וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך המלא לניתוחי אף בשיטה אנדוסקופית

ד"ר אברהם אברג'ל, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 16.3.2022 / 12:05

ניתוחי אף בשיטה אנדוסקופית שכיחים מאוד ונותנים מענה לבעיות בסינוסים (עם וללא פוליפים), קשיים בנשימה אפית, מחיצה עקומה וחסימת נתיב האוויר באף. ד"ר אברהם אברג'ל מומחה לרפואת אף אוזן גרון מרחיב על השיטה, דרכי הטיפול ותהליך ההחלמה

ניתוח אנדוסקופי באף. ShutterStock
ניתוח אף/ShutterStock

בעיות באף באופן כללי נחלקות לשתי קבוצות: בעיות נשימה שמקורן במבנה האף ובעיות הקשורות למחלות של רירית האף - פוליפים, בצקת, התנפחות של הרירית - אשר מייצרות הפרשות שסותמות את האף ויש לפנותן. מחלות דרכי הנשימה של האף מטופלות בשתי דרכים - הראשונה שמרנית ונעשית באמצעות תרסיסים וכדורים (לעיתים סטרואידים) שמטרתם להקל על ההפרשות והשנייה באמצעות ניתוח - אם וכאשר דרך הטיפול הראשונה לא צלחה.

תהליך האבחון

מחלות אף מתבטאות בקושי לנשום דרך האף, חסימת נתיב האוויר האפי, תחושה של גודש תמידי (האף סתום אך ללא נזלת), שינויים בחוש הריח וכן הופעה של דלקות כתוצאה מנזלת דלקתית וסינוסיטיס כרונית עם פוליפים מלווה בהתנפחות של הרירית ובחסימת האף.

יש לך שאלה? ד"ר אבנר רשף עונה על שאלות גולשים בפורום אנגיואדמה תורשתית באתר דוקטורס>>


בבואנו לטפל בבעיות אלו חשוב לבצע הערכה ראשונית שמטרתה לבחון מהם הגורמים המשפיעים ביותר על המצב - האם זוהי חסימה שמקורה בשסתום האף? האם זו מחלת רירית האף? האם יש לחולה פוליפים שחוסמים את האף? התשובות לשאלות אלו מתקבלות באמצעות בדיקה מעמיקה של מבנה הפנים והחך ובהשלמה של בדיקה אנדוסקופית, שמציגה את החלל בתוך האף ומסייעת להעריך את מקור החסימה ולגבש את תוכנית הטיפול וההדרכה הנלווית אליה. במקרים בהם הבדיקה האנדוסקופית לא מלמדת על מקור החסימה המטופל יעבור צילום סי.טי ובפרט כאשר ברקע ישנה מחלה דלקתית כמו פוליפים ויש להחליט עם הפתרון הניתוחי יכלול גם את הסינוסים. אך כאמור עוד בטרם נפנה לטיפול הניתוחי ננסה לטפל בבעיה בדרכים שמרניות.

הטיפול השמרני

אם אדם מתלונן על קושי נשימתי דרך האף, תחושה מתמדת של גודש, כאבי ראש שנובעים מהסינונים וקושי לבצע פעולות הכרוכות במאמץ יום יומי כמו אכילה ודיבור הרי שמומלץ להגיע לבירור אצל רופא אף אוזן גרון לביצוע אבחון רפואי והתאמת תוכנית הטיפול.

תחילה אנחנו בוחנים מהי הבעיה העיקרית - ומאבחנים אם מדובר בבעיה הנובעת ממחלה של הרירית או אם מדובר בבעיה מכנית (מחיצה עקומה או קונכיות מוגדלות). במקרה הראשון אנחנו מציעים טיפול שמרני-תרופתי אשר מבוסס בעיקר על תרסיסים נוגדי דלקת סטרואידלים לאף, טיפולים אנטי היסטמינים ממוקדים לאלרגיה ושטיפות של האף במי מלח, ואילו במקרה השני אנחנו מציעים פתרון ממוקד יותר לטיפול בגורם המחלה. אם הטיפול השמרני לא פתר את הבעיה נפנה לניתוח.

הפתרון הניתוחי

בשלב המקדים לניתוח נבצע הערכה ראשונית לבירור התחלואה של הרירית ולמציאת האיברים באף שיוצרים את החסימה. ככלל - כדי לפשט את התמונה נתמקד כעת בבעיות האף ולא בסינוסים. ניתן לחלק את האף לארבעה חלקים:

1. מחיצת האף שמחלקת את החלל לשני חלקים.

2. שסתום האף שממוקם בחלקו הקדמי של האף - הוא האזור הצר ביותר ותפקידו לווסת את כמות האוויר הנכנסת לחלל האף.

3. קונכיות האף - שממוקמות בצדי האף ומהוות את הווסת העיקרי לנשימה דרך האף.

4. "השקד השלישי" - שממוקם בקצה האחורי האף, וקשור יותר לחסימה בדרכי הנשימה במבוגרים אך יותר בילדים.

את הניתוח אנחנו נשקול רק לאחר שמיצינו את שיטות הטיפול השמרניות ורק לאחר שהבנו אלו גורמים מעורבים במחלה.

מהלך הניתוח

כפי שצוין ישנם מספר ניתוחים בתחום מחלות האף והסינוסים כאשר השכיח ביותר מבניהם מתמקד ביישור המחיצה והקטנת הקונכיות. בניתוח מחיצה נהוג להפריד את החיבורים בין הסחוס לבין העצם כדי שיהיה ניתן ליישר את המחיצה ולקבע אותה למרכז האף - מאפיין חשוב ומשמעותי מאוד מבחינה אסתטית המצריך עבודה עדינה ומיומנות מקצועית.

בניתוח זה אנחנו רוצים להקטין את הקונכיות אך להשאיר אותן מתפקדות - אנחנו מצמצמים אותן כדי ליצור מעבר רחב יותר וזאת מבלי להסיר את הרירית, שמנקה את האוויר, מחממת, מלחחת ומעניקה תחושה. משך הניתוח נע בין שלושת-רבע שעה לבין שעתיים. ההחלמה אינה פשוטה ונמשכת בין שבוע לבין עשרה ימים, שבמשך זמן זה יכולים לסבול מהפרשות דמיות ולאחר מכן נזלת מוכתמת, לעיתים מופיעים כאבי ראש עקב גודש וכן ישנה פגיעה בשינה - כל התופעות הללו מהוות מטרד אך נעלמות עם הזמן.

לאחר הניתוח רוב המתרפאים מדווחים על שיפור משמעותי באיכות החיים שמתבטאת בשינה טובה יותר, ערנות וריכוז גבוהים יותר, כלומר הם פחות מתעייפים מהנשימה ואף חווים שיפור בביצועים הספורטיביים. יש מתרפאים שמתארים כי מעולם לא יכלו להעריך כי ניתן לנשום באופן "פתוח" כל כך.

אם אתם מתקשים לבצע פעילות רגילה כמו אכילה, דיבור, שינה ולנשום רק דרך האף ואם אתם סובלים מקשיים בריכוז יחד עם אף סתום, שמצריך ניקיון ופינוי של הפרשות לצורך פעולת הנשימה - מומלץ לגשת לרופא אף גרון להערכת המצב ולבחינת פתרונות טיפוליים.

ד"ר אברהם אברג'ל הוא רופא בכיר במערך אף אוזן גרון, ניתוחי ראש צוואר ופה ולסתות. ניתן ליצור קשר ולקבל פרטים נוספים בנושא ניתוחי אף אנדוסקופיים דרך כתובת המייל: dr.a.abergel@gmail.com ודרך הטלפון: 03-5678777

ד"ר אברהם אברג'ל, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • ניתוחי אף
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully