וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן, הוא בריא, אבל מה *באמת* לא ידעתם עד היום על שמן זית כתית מעולה?

בשיתוף יד מרדכי

עודכן לאחרונה: 31.10.2021 / 10:38

על התועלות של שמן הזית כולנו קראנו ושמענו, אולם כמה שמן זית כדאי לצרוך ביום, איך הכי נכון לאחסן אותו, איך משתמשים בו נכון וכמובן, איך מזהים שמן זית איכותי באמת? הנה כל מה שאתם חייבים להכיר

שמן זית. ShutterStock
יש שמן זית, ויש שמן זית כתית מעולה/ShutterStock

לא, זו לא עוד כתבה שתמליץ לכם לצרוך שמן זית. על התועלות שלו בטח כבר קראתם לא פעם בעבר.

אתם בטח כבר יודעים ששמן זית, מעבר לעובדה שהוא טעים במיוחד, הוא גם אחד מהמזונות הבריאים שיש, בזכות ההרכב התזונתי העשיר, המגוון והייחודי שלו, המכיל חומצה אולאית אומגה 9, פוליפנולים, פיגמנטים כמו קרוטנואידים וכלורופיל, ויטמין E ופיטוסטרולים. הרכב זה לא זהה בין שמני הזית ומושפע מזן הזיתים, תנאי הגידול, מקום האחסון, איכות השמן ועוד.

כאמור, על כל זה סביר להניח שכבר קראתם בעבר, באחת מבין הכתבות שהיללו את שמן הזית, ובצדק. הפעם, הגיע הזמן למידע שאתם באמת צריכים.

לרכישת שמן זית כתית מעולה של יד מרדכי>>

כמה שמן זית כדאי לצרוך בכל יום?

השאלה הראשונה היא שאלת הכמות כמובן. במטבח הים-תיכוני, שמן זית הוא מרכיב מרכזי ומשמש למנות סלטים, בשרים, גבינות ועוד. בזכות כל אלה, ארגוני מזון בינלאומיים כבר הכתירו לא פעם את המטבח שלנו בתואר "התזונה הטובה בעולם" ואם גם אתם משלבים בו שמן זית, הכמות הנכונה והמומלצת לצריכה לאדם היא 2 כפות ביום. כך ניתן להחליף שומן רווי בכמות זהה של שמן זית, מבלי להוסיף אותו על כמות השומן שאתם צורכים מדי יום. 2 כפות ביום לאדם יכול להישמע הרבה, אבל קצת על הלחם של ארוחת הבוקר, בסלט של הצהריים ובדג שאתם מטגנים בערב והנה - הגעתם. כמובן שאם אתם מכינים כמויות לכל המשפחה, הגדילו את צריכת השמן בהתאם.

איך יודעים לזהות שמן זית איכותי?

אז כמות יש לנו, אבל מה לגבי האיכות? ישנם שלושה מרכיבים שעוזרים לנו לדעת עד כמה שמן הזית שלפנינו הוא ברמה גבוהה:

1) דרגת חמיצות - הרמה המומלצת היא 0.8% ומטה. חומציות נמוכה גם עשויה להעיד שהשמן הופק מזיתים איכותיים, בתנאים אידיאליים.

2) ארומה וטעם - בדיקות שנערכות על ידי צוות טועמים מקצועי ובהן מוערכות בין היתר עוצמות הארומות הפירותיות של השמן, כמו גם המרירות והחריפות שלו. דרך בדיקה זו ניתן לדעת האם קיימים בשמן פגמים שונים.

3) הפקת שמן זית בכבישה קרה - תהליך הפקה באמצעים מכניים בלבד, ללא הוספת חומרים כימיים. תהליך זה מאפשר לשמן לשמור על ההרכב שלו. סוגי השמנים בכבישה קרה הם שמן זית כתית וכתית מעולה, המומלץ ביותר לצריכה.

בישראל, סקר שנערך על ידי מכון המחקר גאוקרטוגרפיה עבור "המבחן של המדינה" בחודש יולי 2021 מצא כי למעלה מחצי מבעלי הדעה בנוגע לטעמו של שמן הזית בחרו בשמן זית כתית מעולה של יד מרדכי כשמן הטוב והאיכותי ביותר מבין מותגים ישראלים שנבדקו, בפער ניכר על פני המתחרים.

סלט מוצרלה עם שמן זית. ShutterStock
איך מזהים איכות?/ShutterStock

האם מותר להשתמש בשמן זית לטיגון?

בשמן זית הכי כדאי להשתמש כשהוא בטמפרטורת החדר, כדי לזכות במקסימום ערכים תזונתיים. אפשר גם להוסיף שמן זית בסוף תהליך הבישול, או אפילו מעל המזון המבושל, כדי שישמור כמה שיותר על התועלות והערכים התזונתיים שלו.

ומה בעניין טיגון עם שמן זית? ההמלצה למי שמקפיד על תזונה בריאה היא להימנע באופן כללי וככל הניתן מטיגון קל, עמוק או ממושך, ללא קשר לסוג השמן בו משתמשים. אך אם בכל זאת החלטתם לטגן - שמן זית כתית מעולה, כמו של יד מרדכי, יציב בחימום ולכן מתאים לטיגון וגם לבישול.

למה לטגן בשמן זית ולא בשמן אחר ואיך לטגן נכון?

שמן זית מתאים לטיגון בזכות שילוב בין נקודת עישון גבוהה (הטמפרטורה בה מתחיל תהליך פירוק חומצות השומן), נוגדי החמצון הרבים שבו וההרכב הייחודי שלו, שמשאיר אותו יציב בתהליך החימום. - בשמן זית יש מעט חומצות שומן רווי וחומצות שומן רב בלתי רוויות, ובעיקר חומצת שומן חד בלתי רוויה (אומגה 9). בשילוב כל המרכיבים הללו, מומלץ לטגן רק בשמן זית כתית מעולה, להימנע משימוש חוזר בשמן, לקצר את זמן הטיגון ולטגן בכלי בעל שטח פני קטן, כדי להפחית את חשיפת השמן לחמצן.

איך מאחסנים שמן זית?

אנחנו רוצים למנוע משמן הזית שלנו נזקי חמצון, כדי לשמר את האיכויות שלו כמה שיותר. לכן, אחסנו את בקבוק שמן הזית שלכם במקום קריר ואפל (אבל לא במקרר!), בבקבוק זכוכית כהה או לחלופין, בפח צר וגבוה והרחיקו אותו ממקורות חום כמו הכיריים (כן, למרות שזה נוח), התנור, המיקרוגל, החלון ועוד.

טיפ חשוב: נסו לפתוח את הבקבוק כמה שפחות - כל פתיחה כזו מכניסה חמצן פנימה. מרגע שפתחתם את הבקבוק, ההמלצה היא לסיים אותו תוך שלושה חודשים.

לרכישת שמן זית כתית מעולה של יד מרדכי>>

בשיתוף יד מרדכי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully