וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדיקה הפשוטה הזו יכולה להציל לכם את השיניים

ד"ר יארה סרור, וואלה! בריאות בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 17.3.2022 / 10:47

טיפולי שורש וטיפולי שורש חוזרים הם לרוב המוצא האחרון לטיפול בשיניים הסובלות מזיהום ולהארכת שרידותן. האם ניתן לטפל בשיניים עם פרוגנוזה בינונית ומטה ומתי מומלץ להגיע לטיפול אצל רופא שיניים שמומחה בטיפולי שורש? ד"ר יארה סרור, מומחית לטיפולי שורש, עונה

אישה סובלת מכאב שיניים. ShutterStock
מה עושים עם טיפולי שורש?/ShutterStock

שימור שיניים טבעיות הוא בעל ערך גבוה, אך לא פעם מטופלים הסובלים מדלקות חוזרות לאחר טיפולי שורש נוטים לבחור בפתרונות הכוללים עקירה של השן הטבעית והשלמת החסר באמצעות שתל דנטלי. אלא שמחקרים רבים מראים כי לשיניים טבעיות שטופלו בעבר וסובלות ממחלה חוזרת יש סיכויי שרידות טובים ולמשך שנים רבות עם טיפולי שורש חוזרים, במיוחד כשמדובר באנשים צעירים, שעבורם אופציה זו עדיפה על פני שתלים, מפני ששתלים עלולים לסבול מסיבוכים מאוחרים ובעיות לטווח הארוך.

אילו טיפולי שיניים מבוצעים על ידי מומחה לטיפולי שורש?

מומחה לאנדודונטיה ("טיפולי שורש") הוא רופא שיניים, שלאחר סיום לימודי רפואת השיניים השלים תוכנית התמחות באנדודונטיה בת מספר שנים במוסד לימודים המוכר ע"י משרד הבריאות, ועמד בהצלחה בבחינות הרישוי של משרד הבריאות. בסיום ההתמחות משרד הבריאות מעניק לרופא תעודת מומחה באנדודונטיה ומספר רשיון מומחה.

מקובל שהאנדודנט מתייחס לתעלות השורש כאל מערכת שלמה, הכוללת מספר תעלות שונה בכל שן, וצורות שונות עם חיבורים ופיצולים. אנדודונט רכש ידע וניסיון במהלך התמחותו כדי להתמודד עם בעיות מורכבות הנוגעות לאנטומיה חריגה של התעלות ושל השורשים, של טיפול בתקלות טכניות כמו ניקובים וחסימות, וכן לבעיות הנוגעות לספיגת שורשים, חבלות דנטליות וכירורגיה של השורשים.

לפי מחקרים שונים, טיפולים המבוצעים על ידי מומחה לאנדודונטיה הם בעלי סיכויי הצלחה גבוהים במיוחד (כ-90%) לעומת כ 50% הצלחה כשהם מבוצעים ע"י רופאי שיניים כלליים. נתון זה הוא בעל חשיבות מרבית במקרים בהם שיניים אלו מהוות את הבסיס עליהם נתמכים שיקומים נרחבים, כך שטיפול שורש נאות יבטיח את שרידות השניים האלו לשנים רבות.

אחת הבעיות הרווחות ביותר בתחום השורשים נוגעת לזיהום מבוסס ועיקש, הידע והכלים העומדים לרשות מומחה לטיפולי שורש מאפשרים לטיפול במערכת התעלות המגוונת, מבטיחים ניקוי ואיטום תלת-ממדי, שמונע שגשוג של חיידקים או חדירה נוספת שלהם.

אישה צעירה עוברת יישור שיניים. ShutterStock
מהו מומחה לאנדודונטיה ואיך הוא יכול לעזור לנו?/ShutterStock

טיפול בחבלות ספיגות וטראומה

חבלות דנטליות וטראומה דנטלית היא תופעה רווחת עד מאוד והגורמים לה רבים - מכות, נפילות, תאונות דרכים, פציעות ספורטיביות וכן הלאה. עיקר הפגיעות הן בדרך כלל בשיניים החותכות העליונות ועיקר הנפגעים הם ילדים ובני נוער. חבלות דנטליות בשיניים קבועות - בין אם מדובר על שברים בגודל מזערי בכותרת השן ובין אם מדובר על תלישה מלאה של השן ממקומה במכתשית העצם.

חבלות דנטליות נחלקות למספר סוגים: שברי כותרת ושברי כותרת שורש, כאשר בכל אחת מהפגיעות קיים סיכון לפגיעה במוך השן או ברקמות התומכות.

שבר בשורש השן - הכולל לפעמים תזוזה של החלק השבור גם אם השבר ממוקם במקום עמוק בעצם.

לוקסציות (נקיעות) - זוהי חבלה בה השן זזה מחוץ לעצם, הצידה או לתוך העצם או אם השן נתלשה במלואה מהמכתשית. פגיעה זו עלולה להביא לקריעת כלי דם הקשורים לרקמת המוך וקריעת הסיבים המחברים את השורש לעצם.

בכל אחת מהחבלות שהוזכרו קיימים פרוטוקולי טיפול שונים עם התייחסות לחומרת הפגיעה, גיל המטופל, ועלולים להופיע סיבוכים מוקדמים ואף מאוחרים ולכן חשוב הטיפול והמעקב.

מה שקורה ברוב המקרים זה פגיעה בשן קבועה "צעירה" שעוד לא סיימה את התפתחות השורש. טיפול בשיניים כאלה הוא יותר מאתגר ודורש מיומנות יותר גבוהה מטיפול בשן רגילה.

טיפולי מוך בשיניים צעירות

אנו עדים ליותר מטופלים צעירים שסובלים מעששת עמוקה וכן פגמים התפתחותיים וחבלות בשיניים קבועות שעלולים לזהם את מוך השן. הטיפולים המיועדים לשיניים חלביות יכולים להיעשות על ידי רופא שיניים לילדים ואילו הטיפולים המיועדים לשיניים הקבועות מורכבים יותר ונעשים על ידי מומחה לטיפולי שורש. האתגר המרכזי בשיניים צעירות נובע מכך שהשורשים טרם סיימו להתפתח ולכן הם קצרים יותר, בעלי קצוות פתוחים וקירות דקים. הטיפולים במקרים כאלה נועדו לשמר את חיות השיניים הטבעיות ככל הניתן דבר שיאפשר המשך התפתחות השורש.

קיטום חוד השורש - אפיסקטומי

אפיסקטומי הינה פרוצדורה כירורגית שנועדה לטפל בדלקת בחוד השורש. ישנם מקרים שבהם אי אפשר לבצע טיפולי שורש (ראשוניים או חוזרים) דרך הכותרת של השן וצריך לטפל בהם בגישה כירורגית. בנוסף, במקרים שבהם חידוש טיפול שורש לא הביא לריפוי הדלקת הרי שנדרש לבצע קיטוע כירורגי של חוד השורש במטרה להציל את השן ולהאריך את שרידותה. הכירורגיה מבוצעת בשיטה מודרנית ע"י שימוש בציוד ומכשור מתקדם ובעזרת המיקרוסקופ אפשר לבצע קיטוע מדויק של קצה השורש, ניקוי של אזור תעלת השורש המזוהם ואף לאיתור אזורים שלא טופלו. בנוסף, המיקרוסקופ מסייע לאטום באופן מדויק את קצה התעלות וכך נמנע דלף מתמשך של חיידקים לרקמות סביב השורש.

כותבת המאמר היא ד"ר יארה סרור מומחית לטיפולי שורש, בוגרת התמחות מטעם אוניברסיטת תל אביב. ד"ר סרור מציעה טיפולי שורש נרחבים לרבות טיפול בחבלות דנטליות, טיפול בספיגת שורש, כירורגיה של השורשים (אפיסקטומי או תיקון פרפורציות) והתמודדות עם אנטומיה חרגיה של התעלות ושל השורשים. הטיפולים מתבצעים תחת מיקרוסקופ ובאמצעות מכשור חדיש בשיטות מתקדמות ובהתאם לספרות המקצועית ולמחקרים העדכניים בתחום.

מרפאת ד"ר ווסים סרור הוקמה בשנת 2006 ומאז פועלת במתכונת רב-תחומית ומרכזת שירותים רבים תחת קורת גג אחת לרבות רפואת שיניים משמרת, רפואת שיניים לילדים, אורתודנטיה, יישור שיניים, טיפולי שיננית, טיפולי שיקום שיניים נרחבים, השתלות דנטליות, כירורגיית פה ולסת וטיפולים אסתטיים. לפרטים נוספים וליצירת קשר: 04-6780678

ד"ר יארה סרור, וואלה! בריאות בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully