וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הפרעות שינה ונשימה: כך תדעו שהגיע הזמן לראות רופא

ד"ר אברהם אברג'ל, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 13.12.2021 / 8:52

נוחרים במהלך שנת הלילה, מתעוררים עייפים, מנמנמים בכל הזדמנות? יתכן שאתם סובלים מהפרעות בשינה שפוגמות באורח החיים שלכם. ד"ר אברהם אברג'ל רופא מומחה לאף אוזן גרון מסביר מתי הפרעות נשימה בשינה הן בעיה שמצריכה בירור מעמיק וטיפול מותאם

גבר נוחר. ShutterStock
הפרעות שינה/ShutterStock

הפרעת נשימה בשינה מאופיינת בנשימה שאינה סדירה אשר מלווה בהפסקות זרימת האוויר, עלייה בדופק ועלייה בלחץ דם כתוצאה ממאמץ רב של המוח בעת השינה. במצב זה המוח ששרוי במתח מפריש חומרים שמייצרים תגובה לא-מאוזנת בגוף, אשר מביאה לפגיעה בכלי דם, לקושי בוויסות הורמונלי ובהמשך למחלות כלי דם, אירועים מוחיים ואירועים קרדיו-וסקולריים.

הפרעות בשינה פוגמות בשינה - פרק זמן חשוב בחיי האדם - בו המוח מטמיע את הזיכרונות והגוף מחדש את הכוחות. ולכן אנשים שסובלים מהתופעה חווים פגיעה משמעותית באורח חייהם וברמת התפקוד לצד כאבי ראש, עייפות רבה, פגיעה בתפקוד השכלי, ירידה בריכוז וחשיפה לסכנות רבות.

הסימנים להפרעות נשימה

נחירות, תחושת עייפות רבה לאורך היום ללא קשר למשך זמן השינה וקימה מרובה לשירותים עקב התהליכים ההורמונליים המתרחשים בגוף וקושי נשימתי - הן מהתופעות הראשונות שמעידות על הבעיה. סימנים נוספים הם יתר לחץ דם וכן כאבי ראש שאינם מסוברים, מיגרנות שמחמירות ונטייה להירדם במצבים שונים כמו בעת המתנה, ישיבה בקולנוע ובכל מצב של חוסר פעילות - ברוב המקרים אנשים שמתמודדים עם עייפות יתר מעדיפים לטפל בתסמינים על ידי צריכה של חומרים מעוררים כמו משקאות אנרגיה וקפה וכן צריכה מרובה של מזון שמביאה להשמנה ומחמירה את הבעיה - אם סימנים אלו מופיעים מומלץ לגשת לרופא המטפל להתחלת בירור ולהתאמת טיפול.

הסיבות להפרעות שינה

להפרעת שינה יש מספר סיבות, היא עשויה לנבוע עקב משקל יתר (BMI מעל 30) שמקשה על נתיבי האוויר וכן בשל מנח שינה שמביא להרפיית שרירי הלשון והלוע - אלו חוסמים את נתיב האוויר וגורמים למאמץ יתר של הריאות. במצבים אלו נהוג להמליץ למטופל לשנות את מנח השינה ולהפחית במשקל. כדי לאבחן את דרגת החומרה של הפרעת השינה נהוג לבצע בדיקת שינה ובדיקת רופא אף אוזן גרון לאבחון האזורים שנוטים להיחסם במהלך השינה. דרגת הפרעת השינה נמדדת בהתאם לכמות הפסקות הנשימה לשעה, רוויון החמצן בדם ומשך הזמן שבו האדם שהה מתחת למדד רוויון מסוים. כל אלו מצביעים על סוג הלחץ שמופעל על המוח במהלך השינה.

בהתאם לתוצאות בדיקות השינה ניתן לקבוע אם המטופל סובל מהפרעה קלה, בינונית או קשה ולהתאים את הטיפול לחומרת הבעיה. כך למשל ההמלצה לאדם צעיר בן 30-40 שחווה הפרעות נשימה קלה או בינונית היא לעקוב אחר הבעיה, כמו כן חשוב לבחון אם יש לחץ דם מחלה נלווית אחרת. אדם שחווה הפרעת שינה קשה מחויב בטיפול כיוון שבשלב זה ככל הנראה נוצרה פגיעה באיברי מטרה והוא נמצא בסיכון גבוה לאירועים מוחיים ולהתקפי לב.

הטיפולים בהפרעת שינה בדרגות שונות

הטיפולים הרווחים בבעיה נחלקים לשני סוגים: טיפול שמרני וטיפול ניתוחי. הטיפול השמרני המתמקד בהמלצה על מסכת CPAP והוא נחשב ל"תקן הזהב" כלומר לטיפול בעל דרגת יעילות גבוהה ביותר. כמו כן ישנה המלצה להפחתה במשקל שכן ככל שהמשקל גבוה יותר (BMI מעל 30) כך יעילות הטיפול פוחתת.

טיפול נוסף לדרגות קלות ובינוניות של הפרעות שינה ניתן באמצעות שימוש בסד אוראלי שמונח על השיניים ותפקידו למשוך את הלסת התחתונה ואת הלשון קדימה וכך לשמור על נתיב אוויר פתוח במהלך השינה. פתרון זה מותאם בדרך כלל על ידי רופא שיניים שעוסק בתחום.

נוסף לכך מומלץ להימנע משינה על הגב או להיעזר בכדור פינג פונג שמונע שכיבה מוחלטת על הגב. ניתן אף להיעזר ביישומון ששולח אותות מעוררים במטרה למנוע את קריסת שרירי הלשון והלוע אל נתיב האוויר וכן להיעזר בקוצב עצבי לשון (טיפול מהדור החדש שפחות רווח בארץ) אשר מתקן את מנח הלשון ומסייע בשמירה על מתח שרירי וכן מונע את קריסתה אחורה - מנגנון זה פועל בעת השינה. כאשר שהטיפולים השמרניים לא נותנים מענה נהוג לפנות לפתרון כירורגי.

ניתוח לטיפול בהפרעות נשימה

ניתוחים לטיפול בהפרעות נשימה רווחים יותר בגילאים המבוגרים ופותרים את בעיית חסימת נתיב האוויר בעזרת יצירת חלל רחב יותר באזור הלוע שלא קורס אחור. המטרה בניתוח היא להפחית את הרקמה הרכה שמורכבת מאזור השקדים, החך הרך ובסיס הלשון וליצור חך רך מתפקד קדמי ומתוח. ניתוחים אלו מתאימים לכל אדם מבוגר שמדד מסת הגוף שלו - גובה ומשקל לא עובר את ה-30 (BMI). כאשר מדובר בילדים ובני נוער ההתייחסות הניתוחית מתמקדת בשקד שלישי, חסימה של האף וכן הלאה.

אם אתם סובלים משינה לא איכותית ומעייפות שנחוות כתוצאה משינה לא רציפה, מתקשים לשמור על ערנות במהלך היום וכן חווים קושי לאזן את מדד לחץ הדם והדבר מביא לפגיעה משמעותית באיכות החיים ואף לתפקוד ירוד - פנו לרופא המטפל ולרופא אף אוזן גרון כדי לבחון אם מקור הבעיה נובע מהפרעות נשימה בשינה. טיפול נכון יביא לאיכות חיים גבוהה יותר, ישיב את הרעננות והחיוניות ויסייע בטווח המיידי לחוות יכולת תפקודית טובה יותר - כל אלו יתרמו לאורח חיים בריא ויהוו טיפול מונע לתחלואה קרדיו וסקולרית לסוכרת, להשמנה ולחיי זוגיות.

הכותב הוא ד"ר אברהם אברג'ל רופא בכיר במערך אף אוזן גרון, ניתוחי ראש צוואר פה ולסתות, מרכז את תחום מחלות האף והסינוסים והפרעות נשימה בשינה ומנהל מרפאות אף אוזן גרון בבית החולים איכילוב. לייעוץ צרו קשר בטלפון: 0772306924 או בדואר אלקטרוני: libhabero@gmail.com

ד"ר אברהם אברג'ל, בשיתוף zap doctors
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully