וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיקת הסילבסטר מתקרבת? זה הזמן לטפל בבעיית הריח הרע מהפה

ד"ר עלאא דראושה, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 12.12.2021 / 13:54

ריח רע מהפה הוא אחת הבעיות המביכות והלא נעימות ביותר מהן אנחנו יכולים לסבול. ברוב המקרים מדובר בתסמין של דלקת חניכיים, ממנה יסבול כמעט כל אדם בוגר מתישהו במהלך חייו. אז ממה זה נגרם, איך נדע לאבחן והכי חשוב - כיצד נטפל בבעיה? ד"ר עלאא דראושה עם כל התשובות

דלקת חניכיים היא בעיה ממנה סובלים, ברמה כזו או אחרת, תשעה מתוך עשרה אנשים. בהיקף רחב כל כך של תופעה, היינו מצפים אולי לקצת יותר מודעות בכל הנוגע לדלקות חניכיים ולתחזוקה השוטפת הנדרשת למניעתן, אך בפועל אנשים רבים כלל אינם יודעים לזהות כי הם סובלים מדלקת חניכיים, אינם מודעים לגורמים, לדרכי הטיפול ובעיקר לא לסיכונים שמגיעים עמה.

דבר נוסף אליו אנשים רבים לא מודעים הוא העובדה שהם סובלים מבעיה של ריח רע מהפה. כיום, בעקבות הקורונה והמסכות שהיא מאלצת אותנו לעטות קל יותר להבחין בכך בעצמנו, אך לרוב מדובר בבעיה שמי שסובל ממנה הם בעיקר הסובבים אותנו, ולהם לא תמיד נעים להעיר. ריח רע מהפה עלול להיגרם אמנם גם מסיבות שקשורות לקיבה ולתהליך העיכול, אבל ברוב המקרים הוא ייגרם בעקבות דלקת חניכיים, וייעלם עם הטיפול המתאים.

תהליך ההתפתחות של דלקת החניכיים

ישנן סיבות שונות להיווצרות דלקת חניכיים - יש השפעה של גנטיקה, יש גורמי סיכון כמו עישון או מחלות שונות (כגון סוכרת), אבל עיקר הבעיה היא היגיינה לקויה שמאפשרת לדלקת להתפתח. כך זה קורה: שאריות המזון שמצטברות בין השיניים שלנו משמשות כמצע לחיידקים הנמצאים בפה. כתוצאה מהשילוב בין השניים, נוצרת שכבה לבנה-צהבהבה על גבי השיניים, הנקראת פלאק - רובד חיידקי.

היווצרות פלאק על גבי השיניים היא טבעית לחלוטין ובלתי נמנעת, ושמירה על היגיינת הפה היא מה שמשאיר אותה ברמה שאינה מזיקה. אך כאשר אין הקפדה על צחצוח שיניים כמו שצריך, הפלאק מתחיל להתקשח ולהפוך לאבנית שמצטברת סביב צוואר השן ולעיתים גם מתחת לקו החניכיים. האבנית היא מקור הזיהום אשר גורם לדלקות החניכיים, וככל שהיא לא מטופלת היא ממשיכה להתקשח, צבעה עשוי להפוך לכחול, חום או שחור, והיא עשויה להצטבר לא רק על גבי החניכיים עצמם אלא גם מתחת לחניכיים ואפילו סביב העצם שחובקת את השן.

נשיקה סילבסטר. ShutterStock
שהנשיקה תעבור בכיף/ShutterStock

תסמינים וסיכונים

דלקות חניכיים מלוות במספר תסמינים לא נעימים, שעלולים ליצור סיטואציות מביכות. ראשית, הצטברות האבנית, שהיא למעשה כר פורה לבקטריות, גורמת לריח רע מהפה. בשלבים מתקדמים של דלקת החניכיים, אפילו צחצוח שיניים לא יצליח לשפר את הבעיה. תסמינים נוספים של דלקת חניכיים עשויים להיות נפיחות של החניכיים או אדמומיות (לרקמת חניכיים בריאה יהיה צבע ורוד) וכן דימומים מהחניכיים. בתחילה תבחינו בדימום רק בעת צחצוח השיניים, אך ככל שהדלקת תחמיר ייתכנו דימומים ספונטניים, בעיקר באכילת מזון קשה כמו גזר או תפוח.

לקריאה נוספת מאת ד"ר דראושה:

שיקום על גבי שתלים מחזיק מעמד לאורך זמן, האמנם?

אך מלבד התסמינים הללו, דלקות חניכיים עשויות לגרום לסיבוכים לא רצויים. ככל שהדלקת מחמירה ומתפשטת, היא עלולה לפגוע לא רק ברקמה עצמה אלא גם, כאמור, בעצם החובקת את השן, דבר שעלול להוביל לנסיגת חניכיים, נסיגת עצם ואפילו לאובדן שיניים. יש לציין כי דלקות חניכיים כרוניות מקשות גם על שיקום הפה באמצעות שתלים, הופכות את ההשתלה עצמה לתהליך מורכב, כואב ויקר הרבה יותר (כיוון שבמקרים רבים תידרש השתלת עצם) ובמקרים רבים מובילות גם לכישלון של השתלים.

אפשרויות הטיפול בדלקות חניכיים

כפי שניתן להבין, אי שמירה על היגיינת פה וצחצוח שיניים בתדירות הרצויה הם הגורם העיקרי להתפתחות דלקת חניכיים. אנשים רבים שסובלים מדלקות חניכיים ונתקלים לראשונה בדימומים בעת הצחצוח, נבהלים ומחליטים להפסיק לצחצח מתוך חשש שהצחצוח עצמו פוגע בחניכיים יותר. זו, כמובן, טעות שרק תחמיר את מצב הדלקת. אלא אם כן קיבלתם הנחייה מרופא השיניים, לפרק זמן קצר אחרי הליך כירורגי כגון עקירה, אין שום סיבה להפסיק לצחצח שיניים ואין להיבהל מהדימומים.

לצד הקפדה על צחצוח שיניים ניתן להשתמש במשחות שיניים ובשטיפות פה אנטי-בקטריאליות, אך 90% מהפתרון לבעיית דלקות החניכיים נמצאים במרפאת השיניים, והטיפול מותאם למצב הדלקת: במצב התחלתי, כאשר האבנית היא על-חניכית, יש לעבור ניקוי אבנית אצל שיננית בתדירות אותה יקבע הרופא. בשלבים מתקדמים יותר, בהם האבנית היא גם תת-חניכית, כלומר נבנתה גם מתחת לחניכיים, נדרש ניקוי עמוק יותר הנקרא גם הקצעת שורשים.

במסגרת הקצעת השורשים יעבור המטופל ניקוי עמוק של כל הכיסים שבין החניכיים, תחת הרדמה מקומית. לאחר הטיפול ניתן לשטוף את הפה עם מי מלח ולהשתמש במשחות שיניים/שטיפות פה בהתאם להנחיות הרופא. במקרים חמורים במיוחד, ניתן לעבור טיפול בלייזר, אותו יבצע רופא השיניים לארח ניקוי האבנית, וגם הוא יתבצע בהרדמה מקומית. הטיפול, שאינו כרוך בכאבים ואינו גורם לדימום או לנפיחות, צורב את רקמת החניכיים החולה וגורם לרקמה חדשה ובריאה לצמוח במקומה.

על אף כל הטיפולים המצוינים לעיל, יש לזכור כי לדלקות חניכיים חמורות ישנן גם השלכות לא פשוטות שעשויות להיות בלתי הפיכות ולהוביל, כאמור, לאובדן של שיניים בריאות לחלוטין. שגרה פשוטה של שמירה על היגיינת פה ראויה והגעה לניקוי אבנית אחת לחצי שנה, ולבדיקה אצל רופא שיניים אחת לשנה - עשויה להציל את השיניים שלכם ולמנוע היווצרות ו/או החמרה של דלקות חניכיים.

ד"ר עלאא דראושה הוא רופא שיניים, מנהל מרפאת שיניים הנמצאת בעראבה.

ד"ר עלאא דראושה, בשיתוף zap doctors
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully