מדענים דירגו אלפי מזונות וקבעו מי הכי בריא ומי הכי מזיק

אם הייתה רשימה שמראה איזה מזונות הכי בריאים ואיזה הכי גרועים, הייתם רוצים לשים את היד עליה. עכשיו אתם יכולים. אז איזה מאכל הכי טוב לכם ומאיזה כדאי שתימנעו במיוחד?

01/11/2021
כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים (מערכת וואלה!)

מה הייתם נותנים כדי לדעת אלו מזונות שאתם אוכלים הם הכי בריאים לכם? מדענים פיתחו מדריך תזונה חדש, המכונה "מצפן האוכל" (Food Compass), כדי לעזור לאנשים לבחור תזונה בריאה יותר. הוא מציג פרופילים של חומרים מזינים של יותר מ-8,000 מזונות ומשקאות ומדרג אותם כטובים או רעים עבורכם.

מצפן המזון שפורסם בכתב העת Nature Food ומומן בחלקו על ידי ענקית ייצור המזון דנונה, מתמקד ב-54 מאפיינים תזונתיים שונים הקשורים למחלות כרוניות עיקריות. גורמים אלה יכולים להגביר או להפחית את הסיכון להשמנה, סוכרת, מחלות לב וכלי דם, סרטן ותת תזונה.

עוד בוואלה!

אם כבר סלט: 9 הירקות הכי בריאים שיש

לכתבה המלאה

"ברגע שאתה עובר מעבר ל"אכול ירקות או הימנע ממשקאות מוגזים", הציבור די מבולבל לגבי איך לזהות בחירות בריאות יותר במכולת, בקפיטריה ובמסעדה. צרכנים, קובעי מדיניות ואפילו התעשייה מחפשים כלים פשוטים להנחות את כולם לקראת בחירות בריאות יותר", אומר מוביל המחקר פרופסור דריוש מוזפריאן, דיקן בית הספר למדעי התזונה והמדיניות של אוניברסיטת טאפטס, בהצהרה.

אז מה הכי בריא לכם? גיף של מאכלים(צילום: Giphy)

המדריך יכול לעזור ליצרנים להוריד את רמות השומן, הסוכר והמלח במזונות מעובדים פופולריים. זהו המדריך הראשון מסוגו שהוא אובייקטיבי ומתחשב בגורמים בריאים ומזיקים באופן שווה. מדריכים אחרים מתרכזים רק באחרונים ובמידה רבה רק בכמה חומרים מזינים. מצפן האוכל מנתח את כולם. והוא גם לוקח בחשבון מרכיבים, תכונות עיבוד, כימיקלים צמחיים ותוספים.

כיצד מחושבים הציונים?

מצפן האוכל משתמש בציון אחד עקבי עבור כל המזונות, המשקאות ואפילו המנות והארוחות המעורבות במקום לקבץ אותם לתת להם ניקוד באופן סובייקטיבי בצורה שונה. הוא פותח ונבדק באמצעות מסד נתונים לאומי מפורט של 8,032 מזונות ומשקאות שנצרכו על ידי אמריקנים. תשעה תחומים מייצגים היבטים שונים הרלוונטיים לבריאות של מזון, משקאות וארוחות מעורבות.

מצפן האוכל תוכנן כך שתכונות נוספות וציון יכולים להתפתח בהתבסס על ראיות עתידיות. אלה עשויים להתייחס לבריאות מערכת העיכול, המוח והעצמות, תפקוד מערכת החיסון, ביצועים פיזיים ונפשיים ולא פחות חשוב - קיימות.

כל מזון, משקה או מנה מעורבת זוכה לציון סופי של מצפן מזון שנע בין 1 (הכי פחות בריא) ל-100 (הכי בריא). החוקרים מצהירים על ציון 70 כדירוג סביר למזונות או משקאות שיש לעודד. יש לצרוך מזון ומשקאות בציון 31-69 במידה. כל דבר עם ציון 30 ומטה יש לצרוך באופן מינימלי.

קיבל ציון גרוע במיוחד. סטייק בשר אדום(צילום: ShutterStock)

באופן לא מפתיע, הקטגוריה בעלת הניקוד הנמוך ביותר הייתה חטיפים וקינוחים מתוקים (ציון ממוצע 16.4). הקטגוריות הגבוהות ביותר היו ירקות (69.1), פירות (73.9) וקטניות, אגוזים וזרעים (78.6). בקרב המשקאות, הציון הממוצע נע בין 27.6 למשקאות תוססים ל-67 עבור מיצי פירות או ירקות טבעיים לחלוטין. ירקות ועופות עמילניים קיבלו ציון 43, בשר בקר 25 ופירות ים 67.

המצפן הוא מערכת הפרופיל התזונתי העיקרית הראשונה המשתמשת בניקוד עקבי על פני קבוצות מזון מגוונות, וזה חשוב במיוחד עבור מנות מעורבות שאינן חומרי גלם בלבד. לדוגמה, במקרה של פיצה, למערכות רבות אחרות יש אלגוריתמי ניקוד נפרדים עבור החיטה, הבשר והגבינה, אך לא למוצר המוגמר עצמו. כך ניתן למצוא גם כריך חמאת בוטנים וריבה, קארי ירקות, סלט טונה ומיונז ועוד.

אגב למקרה שתהיתם אוכמניות קיבלו את הציון 100, ואילו פודינג שוקולד קנוי את הציון 1.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully