קשוב וחומל ולא לתת לתגובות אוטומטיות לנהל אתכם. אפשרו לתחושות ולרגשות של הילד להתקיים, אל תתעלמו מהם, אך אל תשכחו שהמשימה היא להתוות את הדרך בכבוד ובהדדיות.

אז איך ניתן לראות את הילד ממקום קשוב וחומל?

ראשית, תנו לגיטימציה לרצונות שלו ודעו איך "לסרב מבלי לדחות". במקביל, שימו לב שאתן מספיק קשובים אליו ביומיום. הנה כמה דוגמאות אפשריות ליישם זאת:

1. הכניסו זמן ביום בו אתם לגמרי נוכחים עם הילד, בלי הסחות דעת כמו נייד, טלוויזיה או התעסקות במטלות הבית תוך כדי.

2. גלו אמפתיות לרגשות של הילד - אם הוא קיבל מכה, נפל, או סיפר משהו שקרה לו - גם אם בעינינו זה נראה שולי להתייחס, הביעו אמפתיה. אל תגידו "לא קרה כלום" כי בעיניו כן קרה.

3. שמשו מודל - התנהגו לפי הערכים שאתם מצפים מהילד. איך אפשר לדרוש מממנו משהו שההורים לא עושים בעצמם? למשל לאכול בריא כשהוא רואה אתכם זוללים ממתקים בערב?

4. תנו לילד להוביל ולהחליט בכל מיני סיטואציות במהלך היום כמו לבחור בין שני משחקים או בין פעילויות שאפשר לעשות אחרי הגן.

גם אם זה נראה מאוד רחוק, השינוי הגדול בסופו של דבר יגיע בעקבות שינוי המודעות ומתן תשומת הלב, הקשב והחמלה לעצמכם ולילד.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.


חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully