וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגישים בדיכאון? הנה מידע לזיהוי הבעיה וכלי לטיפול ראשוני

ד"ר אנטוני נפתלי, וואלה! בריאות בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 5.9.2021 / 11:55

אנשים שסובלים דיכאון מרגישים ששום דבר לא מסתדר, הם חווים לחץ, מועקה ונדודי שינה, לעיתים הם בוכים ובדרך כלל הם חשים שאינם מובנים בעולם. ד"ר אנטוני נפתלי, פסיכיאטר מומחה, משתף בכלים מעשיים להתמודדות עם דיכאון והצפה רגשית

גבר בדיכאון. ShutterStock
דיכאון הוא תופעה מוכרת/ShutterStock

בעולם המודרני דיכאון אינו מתקבל בברכה וזאת כיוון שהוא מפר את השגרה ומאלץ את החברה להתמודד עם אדם שמקרין בדידות והרגשה רעה. גם האדם עצמו שחווה את הדיכאון מוצא עצמו מתמודד עם בדידות, חוסר הבנה ומועקה שמכבידה עליו. פעמים רבות אותו אדם ירצה לסיים את המצב הדיכאוני ויבקש ליטול כדור שיקל עליו אך מתחת לבקשת העזרה שלו מסתתרת הכמיהה הבסיסית להיות מובן בעולם, לחוש שיש מישהו שנמצא אתו במסע הכואב שהוא עובר, מישהו שיקשיב לו והוא יוכל לתת בו אמון, מישהו שיהיה אתו בקושי ויוכל להעביר אותו לצדו השני השל הנהר השוצף בבטחה ובשלום.

לא כל דיכאון הוא כרוני

לא כל דיכאון הוא דיכאון כרוני אך דיכאון שלא מטופל עלול להפוך לכרוני. בדיכאון יש לטפל במסירות וברוחב לב, כאשר לאווירה הנעימה, לחיוך, לתחושת החמימות ולסבלנות יש משקל רב להצלחת הטיפול. הפתרון לא נמצא רק בהתאמת הכדור לבעיה אלא בתמיכה ובמעטפת הנלווית לטיפול, ולכן אם ניסיתם בעבר לגשת למטפל ובעיית הדיכאון לא נפתרה על תרימו ידיים יתכן שטרם מצאתם את המטפל הנכון.

שני סוגים לדיכאון - דיכאון פנימי ודיכאון שתלוי בנסיבות חיצוניות

הדיכאון הוא הפחד שבלב, והוא יכול להיות פחד פנימי אנדוגני, שנקרא גם דיכאון "קלסי", שקשור להורמונים ולכימיה הפנימית של האדם. התסמינים הקלסיים של דיכאון פנימי באים לידי ביטוי בהתעוררות מוקדמת בבוקר, חוסר תיאבון, מועקה בלב, בכי חוסר ריכוז ומצב רוח שמשתפר לקראת הערב. לעומתו יש את הדיכאון התגובתי, שמקושר לאירוע חיצוני כמו פיטורין, בעיות פרנסה, פרידה, קושי במערכות יחסים שונות, דיכאון אחרי ניתוח, מחלה קשה או אבל כתוצאה מאובדן קרוב משפחה. דיכאון שנובע מאירוע נקודתי שאינו מטופל עלול להפוך לדיכאון כרוני. כמטפל אני לא יכול להבטיח שהמטופל יחווה שיפור בהרגשה, אך אני יכול לצעוד אתו יד ביד בדרך המשותפת ולתמוך בו בעת התמודדותו עם הקשיים הנפשיים.

אישה שוכבת על ספה ומליטה את ראש. ShutterStock
חשוב להבין מאיזה סוג של דיכאון סובלים/ShutterStock

"עזרה ראשונה" לדיכאון

דיכאון וחרדה קשורים זה בזה ולכן כדי להתמודד עם דיכאון חשוב להפיג את החרדה באמצעות נשימות שמרפות את הגוף ומאפשרות למחשבה לנדוד למקום אחר. אלו שמתמודדים כבר עכשיו עם דיכאון יוכלו להתנסות בתרגיל זה:

(התרגיל נכתב בלשון זכר אך מכוון לשני המינים)

אתה בחוף הים באי יווני וכעת אתה עוצם את עיניך והשמש זורחת בשמיים הכחולים, ומתחת לרגליך החול החם, אתה מסית את המבט הצדה ומבחין ביער שדרכו פסעת אל עבר רצועת החוף השקטה בה אתה נמצא. העצים, העלים הירוקים, קול ציוץ הציפורים - זה מה שיש עכשיו. אתה מביט הצדה ולידך אתה פוגש את החברה או החברה הטובים ביותר שלך, הם מחזיקים בידך, עוזרים לך ונותנים לך תמיכה. לבסוף אתם קמים יחדיו אל עבר בית הקפה שמגיש מזון ערב לחך (ואפילו כשר).

לסיכום, פעמים רבות אנחנו פוגשים אדם ששורה בדיכאון, לעיתים דיכאון זה עלול להיראות כקל שבקלים, אך חשוב לדעת שאנשים נוטים להסתיר היטב את אשר על ליבם, הם יכולים לחייך ואפילו לצחוק אך בתוך הנפש פנימה מתחוללת סערה. אנשים בדיכאון מבקשים להיות מובנים, לדעת שיש מישהו שיהיה איתם בכאב, הם לא מחפשים פתרונות קסם, לראות את "חצי הכוס המלאה" או "לחשוב חיובי" הם רק רוצים לדעת שיש מקום לכאב שלהם ושיש מי שמקשיב להם ומלווה אותם בדרך.

אל תקלו ראש כשאדם מספר לכם שהוא מתמודד עם דיכאון, הציעו עזרה, בררו אם יש גורמי תמך בחייו - חברים, משפחה, מטפל - כיום ניתן לאתר מבעוד מועד מסוכנות לאובדנות, רצוי ומומלץ להתייעץ על כך עם גורם מקצועי כאשר החשד עולה בעניין - יש מה לעשות בנושא ויש אף אפשרות לרפא.

ד"ר אנטוני נפתלי הוא פסיכיאטר מומחה ופסיכוגריאטר, בעל קליניקה פרטית בחיפה, מעניק טיפולים פסיכיאטריים לגברים, נשים, קשישים וניצולי שואה שסובלים ממצבי משבר. מקבל מטופלים מעל גיל 18. לפרטים נוספים וליצירת קשר: כנסו לאתר כתבו: anthony.naftali@gmail.com או צלצלו: 077-2313375

ד"ר אנטוני נפתלי, וואלה! בריאות בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • דיכאון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully