וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא מאבק: איך מלמדים את הילדים לסדר אחריהם?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 30.9.2021 / 6:41

החופש הגדול אולי נגמר אבל הבלאגן עדיין חוגג וקשה לכם להשתלט עליו? כך תסגלו שגרת סדר לילדים כשמדובר בחפצים שלהם

למרות שזה נראה לכם שהדבר האחרון שהילד שלכם רוצה הוא לאסוף ולסדר, מסתבר שהוא מסוגל ואף שואף לכך. אינה פארי, מאמנת הורים ומנחת הרצאות וקורסים בשיטת החינוך המונטסורי, מסבירה כי לילדים יש נטייה טבעית לסדר וארגון, וכי מריה מונטסורי גילתה לאחר תצפית ומחקר כי היא אוניברסלית ומשותפת לכל הילדים בכל מקום בעולם.

אז למה למעשה הילד שלכם לא מסדר אחריו הרבה פעמים ולא מחזיר למקום חפץ לאחר שסיים להשתמש בו? הרבה פעמים זה מתחיל בכם. האם הראתם לו איך להחזיר למקום? האם הנגשתם עבורו את המרחב? האם אתם זוכרים בעצמכןם תמיד להחזיר למקום? אלו שאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם.

אחרי שיש לכם תשובות, זה הזמן להתחיל לפעול. אלו הדברים שכדאי לכם לעשות כדי לסגל אצל הילד שגרה של סדר ואיסוף:

הדגמה

לא מספיק שתראו לילד איך משתמשים במשחק או אביזר כלשהו, אלא חשוב שתדגימו איך מחזירים אותו למקום. זה אומר שאתם צריכים לשים לב לכך בין אם מדובר בספר, משחק, צלחת או סנדלים. הקפידו לעשות זאת בעצמכם לחפצים שלכם, כשהילד רואה, והראו לו תמיד כיצד להחזיר למקום את הדברים שלו.

ילד משחק בצעצועים בחדר מבולגן. ShutterStock
הנגישו לו את הסביבה. ילד משחק/ShutterStock

הנגשת הסביבה

חשוב מאוד לבדוק שהסביבה מונגשת לילד בגובה העיניים שלו, בפרופורציות הנכונות, ושהוא יכול באופן עצמאי, ללא תלות, להחזיר את הדברים למקומם. לדוגמה, הציבו שרפרף כדי שהילד יגיע למדף או לכיור. כמו כן, אל תצפו מהילד להחזיר חפצים במשקלים כבדים. במילים אחרות - התאימו ציפיות לדרישות.

מקומות קבועים

האם לכל דבר בבית יש מקום? הרבה פעמים אתם לא מגדירים מקום מסוים לכל חפץ ואז יש נטייה להתפזר. ברגע שיש מקום קבוע, קל יותר לדעת לאן להחזיר כל דבר.

זמן משחק

הפכו את האיסוף והסדר לזמן משחק. בסופו של דבר, ילדים הם ילדים ומשחק הוא דרך מצוינת להנחיל להם ערכים ולתקשר איתם. כשהילד סיים לשחק, למשל, בלגו, תוכלו לקלוע ביחד את החלקים לתוך הכלי שלהם או להחזיר את החלקים למקום תוך כדי האזנה לשיר וניסיון להספיק לאסוף מהר לפני שהשיר מסתיים.

חדר משחקים עמוס בצעצעים צבעוניים. ShutterStock
תמיד תחזירו את המשחקים למקום. חדר משחקים/ShutterStock

עקביות

אחד הערכים הכי חשובים בהורות הוא עקביות, ולכן מאוד חשוב שתקפידו על שני דברים: להחזיר תמיד משחקים למקום (לא יום כן, יום לא) ולהקפיד להגיד שקודם כל אוספים משחק שהילד סיים לשחק בו ואז פותחים משחק חדש.

לא לעשות עבור הילד את מה שהוא יכול לעשות בעצמו

אם אתם רוצים לאפשר לילד לסדר ולאסוף אחריו, אל תאספו במקומו. כך הוא לא ילמד לעשות זאת. אתם כן יכולים לעשות את זה ביחד איתו כחלק ממודלינג (הדגמה) ולזכות בשיתוף פעולה מצדו.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully