וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וזקטומיה: קשירת צינוריות זרע

ד"ר יעקבי יעקב, בשיתוף zap doctors

2.12.2021 / 9:08

כ-500,000 איש בארצות הברית מבצעים מדי שנה ניתוחים לקשירת צינוריות זרע במטרה למנוע הריונות בלתי רצויים ולשלוט על תהליך תכנון המשפחה. ד"ר יעקבי יעקב אורולוג מומחה מסביר בהרחבה על התהליך

רופאים שוטפים ידיים לפני ניתוח. shutterstock, ShutterStock
רופאים/ShutterStock, shutterstock

ניתוח לקשירת צינוריות זרע מבודד את הזרע המיוצר באשכים ומונע מעבר של תאי זרע בעת המשגל. הניתוח מבטיח הגנה מלאה מפני היריון בלתי רצוי ואינו משפיע על תחושת ההנאה המינית או על צבעו וריחו של נוזל הזרע. נהוג לבחור באפשרות זו כאשר ממצים את תהליך הרחבת המשפחה.

מהלך הניתוח

ניתוח לקשירת צינוריות זרע נעשה בהרדמה מקומית. בשלב הראשון המנתח פותח את שק האשכים, מזהה את הצינורית דרכה מועברים תאי הזרע, חותך כסנטימטר וחצי ממנה ומוציא אותה החוצה משק האשכים - כאשר הקצה הקרוב לאשך נותר פתוח למטרת מניעת גודש וכאבים באשכים. בשלב הבא המנתח קושר את הקצה המרוחק של הצינורית (בקרבת המפשעה) מסובב ב-180 מעלות, מבצע קשירה נוספת ולבסוף מסווה אותה בשקית רקמת החיבור שנוצרת במטרה לשמור על מרחק מיטבי בין שני הקצוות. הניתוח אורך כחצי שעה, אינו מלווה בסיבוכים או בצלקות וניתן לשוב לשגרה עוד באותו היום.

האם הניתוח הפיך?

הניתוח בלתי הפיך אולם אין מניעה להעמיד צאצאים בעתיד בתהליך של הפריה מלאכותית אם המטופל הקפיא תאי זרע מבעוד מועד.

הכנות מקדימות לניתוח

כפי שצוין קודם לכן מדובר על הליך יחסית קצר שנעשה בהרדמה מקומית או בהרדמה כללית (אם הדבר נדרש). ביום הקודם לניתוח יש לגלח את שק האשכים וביום הניתוח יש להגיע למרפאה לביצוע ההליך הרפואי, יש לציין שברוב המקרים לא נדרשת בדיקת רופא מקדימה. הניתוח טכני לחלוטין וממוקד בפעולה תת-עורית שמטרתה לבודד ולקשור את צינוריות הזרע. כיוון שתהליך זה אינו מערב כלי דם או תאי עצב הוא אינו מלווה בסיבוכים. לאחר הניתוח חשוב להניח שקית קרח על האזור במשך 15 דקות כל שעה עגולה ולמשך 48 שעות. כאב נלווה ניתן להפיג באמצעות נטילת אקמול.

חשוב לציין שלאחר הניתוח יש לבצע כ-15-20 פליטות זרע כדי לרוקן את "המחסניות".

בשלב האחרון מבצעים בדיקה שמטרתה לבחון אם נוזל הזרע שנפלט חסר תאי זרע ולאחר ארבעה ימים ניתן לקיים יחסי מין סדירים כאשר הזקפה ותחושת ההנאה נשמרת במיטבה.

*יש להדגיש שניתוח לקשירת צינוריות זרע מונע הריון בלתי רצוי אך לא מגן מפני מחלות מין - ולכן כאשר עולה חשש להדבקה יש להיעזר באמצעי מניעה נוספים.

לסיכומו של עניין, ניתוח לקשירת צינוריות זרע מאפשר לגברים המעוניינים להימנע מגניבת זרע לקיים יחסי מין בבטחה עם בנות זוג קבועות בידיעה שנוזל הזרע שנפלט בעת קיום המשגל אינו מכיל תאי זרע - עובדה זו ניתן לאשש שוב ושוב בבדיקות מעבדה ולהיות חפים מכל אחריות להריונות עתידיים. נוסף לכך הניתוח מתאים לכל אדם אשר הגיע למיצוי מלא של הליך ההולדה ומעוניין לסייע לבת זוגו במניעת היריון בלתי רצוי. כאמור תהליך זה אינו מביא לעקרות הגבר כיוון שהגוף ממשיך לייצר תאי זרע, אך יחד עם זאת כיוון שזהו ניתוח בלתי הפיך מומלץ מבעוד מועד להקפיא תאי זרע בבנק הזרע ולהסתייע בהליכי הפריה מלאכותית לצורך הולדה עתידית.

הכותב הוא ד"ר יעקבי יעקב אורולוג מומחה פרטי עם ניסיון של מעל לשלושה עשורים בכירורגיה כללית ובכירורגיה אורולוגית. ד"ר יעקבי יעקב מוביל את תחום מיניות הגבר ומציע מגוון טיפולים ושיטות טיפול יעילות לשיפור התפקוד המיני. לפרטים נוספים, צרו קשר: 077-8035667 לקריאה נוספת על ההליך היכנסו לקישור.

ד"ר יעקבי יעקב, בשיתוף zap doctors
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully