וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מנימים בולטים? הכירו את הפתרונות שיסייעו לכם להיפטר מהבעיה

ד"ר אנטוניו ריינה, וואלה! בריאות בשיתוף zap doctors

7.11.2021 / 7:02

נימים בפנים וברגליים מהווים מטרד אסתטי עבור רבים מאיתנו. אם אתם סובלים מהבעיה, כדאי שתדעו שכיום ניתן לטפל בה יחסית בקלות, באמצעות טכנולוגיות שונות המותאמות לפי האזור הרלוונטי. כך זה עובד

קמפיין העלמת נימים סאן קליניק. ShutterStock
איך מתמודדים עם נימים בולטים?/ShutterStock

נימים בולטים ברגלים דמויי "קורי עכביש", הם אחד הפגמים האסתטיים המוכרים ביותר, שמפריעים לרבים מאתנו לחוש בנוח להתלבש באופן חופשי.

לפני שנדבר על הדרכים לטיפול בתופעה, הנה כמה עובדות חשובות שכדאי להכיר: הנימים הם כלי דם קטנים מאוד הממוקמים בסמיכות לשטח העור. תפקידם הוא לאפשר חילוף של דם בין כלי הדם לתאים.
למעשה, נימים בולטים מטרידים גברים ונשים, אך בעיקר נשים. הבעיה נוצרת כאשר הנימים אינם מתפקדים כראוי, מה שגורם להתרחבות הדופן שלהם שבפועל גורמת לכדוריות הדם שבהם להראות בולטות יותר.

מה משפיע על תפקוד הנימים?

אחד הדברים שגורמים לתפקוד לקוי של נימים ולפגיעה אסתטית הוא בראש ובראשונה - הגנטיקה שלנו. סיבות נוספות שעשויות לעודד את הופעתם הן: שינויים הורמונליים המתרחשים בעת ההיריון, עודף משקל שגורם ללחץ במערכת הוורידית, עמידה ממושכת וגם - חוסר פעילות גופנית.

העלמת נימים סאן קליניק. ShutterStock
"נימי עכביש"/ShutterStock

תהליך הטיפול, תופעות הלוואי והסיכונים

לפני כ-40 שנה פותח בגרמניה טיפול באמצעות חומר פולידוקנול המוזרק לתוך הוריד בריכוז גבוה. החומר גורם לוורידים להיסגר, להתנוון ולהיעלם. לעניינינו - טיפול זה נמצא יעיל במיוחד להעלמת נימים. כיוון שהחומר מכיל גם מעט חומרי הרדמה, הוא אינו דורש הרדמה מקומית.

לאחר ההזרקה, מכסים את המקום ומנחים את המטופל לגרוב גרב אלסטי או תחבושת במשך השעות הראשונות, על מנת לגרום ללחץ מתון על הנימים כדי שלא יתמלאו שוב בדם. כמות הטיפולים מושפעת מכמות הנימים הרלוונטיים.

חשוב להביא בחשבון שתהליך ניוון הנימים עשוי לארוך מספר חודשים, ולכן נדרשת סבלנות. כמו כן, חשוב לדעת שהטיפול תורם רק להיעלמות נימים קיימים, אך הוא אינו מונע התפתחות נימים חדשים, היות שהופעתם מושפעת כאמור בעיקר מגנטיקה.

כמו כן, ייתכנו תופעות לוואי מהטיפול. השכיחה ביותר ביניהן נגרמת כתוצאה מהעובדה שהנים נסתם והדם שבו נכלא בתוכו ועובר תהליך של ניוון. כך למעשה פיגמנט הדם שנותר במקום מתפרק וצבעו הופך לחום. תופעה זאת אמנם מהווה פגם אסתטי אך היא לרוב נעלמת מהר, בעיקר כשמדובר באנשים בהירי עור. לעומת זאת, אנשים בעלי גוון עור כהה מועדים יותר לסבול מתופעות אסתטיות בעקבות הטיפול. מכיוון שמזג אוויר חם עלול להחמיר את התופעה, באופן כללי ההמלצה היא לבצע את הטיפול בחודשי החורף ולא בקיץ.

תופעת לוואי נוספת עלולה להתרחש, בעיקר כשהטיפול מתמקד בנימים קטנים מאוד. במקרה כזה, החומר עלול להיכנס גם לנימים ה"נורמלים" ולסגור אותם, מה שבפועל גורם למחסור באספקת הדם לאזור ולנמק. החלמה מנמק, גם אם הוא קטן, עלולה לקחת בערך 3 חודשים.

בשל הרצון לנקוט אמצעי זהירות שמטרתם להימנע מנמק מראש, כיום ההנחיה היא לא לטפל בנימים שאינם נראים לעין ממרחק של מטר. כך למעשה מבטיחים שהטיפול מתמקד בנימים גדולים מספיק, שבהם הסיכוי לנמק קטן יחסית.

טיפול בנימים בפנים

אז כאמור, הטיפול האפקטיבי ביותר להעלמת נימים ברגליים הוא באמצעות הזרקות. אולם, כשמדובר בטיפול בנימים המופיעים בפנים, דרך הטיפול שונה לחלוטין והיא מתבצעת באמצעות לייזר.

הטיפול בלייזר מבוסס על קרן לייזר (בד"כ בקוטר של 2 מ"מ), המכוונת לאזור הנימים. הקרן חודרת את העור וגורמת לטמפרטורה גבוהה באזור הנים, אשר שורפת אותו ופוגעת בו. כיוון שברגליים העור עבה פי 3 מאשר בפנים, תידרש עוצמה גבוהה במיוחד של קרן לייזר, מה שעלול לגרום לכוויות ולכן הטיפול אינו מיועד לרגליים. מעבר לכך, הזרקת פולידוקול לפנים עלולה לחדור דרך וריד בזווית העין אל הגולגולת ומשם ללב, מה שעלול לגרום לסיבוכים קשים אם הוריד בתוך גולגולת נסתם. בשל סיבות אלה, הטיפול בנימים בפנים יהיה באמצעות לייזר וברגליים - בהזרקות.

ד"ר ריינה אנטוניו הוא מומחה לכלי דם

סייעה בהכנת הכתבה - מיכל הלפרין

ד"ר אנטוניו ריינה, וואלה! בריאות בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • נים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully