וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגישים שאתם על הקצה? כך תתמודדו עם השחיקה בהורות

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 7:46

משרה מלאה, סביב השעון בלי חופשות או ימי מחלה - פלא שתפקיד ההורות שוחק אותנו כל כך? איך מתמודדים עם זה וטוענים את המצברים? 5 טיפים שיעזרו לכם לנצח את השחיקה ההורית

כשאנחנו פוגשים את המונח "שחיקה" אחת התמונות הראשונות שיעברו לנו בראש תהיה של עובדי מפעל מותשים יתר על המידה, רופאים מתמחים במשמרות ארוכות ואולי מלצרים בשכר מינימום. אבל שחיקה לגמרי יכולה להתרחש גם בתוך הבית, אפילו עוד לפני שקמנו מהמיטה.

כי נכון שהמתמחים עובדים קשה, אבל מה עם התפקיד שלנו כהורים? הרי מדובר על קריירה לטווח ארוך, במשרה מלאה, סביב השעון ללא חופשות וימי מחלה.

גידול ילדים לצד השמחה והסיפוק, יכול להיות תפקיד מאוד שוחק. ההורות מלווה לא פעם במצבי דחק וחרדה, היא מפעילה עלינו עומס רגשי ופיזי עם חשיפה לתשישות והצפה. כשתחושות אלו נחוות לאורך זמן הן יכולות לגרום לסימפטומים של שחיקה כגון: מצב רוח ירוד, חוסר סבלנות, אובדן הנאה, קושי לחשוב בבהירות, "פתיל קצר" ורגזנות, ירידה בבריאות הגופנית ואף דיכאון.

בשלבים מאוחרים, שחיקה הורית יכולה ללבוש צורות מפחידות אפילו יותר, כמו הפרעות שינה, בעיות בריאות, צריכה מוגברת של אלכוהול, מחשבות אובדניות, קונפליקטים זוגיים ואפילו התעללות והזנחה בילדים.

לאפליקציית JAMA

אמא מתוסכלת יושבת על הספה וילדים משתוללים סביבה. ShutterStock
עומס רגשי ופיזי עם חשיפה לתשישות והצפה. אמא שחוקה/ShutterStock

כהורים צעירים, אנחנו מנסים לנווט את השינויים הפיזיים, הרגשיים והפסיכולוגיים שמגיעים עם הלידה תוך כדי שאנחנו מגדלים תינוק בפעם הראשונה. ואם אין לנו מספיק עזרה, הרשת החברתית שלנו מתרופפת, יש לנו קריירה שמחכה לנו, דאגות כלכליות, קצת רקע של חרדה ושאיפה לפרפקציוניזם - השחיקה ממש מעבר לפינה.

קודם כל, דעו שאתם ממש לא לבד, מחקרים מראים שכ 60% מההורים מדווחים על שחיקה. אתם צריכים ומגיעה לכם עזרה, התזכורת הזו תהיה הצעד הראשון והמכריע לקראת החזרה לעצמכם. הנה 5 טיפים חשובים שיעזרו לכם לנצח את השחיקה:

1. התייחסו לפרפקציוניזם שלכם
אנחנו יודעים ששלמות אינה ניתנת להשגה, אבל אנחנו ממשיכים לרדוף אחריה. זכרו כי בכל פעם שאנחנו מציבים לעצמנו מטרה גבוהה מדי, שמשתנה ללא הרף, אנחנו מתחילים להישחק. נסו להשתחרר מהסטנדרטים הלא מציאותיים (שהתינוק יישן כל הלילה, שאני אהנה איתו כל הזמן, שהבית יהיה מסודר, שתמיד יהיה אוכל מבושל, שהכביסה תהיה מקופלת, שלא יהיה זמן מסך, שהוא יכיר את כל השמות של החיות וישיג את כל אבני הדרך ההתפתחותיות לפי הספר). במקום זה נסו להתייחס ליכולות, לחוזקות ולכישרונות הייחודיים שלכם ברגע הנוכחי. אף פעם לא מאוחר לאמץ מנטליות של "אמא טובה דיה", הורות שעומדת בניגוד ישיר ל"הורה המושלם". כי אנחנו לא יכולים להיות בסדר כל הזמן, וזה ממש בסדר.

כביסה. ShutterStock
אז הכביסה לא תמיד תהיה מקופלת - שחררו את זה. ערימת כביסה/ShutterStock

2. הגדרת ציפיות עם הפרטנר
נרצה או לא נרצה, תפקיד ההורות מחזיר אותנו לדפוסי משפחה מסורתיים, עיקר המעמסה היא על האימהות. זה מתחיל מההיריון, הלידה וההנקה וממשיך להיבטים נוספים. תרומות לא שוות לעומס הפיזי, הנפשי והרגשי יכולות להשפיע על מידת השחיקה. חשוב להגדיר ציפיות, לחלק את המטלות והמשימות, להוריד עומסים ולבקש עזרה.

3. אמצו חמלה עצמית
מה הייתם אומרים לחבר שחווה משבר או שחיקה? סביר שהייתם מתפשרים, מפגינים אמפתיה ומציעים תמיכה - מגיעה לכם אותה התייחסות מעצמכם. ביקורת עצמית מזיקה לבריאות הנפשית והפיזית שלנו, דיבור עצמי שלילי גורם לנו להרגיש לא יעילים, בודדים, חלשים ולא ראויים, הורמון הסטרס (קורטיזול) עולה וגובה מחיר עצום מגופנו. חמלה עצמית לעומת זאת, מפעילה מערכת שונה לחלוטין, היא מעלה הורמונים מרגיעים (אוקסיטוצין), מגבירה הערכה עצמית ותחושת מסוגלות.

כדי להתחיל לאמץ את הלך הרוח החדש הזה עלינו לשנות את האופן שבו אנחנו מדברים לעצמנו:
השחיקה אומרת: "אני לא האמא שאני צריכה להיות", והחמלה אומרת: "אני מנסה בכל כוחי". השחיקה אומרת: "אני הולך לדפוק את הילדים שלי", והחמלה אומרת: "זה בסדר להרגיש לא בטוח. אני חדש בעניין הזה".

הורים וילדים משחקים. ShutterStock
חלקו את המשימות והמטלות ביניכם בצורה מאוזנת. הורים וילדים/ShutterStock

4. טפחו רשתות תמיכה
הרבה משתנה במערכות היחסים שלנו כשאנחנו הופכים להורים, החברים מתרחקים וסדר העדיפויות משתנה. אבל אנחנו צריכים לאתגר את עצמנו ולטפח את החברות גם אם לא תמיד מתחשק לנו. צריך להתעדכן, להתעניין, להזמין ולהתחבר. צריך להכיר את ההורים בשכונה, את השכנים והקהילה. יציאה מאזור הנוחות שלנו כדי להטמיע מערכות יחסים היא צעד מצוין נגד שחיקה.

5. הגדילו את הזמן הפנוי שלכם
לפני שאתם מגלגלים עיניים ונזכרים ברשימת המטלות הבלתי נגמרת והדרישות מהילדים המאוד חמודים ומתישים, זכרו - הפסקות הן יותר מהכרחיות. נמצא כי הפסקות קבועות מפחיתות את הסיכון לתאונות עבודה - חיי העובדים חשובים, נכון? והורים שמטפלים בבני אדם אחרים סביב השעון לא צריכים הפסקה? ברור שאמבטיות קצף, ספא, חופשה וסוף שבוע בפריז לא יזיקו, אבל המפתח הוא לחזור לדברים הבסיסיים: שבו במרפסת 10 דקות, תגידו "כן" לדברים שמעניינים אתכם, תגידו "לא" לדברים שאתם לא רוצים לעשות, התקשרו לחבר פעם בשבוע, הקשיבו למוזיקה, לכו לישון מוקדם, תראו קומדיות, לייצר זמן לעצמכם יכול להיות יותר פשוט ממה שנדמה לכם.

הכותבת היא מנתחת התנהגות מוסמכת, MA בחינוך מיוחד, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.


חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully