לסל וחסל: 6 מזונות שכדאי להימנע מצריכתם - לחלוטין

קמח לבן, שמן מזוכך ומוצרי דיאט אולי משפרים את טעם המזון שאתם צורכים, אבל אם הבריאות שלכם חשובה לכם, כדאי שתיפרדו מהם לשלום - ויפה שעה אחת קודם

ד"ר אלי טופר, בשיתוף zap doctors
05/09/2021
הקץ למתוקים(צילום: ShutterStock)

מה אתם באמת יודעים על המזון שנכנס אליכם הביתה ובעיקר לגוף שלכם? עד כמה אתם באמת מקפידים על התזונה שלכם? אם התמהמהתם בתשובה, שימו לב: להלן מספר מזונות פופולריים שרובינו נוטים לצרוך באופן קבוע. אבל אם הבריאות שלכם חשובה לכם, כדאי שתתחילו לצמצם בצריכתם ובהדרגה גם תימנעו מהם לחלוטין.

מזונות לבנים:

לא, הכוונה היא לא לכרוב לבן וגם לא לקינואה, אלא למאכלים כמו קמח לבן, או אורז פשוט שממש לא כדאי לצרוך. בניגוד למזונות "מלאים" כמו אורז מלא או קמח מלא, מזונות לבנים מעין אלה הם "ריקים". הסיבה שהם מכונים כך, נובעת מהעובדה שהם אינם מכילים רכיבים חיוניים, וזאת בשל תהליך ייצורם אשר במהלכו מוסר החלק החיצוני של גרעין החיטה. מאחר שחלק זה למעשה מכיל את כל הוויטמינים, המינרלים וחומצות האמינו החיוניות, מוצרים שאינם מכילים אותו אינם תורמים לבריאות ואף עלולים להזיק לה. יתרה מכך, צריכה קבועה של מזונות אלה עלולה לפגוע בבריאות ולהוביל לשלל בעיות - מסוכרת דרך פגיעה בספיגת ויטמינים ומינרליים שונים ועד לחץ דם גבוה ובעיות לב.

שמנים מזוככים:

הכוונה היא לשמנים מעובדים שעברו תיעוש. שמן קנולה זול למשל, הוא שמן פופולרי מאוד הנמכר ברשתות הסופר השונות, ולא רבים מודעים לכך שהוא אינו מומלץ לצריכה בשל תהליך הייצור הפוגע בערכיו הטובים. גם מרגרינה היא למעשה שומן מסוג טרנס שאינו מומלץ לצריכה כלל. לעומתם, שמן קנולה אורגני בכבישה קרה הוא שמן חיוני וטוב במומלץ לצריכה יומית. כדי לבחור בשמן איכותי, חשוב לוודא שהוא אורגני ומיוצר בכבישה קרה או לחלופין שמדובר בשמן כתית. כל שאר השמנים אינם מומלצים לצריכה משום שבטווח הארוך הם עלולים להוביל לפגיעה בכלי הדם, וכך גם להוביל להיצרות עורקים ולשבץ.

שמן קנולה? לא מומלץ(צילום: ShutterStock)

מונוסודיום גלוטמט:

הרכיב המוכר הזה שמורכב מחד נתרן, נמצא בין היתר באבקות מרק, בחטיפים ובמוצרים תעשייתיים נוספים. תפקידו העיקרי הוא לשפר את טעם המוצר, וגם לגרום לנו לצרוך עוד ועוד מהמוצר (כפי שהיצרנים לרוב מקווים שנעשה כנראה). בשורה תחתונה - שימוש קבוע במונוסודיום גלוטמט אולי יגרום לכם ליהנות יותר מהאוכל, אך הוא עלול לפגוע בכלי הדם ולהשפיע על הבריאות. לפיכך, ההמלצה היא לא לרכוש כלל מוצרים המכילים רכיב זה. כדי להעשיר את טעם המזון, תוכלו להשתמש בתבלינים כמו פפריקה, כורכום או קינמון. מלבד טעם נהדר, תרוויחו בזכותם גם ערכים תזונתיים נוספים שהתבלינים מכילים.

מוצרי דיאט:

רבים סבורים שאם רק נחליף את הסוכר בקפה בממתיק טבעי, נוכל לשמור על הגזרה וגם ליהנות מטעם מתקתק. הבעיה היא שתחליפי הסוכר למיניהם לרוב עשויים מכימיקלים פשוטים, וחלקם אפילו מכילים - תתכוננו להלם: נפט. עכשיו תחשבו אם באמת מתחשק לכם נפט בקפה שלכם. לא ממש, נכון?

בשר מעובד:

נקניקים ונקניקיות הם בשרים שעברו עיבוד תעשייתי, ולכן הם אינם מומלצים לצריכה. אלה לרוב מכילים חומרים מזיקים לגוף כמו עמילנים מעובדים, סוכרים, מחזקי טעם ומייצבים. תפקידם הוא בעיקר לשפר את הטעם וגם להאריך את חיי המדף של המוצר. אלא שבאותה הזדמנות הם גם מזיקים לגוף ומעלים את הסיכון למחלות שונות ובראשן - סרטן. אגב, חלק ממוצרי הבשר המעובדים מכילים גם טירמין - חומר מסרטן שנאסר לשימוש ונוצר במוצר לאחר תהליך הייצור. כמו כן, הם עשויים להכיל ניטריטים וניטראטים - כימיקלים המשמשים בתעשייה כחומרים משמרים. חומרים אלה רעילים ויוצרים תרכובות מסרטנות.

גם בשר מעובד לא עושה לכם טוב(צילום: ShutterStock)

ממתקים:

סוכריות, טופי, מרשמלו וכל שאר הממתקים בהחלט יכולים לשפר לנו (ובעיקר לילדים) את מצב הרוח. אלא שהמחיר הבריאותי שאנחנו משלמים כשאנחנו צורכים מהם הוא גבוה ביותר. הממתקים מכילים ברובם צבעי מאכל סינתטיים והרבה מאוד סוכר המזיק לבריאות השיניים ועלול להוביל גם לסוכרת, לבעיות קשב וריכוז ולשאר תענוגות מפוקפקים. אגב, ממתקים בצבע כחול הם בדרך כלל המזיקים מכולם, שכן מדובר בצבע סינתטי שאינו מכיל כל רכיב טבעי. החדשות הטובות הן - שלא צריך לוותר לחלוטין על מתוק. תוכלו להכין כדורי תמרים וקקאו מרכיבים טבעיים, מאפינס על בסיס בננה ושיבולת שועל עם מעט דבש איכותי, או פשוט לערבב מעט טחינה מלאה עם כפית סילאן ולמרוח על פרוסת שיפון נאה.

לסיכום: זכרו כי תזונה בריאה משפיעה על הבריאות הכללית שלנו. הישתדלו להימנע לחלוטין מצריכת מזונות ריקים כמו אורז לבן ולחם לבן; העדיפו שימוש בתבלינים על פני שימוש במונוסודיום גלוטמט; וותרו על מוצרי הדיאט והבשרים המעובדים ואל תתפתו להחזיק ממתקים בבית. כמו כן, נסו לבחון היטב את רשימת הרכיבים שהמוצר מכיל - ככל שהיא ארוכה יותר, זה ככל הנראה מעיד על כך שהוא פחות רצוי למאכל, משום שהוא מכיל הרבה מאוד חומרי טעם, משמרים ושאר רכיבים בלתי רצויים. זכרו כי הרכיב הנמצא בראש הרשימה הוא גם העיקרי ביותר במוצר והאחרון שבה נמצא בו בכמות הקטנה ביותר.

במקביל, נסו לאכול בריא ומזין יותר: הקפידו על צריכת דגנים מלאים, קטניות, שמנים טובים כמו אבוקדו, שמן זית או טחינה ואכלו דגים במינון.

ד"ר אלי טופר (Ph.D. N.D.), נטורופת. בעל ניסיון של למעלה מ- 24 שנות פעילות במערכת הפרטית והציבורית. טיפל באלפי מטופלים ומטופלות. מטפל במגוון בעיות בריאות ותסמינים במרפאתו הפרטית. לפרטים נוספים ותיאום תור: 053-6853434

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין

  • מזונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully